Kød - et underligt spørgsmål


Jonas B(B)
 Share

Recommended Posts

Jeg har spurgt mig selv en del gange, hvornår skal man gå ud fra at vægten på f.eks. kylling er gældende i forhold til kalorierne??

Hvis jeg nu spiser 100gram kylling, er det så før eller efter tilberedning at jeg skal veje kyllingefileten, for at være sikker på at have fået de 100 gram?? :blink:

Vejer man 100gram op før tilberedning, vejer det jo væsentligt mindre efter tilberedning, i f.eks ovnen.

Men da jeg går ud fra, at det kun er væske der ryger ud under tilberedning, hvornår har man så fået de 100gram kylling? I forhold til kalorierne på varedeklerationen?

Går ud fra at den skal vejes inden? Men kom helt i tvivl.. :dry::raisebrow::smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er rå vægt.

Der er jo mange måder at tilberede på, og det påvirker jo kødet om du koger det, steger det i oven, eller smider det i friture.

Der er jo aligevel ikke noget protein i det vand der fordamper når du steger det, så stegning burde ikke ændre proteininholdet.

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige nogle gamle samtaler om emnet, som har været taget op herinde før..

Sandkage:

Man kan jo ikke veje noget førend det eksisterer. :wink: Før en sandkage er bikset sammen og bagt er det ikke en sandkage, men derimod kun mel, sukker, smør og æg.

Ved godt at man selvfølgelig bare skal veje ingridienser før bagning.

Regnede bare med I havde lidt humor :biggrin: og kunne indse at man ikke kan veje en sandkage før end er lavet (= tilberedt). :biggrin:

lea

7. Dec 2003, 21:09

I see your point.

Jeg har da en veludviklet humoristisk sans - er bare lidt frusteret over at jeg har vejet min mad forkert. Øv.

Stubbe

7. Dec 2003, 21:10

Sandkage er et eksempel på at den skal vejes efter tilberedning, bagning.

Wannabe

8. Dec 2003, 00:05

Ikke at jeg siger det er rigtig, men også noget i den retning jeg har fået forklaret det på engang..!? kan ikke lige finde noget på nettet om det..

Link to comment
Share on other sites

Nej netop. Der er ingen kalorier i vandet, der fordamper.

Hvorfor så ikke veje kødet efter turen i ovnen?

Fordi vandet jo vejer noget så selvom det absolutte indhold af protion kcal mm. ikke ændrer sig så ændrer det relative indhold sig jo.

Hvis du nu tænker på pasta, så har det inden tilberedning 350kcal / 100 gram, men en del mindre bagefter da det jo har suget vand til sig, og vægten dermed har ændret sig uden at kcal indholdet har. Samme princip gælder selvf. med din kylling.

Konklusion, vej inden tilberedning, da det er de værdier du får angivet.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det er altid den rå vægt man gå ud fra....

Det er sgu ik' nemt med alle de forskellige svar der florere i denne tråd :laugh:

Tråden har været oppe før, og her blev vi efter en lang diskussion enige om at det var vægten før tilberedningen man burde gå ud fra. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kan ikke lade være med at synes at det er et ret skægt spørgsmål :bigsmile: når man lige tænker over det.

Hvis man tager meget energitætte varer som pasta eller ris som eksempel, så er næringsindholdet pr 100g for ex de ris jeg anvender Prot:8g Kulh: 88g og fedt: 1g. Hvis man udtager 100g ris i tørvægt (før kogning) og koger, vil de efter kogning veje meget mere. Lad os bare sige det dobbelt, for at være konservative.

Hvis man så gik ud fra at deklerationen angav indholdet i de tilberedte ris ville de, nu 200g ris, indeholde Prot: 16g Hulh: 176g og fedt: 2g......... Dvs. at de ris som vejede 100g inden kogning nu skulle indeholde ca. 194g prot, kulh og fedt.

Det hænger jo ikke helt sammen. Derfor synes jeg det er ret indlysende at man skal veje maden inden tilberedning.

/Jakob

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share