hvordan kan fiskeolie i kapsler hjælpe..?


søren
 Share

Recommended Posts

I en fiskeoliekapsel er der vel ikke mere end ½-1g. fiskeolie. Hvordan kan så lidt 'sundt' fedt være nok...? mange spiser jo MANGE gram 'usundt' fedt ved dagens andre måltider.. så hvordan kan det ene gram opveje noget som helst..?

Det handler ikke om at "det sunde fedt" skal opveje det "usunde fedt".

Men mere om at tilføre noget af det essentielle fedt som kroppen ikke selv kan danne, såsom omega 3-6

Link to comment
Share on other sites

I en fiskeoliekapsel er der vel ikke mere end ½-1g. fiskeolie. Hvordan kan så lidt 'sundt' fedt være nok...? mange spiser jo MANGE gram 'usundt' fedt ved dagens andre måltider.. så hvordan kan det ene gram opveje noget som helst..?

Indtagelsen af fiskelie er somsådan ikke for at dække dit daglige fedtbehov. Det er for at at tilføre de såkaldte essentielle fedtsyre (alpha linolsyre) i fiskeolies tilfælde omega 3, det kan bla. osse findes i hørfrøolie, dog skal det her omdannes i kroppen, inden det kan optages, fisklie er den reneste form. Dit andet fedt behov det rent forbrændings mæssige, kan du så dække med mættet eller umættet fedt, hvoraf den sidste er klart det sundeste. :smile:

Læs evt. Mol's Fedt faq :wink:

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

I en fiskeoliekapsel er der vel ikke mere end ½-1g. fiskeolie. Hvordan kan så lidt 'sundt' fedt være nok...? mange spiser jo MANGE gram 'usundt' fedt ved dagens andre måltider.. så hvordan kan det ene gram opveje noget som helst..?

Godt spørgsmål :smile:

Som andre i debatten har nævnt, så skal kapsler aldrig erstatte en fornuftig kost. Men hvis man nu ikke er så vild med fisk og gerne vil sikre sig at man trods alt får sin fiskeolie, så er det jo et udmærket supplement.

Men kort fortalt så skal du have to essentielle fedtsyrer (EFA) tilført med kosten daglig. Den ene er linolsyre (omega 6 eller n-6) og den anden er alfa-linolensyre (omega 3 eller n-3).

Hvor meget der skal tilføres diskuteres til stadighed.

I bogen Human Ernæring, Grundbog i ernæringslære af Gustav Nedergaard, oplyses det at den anbefalede daglige tilførsel af n-3 skal udgøre 0,5% af energien i kosten, svarende til ca. 2-3g n-3.

Det oplyses ligeledes at det samlede indtag af EFA bør udgøre mindst 3% og maksimal 10% af det samlede daglige energiindtag.

I fiskeoliekapsler vil indholdet af n-3 fedstyrer ligge på 35%. Dvs. at hvis du indtager 2 kapsler af 500mg dagligt, så vil du få 350mg n-3 fedtsyrer den vej. Her af vil EPA udgøre 63mg (18% af 350 mg) og DHA vil udgøre 42mg (12% af 350 mg).

EPA; eicosapentaensyre og DHA; docosahexaensyre, er forstadier til prostaglandin 3 (PGE 3) som har den effekt, at det mindsker blodpladernes evne til at koagulere og dermed mindsker risikoen for blodpropper og arteriosclerose.

Så skulle du have dækket dit behov ALENE fra kapsler, så ville du skulle spise 6-9 kapsler dagligt.

I kroppen omdannes n-3 til EPA og DHA via enzymet delta6-desaturase. Så i princippet kan man godt få dækket sit behov via f.eks. en hørfrøolie som indeholder 60% n-3. Man skal blot i denne sammenhæng være opmærksom på, at samme enzym delta6-desaturase også omdanner n-6 til arachidonsyre, så hvis din kost består af store mængder n-6, vil enzymet primært blive beskæftiget med at dette og du vil derfor kunne komme i underskud af PGE 3, selvom du indtager n-3 i kosten.

Det er på denne baggrund, at det nu generelt anbefales at kigge på balancen mellem n-3 og n-6.

Udo Erasmus, Fat that heals fat that kills; skriver at anbefalinger for n-6 = 3g daglig og n-3 = 2g daglig.

Han mener at et OPTIMALT dagligt indtag bør være n-6 = 9g og n-3 = 6g.

Terapeutisk dosering mener han bør ligge på op til 60g for n-6 og op til 70g for n-3.

Der findes så vidt vides ingen toksisk grænse for indtag af fedtsyrerne, hvorfor at en ubalance i indtaget er vigtigere at undgå end blot at fokusere på høje doser.

Det er kun i fiskeolie at EPA og DHA findes i fri form, så hvis man mener at have problemer med mangel på delta6-desaturase, så er det nødvendigt med fiskeolie. Hvor stor den risiko er, tør ingen vist udtale sig om.

Jeg håber det kastede lidt lys over dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg vil give nogle praktiske erfaringer med indtag af fiskeolie; jeg indtager en del af slagsen, fordi det er vist, at det har en både forbyggende og helbredende effekt på betændelsestilstande, der kommer af overbelastning - fx løberknæ (noget jeg i perioder har ansats til). Men efter jeg konsekvent er begyndt at tage fiskeolie og spise fed fisk har jeg - 7-9-13 - ikke hørt noget særligt til mine knæ. De dage/perioder, hvor jeg får fed fisk spiser jeg ikke fiskeolie som kapsler men ellers tager jeg 3-10 kapsler pr. dag - afhængigt af om jeg fornemmer en begyndende skade eller ej. Tager også gerne relativt store doser efter marathonløb fx.

Ved ikke om jeg ligefrem følger et lærebogseksempel, men jeg synes det virker på mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ivan-

I fiskeoliekapsler vil indholdet af n-3 fedstyrer ligge på 35%.
Jeg synes 35% lyder af ret lidt, måske et skidt mærke. Dem jeg bruger (Lekaform) indeholder betydeligt mere n-3 fedtsyrer. Men uden betydning for dit gode indlæg, synes blot man skal være opmærksom på sammenligne pris med det reele indhold af de forskellige n-3 fedtsyrer for at få mest for pengene.
Link to comment
Share on other sites

Ivan- Jeg synes 35% lyder af ret lidt, måske et skidt mærke. Dem jeg bruger (Lekaform) indeholder betydeligt mere n-3 fedtsyrer. Men uden betydning for dit gode indlæg, synes blot man skal være opmærksom på sammenligne pris med det reele indhold af de forskellige n-3 fedtsyrer for at få mest for pengene.

Det handler udelukkende om man har opkoncentreret n-3 fedtsyrerne. Fiskeolie indeholder cirka 35% n-3 naturligt.

Skimmede i øvrigt lige en artikel i går, der tyder på at man nu kan lave DHA ud fra bakterier. Således vil man kunne undgå forurening fra dioxin, tungmetaller etc.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Det handler udelukkende om man har opkoncentreret n-3 fedtsyrerne. Fiskeolie indeholder cirka 35% n-3 naturligt.
Det har man jo netop gjort i mange af de mærker der er på markedet. Derfor er 35% stadigt lavt og betyde man skal indtage 2-3 gange så mange, hvorfor prisen kun skal være 1/2-1/3 af andre mærker.
Link to comment
Share on other sites

Ivan- Jeg synes 35% lyder af ret lidt, måske et skidt mærke. Dem jeg bruger (Lekaform) indeholder betydeligt mere n-3 fedtsyrer. Men uden betydning for dit gode indlæg, synes blot man skal være opmærksom på sammenligne pris med det reele indhold af de forskellige n-3 fedtsyrer for at få mest for pengene.

Tak for roserne og ja burde nok have nævnt forskellen på produkterne og er enig i at man bør sammenligne. Men syntes ren fiskeolie var et godt udgangsppunkt.

Fiskeoliekapsler fra Netto er omkring 20,- for 120 kapsler á 500 mg ren fiskeolie. Så det virker stadig

som et ok køb. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har man jo netop gjort i mange af de mærker der er på markedet. Derfor er 35% stadigt lavt og betyde man skal indtage 2-3 gange så mange, hvorfor prisen kun skal være 1/2-1/3 af andre mærker.

Det har du helt ret i.

Nogle personer ønsker dog de mere naturlige, som ikke har været i gennem en opkoncentrering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share