Hvordan ser jeres energifordeling ud??


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Hvis de dage du snakker om uden træning er hviledage, så nej, du skal ikke skære ned på dine hviledage, for kroppen mangler også energi til at restituere... :smile:

men hvis du kun træner 3 gange om ugen, kan du fordele dine proteiner (som de fleste også gør) og ikke spise 2*kropsvægt gr proteiner de dage hvor du træner og minimalt når du hviler, så istedet lav et gennemsnit og læg det over hele ugen,

er det til at forstå?

Link to comment
Share on other sites

Hvis de dage du snakker om uden træning er hviledage, så nej, du skal ikke skære ned på dine hviledage, for kroppen mangler også energi til at restituere...  :smile:

men hvis du kun træner 3 gange om ugen, kan du fordele dine proteiner (som de fleste også gør) og ikke spise 2*kropsvægt gr proteiner de dage hvor du træner og minimalt når du hviler, så istedet lav et gennemsnit og læg det over hele ugen,

er det til at forstå?

<{POST_SNAPBACK}>

Nope det sidste fattede jeg ikke.. men det er ikk så meget det.. for jeg træner hver 2. dag.. Og mener derfor ikk at skære ned på selve kcal indtaget.. det vil jeg holde på det samme hver dag.. blot vil jeg ha en større procentdel af protein på ikke træningsdage.. i forhold til træningsdage...

Link to comment
Share on other sites

Nej netop proteiner bruger du jo til at restituere, så dem skal du ikke ændre ved. Kulhydraterne ved jeg ikke om du går op i, men dem ville jeg og bare la største-delen af dem ligge som altid, så du har sukkerdepoterne fyldt op til hver gang du træner :smile:

Og hvis du er bange for at få for mange kulhydrater, hvilket jeg ikke tror, så kan du evt cykle eller løbe eller lign. :wink:

Edited by Rasmus-Kofoed
Link to comment
Share on other sites

Det er jo lidt svært at komme med en endelig %-sats som den enegyldige sandhed.

Hvis du spiser en fast mængde protein (fx 200 gram dagligt) og dit samlede energiindtag svinger fra træningsdage til ikke-træningsdage så ændres %-satsen jo også.

Men det behøver såmænd ikke være mere indviklet, end at du holder det samme protein og fedtindtag (altså i antal gram dagligt) uanset om det er træningsdag eller ej, og så ellers "fylder op" med kulhadrater til den valgte energigrænse (2800/3200 kcal eller hvad du nu bruger, på træningsdage og fridage). Så vil %-forholdet mellem kulhydrater og protein give sig selv.

Link to comment
Share on other sites

kunne også tænke mig af få afklaret dette område.

ved som nævnt at 1,5-2g protein x kropsvægt.

min indtagelse har de sidste to dage set sådan ud,

DATO________P%__K%__F%__Kcal

18-09-2005___29___61___10__3844

17-09-2005___34___60____6__3470

har hørt at det optimale udgangspunkt var 30,40,30. Hovedsagligt umættet fedt selvf, men hvor stor en rolle spiller den øvrige energi fordeling når man bare indtager nok proteiner og samlet kcal?

Edited by : morphar :
Link to comment
Share on other sites

Det er jo lidt svært at komme med en endelig %-sats som den enegyldige sandhed.

Hvis du spiser en fast mængde protein (fx 200 gram dagligt) og dit samlede energiindtag svinger fra træningsdage til ikke-træningsdage så ændres %-satsen jo også.

Men det behøver såmænd ikke være mere indviklet, end at du holder det samme protein og fedtindtag (altså i antal gram dagligt) uanset om det er træningsdag eller ej, og så ellers "fylder op" med kulhadrater til den valgte energigrænse (2800/3200 kcal eller hvad du nu bruger, på træningsdage og fridage). Så vil %-forholdet mellem kulhydrater og protein give sig selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Mester, læs det som jeg skrev før:

... -jeg træner hver 2. dag.. Og mener derfor ikk at skære ned på selve kcal indtaget.. det vil jeg holde på det samme hver dag.. blot vil jeg ha en større procentdel af protein på ikke træningsdage.. i forhold til træningsdage...

Jeg beholder det samme indtag HVER dag!

Link to comment
Share on other sites

Et kulhydratindtag omkring 55 E% lyder ganske fornuftigt. Det giver plads til at dække behovet for protein og fedt, samt spise en fornuftig kost.

har hørt at det optimale udgangspunkt var 30,40,30. Hovedsagligt umættet fedt selvf, men hvor stor en rolle spiller den øvrige energi fordeling når man bare indtager nok proteiner og samlet kcal?
En fordeling som 30-40-30 indeholder unødvendige mængder fedt og protein med mindre man er på meget nedsat energiindtag samt indeholder for lidt kulhydrat hvis man er meget fysisk aktiv.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share