Proteinpulver, vægt og sukkersyge


Peter D
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Ganske ny i træningsmiljøet og første indlæg her på siden, så bær over med mig, hvis mit spørgsmål burde være elementær viden.

Jeg har læst utallige indlæg her på siden i forsøg på at få svar på mit spørgsmål, men jeg føler ikke helt, at jeg har fået de svar jeg søger. Af den grund har jeg valgt at oprette et indlæg, som jeg håber kan give mig det endelige og helt præcise svar.

Sagen er den, at min far for nogle år siden gennemgik en stor operation. Han har bl.a. fået fjernet en del af sin mavesæk, og har derfor svært ved at holde mad i sig i længere tid. Dette gør også, at han har sværere ved at tage på, hvilket irriterer ham ret meget, da han er blevet meget tynd.

Jeg har i forbindelse med egene interesser læst, at hvis man indtager proteinpulver, og ikke bevæger sig (træner m.m.) nok, så optager musklerne ikke proteinen, og proteinen bliver til energi (eller hvad det nu hedder), som så vil sætte sig i kroppen som fedt, eller i hvert fald gøre, at man tager på. Har jeg ret?

Mit egentlige spørgsmål er så, om det kan lade sig gøre for min far, at tage sådan en shake et par gange om dagen, som erstatning for et ekstra måltid, og derved forsøge at tage de ønskede kilo på?

Hvis jeg er helt ude i skoven, så grin ikke, da jeg virkelig er på bar bund med dette trænings/kosttilskuds halløj.

Sidste detalje er, at han har sukkersyge. Kan man få proteinpulver uden sukker?

Håber nogen kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

På forhånd tak.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL.

Ganske ny i træningsmiljøet og første indlæg her på siden, så bær over med mig, hvis mit spørgsmål burde være elementær viden.

Jeg har læst utallige indlæg her på siden i forsøg på at få svar på mit spørgsmål, men jeg føler ikke helt, at jeg har fået de svar jeg søger.  Af den grund har jeg valgt at oprette et indlæg, som jeg håber kan give mig det endelige og helt præcise svar.

Sagen er den, at min far for nogle år siden gennemgik en stor operation. Han har bl.a. fået fjernet en del af sin mavesæk, og har derfor svært ved at holde mad i sig i længere tid. Dette gør også, at han har sværere ved at tage på, hvilket irriterer ham ret meget, da han er blevet meget tynd.

Jeg har i forbindelse med egene interesser læst, at hvis man indtager proteinpulver, og ikke bevæger sig (træner m.m.) nok, så optager musklerne ikke proteinen, og proteinen bliver til energi (eller hvad det nu hedder), som så vil sætte sig i kroppen som fedt, eller i hvert fald gøre, at man tager på. Har jeg ret?

Mit egentlige spørgsmål er så, om det kan lade sig gøre for min far, at tage sådan en shake et par gange om dagen, som erstatning for et ekstra måltid, og derved forsøge at tage de ønskede kilo på?

Hvis jeg er helt ude i skoven, så grin ikke, da jeg virkelig er på bar bund med dette trænings/kosttilskuds halløj.

Sidste detalje er, at han har sukkersyge. Kan man få proteinpulver uden sukker?

Håber nogen kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

På forhånd tak.

Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Det er da ikke umuligt. Man kan lave shakes med rimelig mange kalorier i.

Tror altid proteinpulver er uden sukker, de mærker jeg har prøvert er i hvertfald.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det er forhåbentlig klart, at det primært handler om hvor meget energi han indtager. Proteinpulver (eller weightgainer) er altså ikke noget magisk pulver, der får folk til at tage på uanset hvad de ellers spiser (og hvor meget) og hvad de laver.

Med en lille mavesæk vil det være tvingende nødvendigt at spise mange gange om dagen hvis man vil i kalorieoverskud, og det vil også hjælpe at vælge energitætte fødevarer, bare husk der også skal det sunde med :smile:

Proteinpulver indeholder sjældent mere end 5g kulhydrat eller deromkring, og det er stort set altid kunstige sødemidler, der er tilsat for at give den søde smag.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de hurtige svar. Pulveret skal selvfølgelig ikke erstatte de almindelige måltider, men gøre det nemmere at spise flere gange om dagen.  Og ja, han spiser generelt meget sundt.

Er weightgainer måske et bedre alternativ?

<{POST_SNAPBACK}>

Groft sagt er det måden han får mest ned på der er bedst. Det kan ligeså godt være en hjemmelavet shake.

Du nævner ikke om der er fjernet noget af tarmen?

Hvilken type sukkersyge har han og er den insulinkrævende? Sukker behøves ikke være et problem for personer med sukkersyge. Indtager han insulin skal den for eksempel blot tilpasses det ekstra kulhydrat indtag.

Link to comment
Share on other sites

1. En hjemmelavet shake var også en mulighed, men jeg tror det er for tidskrævende. Han arbejder meget, og jeg tror ikke han regelmæssigt vil kunne tage sig sammen til det. Det er nemmere med noget pulver mixet sammen med noget vand eller mælk.

2. Det er insulinkrævende sukkersyge, og ja han må godt indtage sukker, men er det helst foruden.

Jeg tror jeg vil fremlægge ideen for ham. Hvad vil i tro er bedst: weightgainer eller proteinpulver? Og hvor meget skal han indtage?

Link to comment
Share on other sites

1. En hjemmelavet shake var også en mulighed, men jeg tror det er for tidskrævende. Han arbejder meget, og jeg tror ikke han regelmæssigt vil kunne tage sig sammen til det. Det er nemmere med noget pulver mixet sammen med noget vand eller mælk.

2. Det er insulinkrævende sukkersyge, og ja han må godt indtage sukker, men er det helst foruden.

Jeg tror jeg vil fremlægge ideen for ham. Hvad vil i tro er bedst: weightgainer eller proteinpulver? Og hvor meget skal han indtage?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Med en hjemmelavet shake taler vi stadig om pulver og mælk. Det er bare at putte lidt flere ting i for at gøre den mere energi tæt eller velsmagende. Det kan være et skvæt olie, noget frugt, jordnøddesmør eller lignende. Det kommer jo også an på hvad han har til råde og hvad han kan lide. Den med olien er i hvertfald nem og øger kalorieindholdet betragteligt.

2. Weightgainer indeholder kulhydrater, det gør proteinpulver næsten ikke

Link to comment
Share on other sites

Synes måske lidt det er en dum ide. Min erfaring med proteinpulver er at jeg bliver frygtelig mæt når jeg har indtaget. Højest sandsynlig pga. dens konsistens. I hvert fald får jeg lyst til at spise generelt mindre når jeg indtager proteinpulver og proteinpulver indeholder i sig selv ikke så forfærdelig mange kalorier

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share