Vægttab


Gwai
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg håber jeg kan få lidt hjælp her inde

Jeg er igang med at træne, jeg cykler meget og jeg spiser også sundt nok, og mine ben (lægge), mave og arme og flotte. Men mine lår er stadig for store og jeg ønsker at vide hvordan jeg kan træne så jeg specielt taber mig der.

Jeg cykler som sagt ca. 30 min. om dagen - til og fra arbejde (jeg må ikke løbe grundet en knæskade).

Jeg håber nogen har et råd til mig....

//Gwai

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tabt mig, en del de sidste par måneder, hvilket er resulteret i meget pæne og muskuløse ben, en mave som er markeret og arme uden "mormor-fedt".

Min mine lår er der stadig...er der ikke ben øvelser man kan bruge? Bare noget?? Er ved at være frustreret... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tabt mig, en del de sidste par måneder, hvilket er resulteret i meget pæne og muskuløse ben, en mave som er markeret og arme uden "mormor-fedt".

Min mine lår er der stadig...er der ikke ben øvelser man kan bruge? Bare noget?? Er ved at være frustreret... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, som Camilla allerede har sagt, så eksisterer punktforbrænding ikke. Hvis du vil have mindre lår, må du tabe dig noget mere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tabt mig, en del de sidste par måneder, hvilket er resulteret i meget pæne og muskuløse ben, en mave som er markeret og arme uden "mormor-fedt".

Min mine lår er der stadig...er der ikke ben øvelser man kan bruge? Bare noget?? Er ved at være frustreret... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit råd vil være; at sjippe...-først og fremmest!! Start med 5 min. i moderat til højt tempo, i en uges tid...derefter 10 min. i højt tempo, osv. Supler med løb på bånd, hvis du kan!

Jeg bygger mit råd på, at jeg selv har tabt lår-muskel-masse ved hård bokse-cise træning med sjipning og løb.

Held & Lykke med træningen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tabt mig, en del de sidste par måneder, hvilket er resulteret i meget pæne og muskuløse ben, en mave som er markeret og arme uden "mormor-fedt".

Min mine lår er der stadig...er der ikke ben øvelser man kan bruge? Bare noget?? Er ved at være frustreret... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit råd vil være; at sjippe...-først og fremmest!! Start med 5 min. i moderat til højt tempo, i en uges tid...derefter 10 min. i højt tempo, osv. Supler med løb på bånd, hvis du kan!

Jeg bygger mit råd på, at jeg selv har tabt lår-muskel-masse ved hård bokse-cise træning med sjipning og løb.

Held & Lykke med træningen! :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, nej og atter nej. Man kan ikke punktforbrænde, og hvis dine lår er blevet mindre af sjipning, så er resten af din krop nok også.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har tabt mig, en del de sidste par måneder, hvilket er resulteret i meget pæne og muskuløse ben, en mave som er markeret og arme uden "mormor-fedt".

Min mine lår er der stadig...er der ikke ben øvelser man kan bruge? Bare noget?? Er ved at være frustreret... :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit råd vil være; at sjippe...-først og fremmest!! Start med 5 min. i moderat til højt tempo, i en uges tid...derefter 10 min. i højt tempo, osv. Supler med løb på bånd, hvis du kan!

Jeg bygger mit råd på, at jeg selv har tabt lår-muskel-masse ved hård bokse-cise træning med sjipning og løb.

Held & Lykke med træningen! :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, nej og atter nej. Man kan ikke punktforbrænde, og hvis dine lår er blevet mindre af sjipning, så er resten af din krop nok også.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm...okay, godt så! Jeg træner rigtig nok med vægte, ved siden af bokse træningen,(der indeholder sjipning+løB) vedr. vedligeholdelse af fullbody muskelmasse BORTSET fra lårene...

-som, efter min mening (og erfaring) IKKE skal belastes med vægtøvelser eller lignende som: cykling,(spinning) svømning og andet der forstørrer omfanget af lårmuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...okay, godt så! Jeg træner rigtig nok med vægte, ved siden af bokse træningen,(der indeholder sjipning+løB) vedr. vedligeholdelse af fullbody muskelmasse BORTSET fra lårene...

-som, efter min mening (og erfaring) IKKE skal belastes med vægtøvelser eller lignende som: cykling,(spinning) svømning og andet der forstørrer omfanget af lårmuskulaturen.

Nu ved jeg ikke hvilket niveau du dyrker motion på, men spinning på motionsplan giver altså ikke kæmpe lårmuskler, det er nok en af de mest effektive konditionsaktiviteter du kan dyrke, hvis du ønsker et vægttab. Desuden giver vægttræning også flotte benmuskler, og du skal være virkelig seriøs før dine lårmuskler buler ud som kvinde!

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er om du ikke vil have fedt på lårene eller om du i det hele taget ikke vil have for store lår.

Forskellen på disse er at muskeltræning af lårmusklerne i et eller andet omfang giver større muskler end uden træning (cyklingtræning incl. uanset om vi taler om spinning eller landevej - måske ikke nødvendigvis store muskler, men selvfølgelig har det en betydning). Med større muskler bliver lårene mere markeret og evt. fedt synes mindre (eller bliver omsat til muskler selv om vægten blot holdes).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fedt kan ikke omsættes til muskler, det er kemisk umulig.

Ja sorry - nu er det ikke alt man skal læse helt bogstaveligt. Det jeg mener er naturligvis at man via træningen får opbygget muskler og forbrændt fedtet væk selv om kropsvægten er uændret.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er dog utrolig svært, at byggemuskler sammentidig med, at man taber fedt.

Det er muligt, hvis du er utrænet. Der kan det lade sig gøre i starten.

Link to comment
Share on other sites

Det er dog utrolig svært, at byggemuskler sammentidig med, at man taber fedt.

Det er muligt, hvis du er utrænet. Der kan det lade sig gøre i starten.

Du tager fejl. Ikke hvis vægten er konstant (selv om det selvfølgelig er lettere ved vægtforøgelse). Taler vi om egentligt vægttab er det derimod svært (men ikke umuligt).

Link to comment
Share on other sites

Det er dog utrolig svært, at byggemuskler sammentidig med, at man taber fedt.

Det er muligt, hvis du er utrænet. Der kan det lade sig gøre i starten.

Du tager fejl. Ikke hvis vægten er konstant (selv om det selvfølgelig er lettere ved vægtforøgelse). Taler vi om egentligt vægttab er det derimod svært (men ikke umuligt).

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad bygger du det på?

Link to comment
Share on other sites

Det er dog utrolig svært, at byggemuskler sammentidig med, at man taber fedt.

Det er muligt, hvis du er utrænet. Der kan det lade sig gøre i starten.

Du tager fejl. Ikke hvis vægten er konstant (selv om det selvfølgelig er lettere ved vægtforøgelse). Taler vi om egentligt vægttab er det derimod svært (men ikke umuligt).

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad bygger du det på?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror, at han mener at man fx i løbet af en uge kan gaine muskler og fedt - altså veksle mellem over- og underskud..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at han mener at man fx i løbet af en uge kan gaine muskler og fedt - altså veksle mellem over- og underskud..

Nemlig ja. Det er jo en gammel diskussion som har været oppe at vende mange gange. Selv om man over tid er i kaloriemæssig balance varierer dette en del indenfor døgnrytmen/ugerytmen ift. måltider og træning mv. Man behøver ikke nødvendigvis have længere perioder med henholdsvis overskud og underskud i kaloriebalancen for at opnå muskelvækst.

I denne sammenhæng (cykeltræning) er det samtidig primært en langtidsvirkning, idet muskelvæksten foregår i et langsomme tempo end ved egentlig styrketræning (selv der sker en større ændring i startfasen). Der burde derfor være rigeligt med muligheder for en sådan langsom muskelvækst, hvis dette er målet.

Det er dog ikke sikkert der opstår en målbar muskelvækst ved cykling (ud over evt. opstartsfasen). Dette afhænger i høj grad af træningsformen og belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig ja. Det er jo en gammel diskussion som har været oppe at vende mange gange. Selv om man over tid er i kaloriemæssig balance varierer dette en del indenfor døgnrytmen/ugerytmen ift. måltider og træning mv. Man behøver ikke nødvendigvis have længere perioder med henholdsvis overskud og underskud i kaloriebalancen for at opnå muskelvækst.

Det burde ud over ovenstående nok også tilføjes, at energiomsætningen ved cardio (her cykling) er væsentligt anderledes end ved styrketræning. Hvor styrketræning primært medfører efterfølgende glykogenforbrænding (sukker) medfører længerevarende cardio/konditionstræning en kombination af glykogen- og fedtforbrænding.

Ved fødeindtag efter træning prioriterer kroppen genopfyldning af glykogendepoterne og samt genopbygning af muskelvæv. Først efterfølgende vil overskydende energitilførsel medføre en genlagring i fedtdepoterne. I en situation med kalorieunderskud vil sidstnævnte derfor blive mere begrænset.

Det er dog klart at indtaget skal være tilstrækkeligt til at dække depotopfyldningen og muskelvækst, hvis denne skal kunne foregå, men ikke nødvendigvis til genopbygning af forbruget i de centrale fedtlagre. Derfor er det også vigtigt i træningssammenhæng at evt. vægttab sker moderat over en lang periode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske det er lidt for ukonkret det I her byder ind med. Kan man omdanne fedt til muskler eller ikke og hvornår kan man.... ??

Al cardio, aerob træning med mange gentagelser og lav belastning vil skabe en forbrænding helt centralt og din fedtprocent reduceres på hele kroppen, men selvfølgelig kan du få en mere markeret balle eller lårmuskel ved at træne den specifikt.

Du kan skabe en påvirkning af baller, lår, inderlår ved feks. at køre squats, gerne dybe squats eller ved at køre sumo squats eks. til 90gr. med relativ lav belastning 30-40% af max, hvilket betyder at du er oppe i repetitioner på 24-25 stykker og opefter.

Kør eks. 3 sæt af 24 reps med 20 kg. alt efter hvor stærk du er selvfølgelig, hold 30-60 sek. pause og på igen.

Mål dine lår i centimeter og kom igen om 14 dage-3 uger og se om det ikke har givet resultat. Gør du det dagligt eller hver 2. dag, så vil jeg væde min gamle racercykel på at du mister centimeter i omkreds.

normann

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske det er lidt for ukonkret det I her byder ind med. Kan man omdanne fedt til muskler eller ikke og hvornår kan man.... ??

Man kan nedbryde/opbygge fedt, hvis kroppen hhv skal bruge energien eller har for meget energi.

Tilsvarende kan muskelvæv opbygges, hvis der er stimulans og byggeklodser (proteiner) til det, eller nedbrydes, hvis kroppen ikke har behov for muskelvævet eller proteinerne er mere nødvendige til genopbygning af andet væv.

Fedt omdannes ikke til muskler - eller omvendt, der er to helt forskellige kemiske opbygninger.

Som forklaret svinger kroppen mange gange imellem en tilstand af overskud og underskud i løbet af dagen afhængigt af måltiderne, så det er naturligvis muligt primært at forbrænde fedt i underskuds-perioder, og opbygge muskler i i overskudsperioder. Hvor godt man gør dette afhænger 100% af en hel masse variabler, såsom træning- og kost-timing og mængde, gener, restitution, træningsniveau osv osv. Det er altså ikke rigtig muligt at sige når forholdene er sådan og sådan, så vil du med sikkerhed gøre det ene eller det andet, fordi mange af variablerne ikke lader sig måle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske det er lidt for ukonkret det I her byder ind med. Kan man omdanne fedt til muskler eller ikke og hvornår kan man.... ??

Al cardio, aerob træning med mange gentagelser og lav belastning vil skabe en forbrænding helt centralt og din fedtprocent reduceres på hele kroppen, men selvfølgelig kan du få en mere markeret balle eller lårmuskel ved at træne den specifikt.

Du kan skabe en påvirkning af baller, lår, inderlår ved feks. at køre squats, gerne dybe squats eller ved at køre sumo squats eks. til 90gr. med relativ lav belastning 30-40% af max, hvilket betyder at du er oppe i repetitioner på 24-25 stykker og opefter.

Kør eks. 3 sæt af 24 reps med 20 kg. alt efter hvor stærk du er selvfølgelig, hold 30-60 sek. pause og på igen.

Mål dine lår i centimeter og kom igen om 14 dage-3 uger og se om det ikke har givet resultat. Gør du det dagligt eller hver 2. dag, så vil jeg væde min gamle racercykel på at du mister centimeter i omkreds.

normann

Dette kaldes punktforbrænding og finder ikke sted. Man kan ikke slanke sig et specifikt sted ved at træne det givne sted.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske det er lidt for ukonkret det I her byder ind med. Kan man omdanne fedt til muskler eller ikke og hvornår kan man.... ??

Al cardio, aerob træning med mange gentagelser og lav belastning vil skabe en forbrænding helt centralt og din fedtprocent reduceres på hele kroppen, men selvfølgelig kan du få en mere markeret balle eller lårmuskel ved at træne den specifikt.

Du kan skabe en påvirkning af baller, lår, inderlår ved feks. at køre squats, gerne dybe squats eller ved at køre sumo squats eks. til 90gr. med relativ lav belastning 30-40% af max, hvilket betyder at du er oppe i repetitioner på 24-25 stykker og opefter.

Kør eks. 3 sæt af 24 reps med 20 kg. alt efter hvor stærk du er selvfølgelig, hold 30-60 sek. pause og på igen.

Mål dine lår i centimeter og kom igen om 14 dage-3 uger og se om det ikke har givet resultat. Gør du det dagligt eller hver 2. dag, så vil jeg væde min gamle racercykel på at du mister centimeter i omkreds.

normann

Brilliant eksempel på en sejlivet myte :4thumbup:

Men hvis man kigger lidt nærmere på noget af dit postulat: "Kør eks. 3 sæt af 24 reps" og "Mål dine lår i centimeter og kom igen om 14 dage-3 uger og se om det ikke har givet resultat. Gør du det dagligt eller hver 2. dag, så vil jeg væde min gamle racercykel på at du mister centimeter i omkreds"

Så kommer jeg faktisk til at tænke på værnepligten, hvor man ofte blev sat til at lave 20 pushups flere gange dagligt, og dette igennem flere måneder. Mine triceps og pecs burde jo teoretisk være skrumpet ind til ingenting, hvis din plan ellers holder? Men for at denne magiske "du mister centimeter i omkreds"-proces overhovedet finder sted skal man måske op på de 24 gentagelser? Det er jo slet ikke sikkert at 20 gentagelser giver noget som helst...

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er en fedtmetabolisme i de arbejdende lokale muskelceller, synes det da nærliggende at bruge det omkringliggende væv som energi til forbrænding - eller ??

Og hvorfor kan det ikke lade sig gøre at opbygge muskler i katabolsk tilstand ? Hvis der nu er tilstrækkeligt med aminosyrer til rådighed i cellen, hvad er problemet så med at danne nyt protein og opbygge væv ?!

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er en fedtmetabolisme i de arbejdende lokale muskelceller, synes det da nærliggende at bruge det omkringliggende væv som energi til forbrænding - eller ??

Og hvorfor kan det ikke lade sig gøre at opbygge muskler i katabolsk tilstand ? Hvis der nu er tilstrækkeligt med aminosyrer til rådighed i cellen, hvad er problemet så med at danne nyt protein og opbygge væv ?!

Når du er i katabolsk tilstand danner kroppen kortisol. Og kortisol øger fedtforbrændingen og proteinnedbrydningen

Det kedelige er så bare at kroppen ikke har noget lager af protein at tage af, så derfor bliver der taget af vævsproteinerne =dine muskler. Selvom du spiste rent protein ville der stadig mangle aminosyrer til beskytte musklerne hele tiden når du er i kalorieunderskud.HVis kroppen ikke får de store mængder fedt og kulhydrat så forbrænder den nemlig det protein man spiser og så forbruges det altså hurtigt.

Nrdbrydningen kan så til en hvis grad modvirkes af tung styrketræning da dette får kroppen til at producere væksthormon som virker opbyggende på musklerne. Men dette kan kun beskytte musklerne, ikke øge massen. Og jo større kalorieunderskud du er i jo mere kortisol danner kroppen --> større muskelnedbrydning.

(Dette er taget fra min lærebog i anatomi og fysiologi: Springborg og Springborg: Ind under huden, 2004)

Håber det gav nogle svar

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er en fedtmetabolisme i de arbejdende lokale muskelceller, synes det da nærliggende at bruge det omkringliggende væv som energi til forbrænding - eller ??
Det stammer fra intracellulært fedt samt fedt fra blodbanen.Fedt i blodbanen kan stamme fra det omkringliggende væv eller andet fedtvæv i hele kroppen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share