Halvmaraton lørdag


mendez
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg skal løbe mit første halvmaraton på lørdag, og jeg søger derfor lidt hjælp til de sidste forberedelser. Jeg vil gerne høre, hvordan jeg optimerer min kost fredag og lørdag formiddag. Og hvornår jeg skal spise mit sidste måltid inden løbet (13.30).

Desuden vil jeg gerne vide, hvad der er smart at løbe i i det her vejr? Skal jeg tage en "ski-undertrøje" under en løbejakke, eller er det bedre med en "løbe-tshirt" (newline), og løbebukser giver vel sig selv.

Jeg modtager i øvrigt også gerne andre gode råd :)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hejsa... Jeg vil prøve at give dig et svar.... Løb selv min første 1/2 Marathon sidste år i Holstebro (Gætter på det er der du også skal løbe, fin rute i øvrigt)

Hvis du spiser sundt og fornuftigt til hverdag, så er der ikke meget mere du kan gøre... Ud over at få tanket dine kulhydrat depoter op, ved at spise lidt mere pasta, hvidt brød og hvad der nu ellers er kulhydrater i. Sørg også for at drikke vand til.

Lørdag morgen vil jeg (gør jeg) spise mit sidste måltid 2-3 timer før løbet, så man kan nå at finde ud af om maven begynder at rumle :blush:

Det vil for mit vedkommende bestå af groft brød, pålæg, frugter, evt corn flakes og lign. Og så indtil at jeg skal ud at løbe vil jeg blive ved med at drikke lidt vand, så det ikke er nødvendingt med alt for meget vand under turen.

Tøj : jeg løber i lange tights en langærmet trøje og en jakke.... Men det er nok ikke nogen dum ide med "ski-undertrøjen" da der jo sikkert er vindstopper på forsiden af den... Og det er godt mod kulde på maven, som jo kan give mavesmerter :dry:

Håber du kan bruge dette til noget :bigsmile:

Godt løb til dig :4thumbup:

Edited by Plexter
Link to comment
Share on other sites

Der er stor forskel på, hvor tæt på et løb man kan spise - mange siger 2-3 timer, men for mit vedkommende er det snarere 4 timer. Og det du spiser må bare ikke være for fedt- eller fiberrigt, for det ligger længe i maven, og maveproblemer er det sidste man ønsker sig :dry: Til en ½ marathon mener jeg ikke det er nødvendigt at tanke vildt op med kulhydrater, så hvis du spiser fornuftigt til daglig, så bare gør som du plejer.

Planlæg din påklædning efter blæsten og ikke efter om det regner - regntøj er efter min mening omsonst når man løber, fordi man bliver ekstra våd indefra og så er man jo lige vidt. Hvis det blæser meget eller er koldt, så tag en windbreaker ovenpå din løbebluse og du er klar :4thumbup:

God fornøjelse :bigsmile: Skal selv løbe marathon i Hillerød på søndag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar. Er det bare en myte, at man skal undgå mælkeprodukter om morgenen inden løbet?

Og ja, det er i Holstebro, at jeg skal løbe. Havde egentligt planlagt at løbe i Aalborg søndag, men så passede det bedre at løbe lørdag.

Nej det med mælkeprodukter er ikke helt løgn - for at være på den sikre side ville jeg gå udenom dem, hvis jeg var dig.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det vil jeg undgå så.

Så morgenmaden bliver noget groft brød med pålæg og juice til. Og så har jeg ladet mig fortælle, at det heller ikke er skidt at løbe på proteiner, så jeg tror også, at jeg tager en shake til morgenmaden.

Lyder det helt skævt?

Hvad er i øvrigt godt at have med til at spise lige efter løbet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vigtigste er at få spist i god tid og at få tømt sækken får du starter. Jeg plejer som regel at drikke rigeligt med kaffe om morgenen når jeg skal løbe - det sætter gang i systemet :tongue:

Jeg drikker stort set aldrig undervejs, men sørger for at få rigeligt med sukkervand efter løbet. Ikke alle er enige om, hvor stor en betydning det har, men jeg synes at jeg restituerer hurtigere når jeg gør det. Du kan også få egentlige tilskud med ekstra magnesium og calcium, dem har jeg faktisk også gode erfaringer med.

Det vigtigste er at beskytte sig mod vinde, så en god løbejakke er at foretrække. Hvis du har noget svedtransporterende tøj nedenunder er det endnu bedre. Men, det er en god idé at vælge tøj, hvor man kan regulere varme og luftgemmenstrømning undervejs. En jakke er god, fordi man kan tage den af og løbe med dem om livet. Derudover kan man lyne dem ned og op, for yderligere at regulere varme.

God tur - halvmarathon er en god distance :smile:

Nogle ambitioner tidsmæssigt ?

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det vil jeg undgå så.

Så morgenmaden bliver noget groft brød med pålæg og juice til. Og så har jeg ladet mig fortælle, at det heller ikke er skidt at løbe på proteiner, så jeg tror også, at jeg tager en shake til morgenmaden.

Lyder det helt skævt?

Hvad er i øvrigt godt at have med til at spise lige efter løbet?

Protein omsættes jo ikke til energi på samme måde som kulhydrat, så shaken om morgenen vil jeg påstå i bedste fald er overflødig....

Shaken kan du gemme til efter løbet og så blande lidt kulhydratpulver i :wink: - så har du en optimal 'efterløbsshake'. Bare du får tilført lidt kulhydrat og protein efter løbet er det fint.

Link to comment
Share on other sites

Hej

For mig med den temp. der er ude lige nu vil den perfekte påklædning være.

Kortærmet t-shirt

Vindvest primært for ikke at få vind og regn på maven.

Korte tights.

Husk at varme op gerne med et vindsæt på. Husk også at få dit svedige løbetøj af så hurtigt det er muligt efter du er kommet i mål.

Håber du får et godt løb.

Hilsen Per.

Link to comment
Share on other sites

@kyneb

Med hensyn til benklæder står valget mellem et par (almindelige?) løbebukser og et par fodboldshorts, så jeg har lagt mig fast på de lange bukser. Men vil du ellers mene, at det er bedst at løbe i korte tights- selv i det her vejr?

@Diddley

Det eneste "officielle" mål, jeg har, er at løbe under to timer, og det kan jeg også godt, men jeg synes, det er lidt svært at fastsætte målet helt præcist. Fra starten var det at løbe en halvmaraton egentligt bare en motivationsfaktor for at få løbet lidt, men jeg er faktisk begyndt at gå lidt op i det- tror jeg har fået to øl den sidste halvanden måned :) Og jeg skal prøve at få tømt sækken inden løbet;)

@mizzrasmussen

Tak for de gode svar, jeg gemmer shaken til efter løbet så :)

Link to comment
Share on other sites

Glem alt det der med hurtig energi, tilskud og jeg skal komme efter dig, det giver max et par procenter. Så hvis du mener at det skal du bare have, er din vilje ikke stærk nok. Hvis du har trænet ordentligt op til distancen, og har løbet de lidt over 21K før som en optakt, bør der ikke være noger at bekymre sig om, for i og med det er konkurrence, giver det alene 5-10% extra. Bare det at overhale giver et boost... Så spis ikke for sent og for lidt, sørg for at komme på toilet en time før og varm ordentligt op, så lover jeg dig at du sagtens kan komme under de 2 timer.

Hvor der er en vilje er der en vej. Og husk: Løb dit løb og ikke andres

Link to comment
Share on other sites

@DonPedro

Jeg spørger såmænd bare for at kunne optimere min præstation det sidste, det kan jeg jo lige så godt- lidt spøjst, at du udfra det kan vurdere min vilje :) Men tak for kommentaren, jeg har ikke løbet 21 km i et stræk, men jeg har været tæt på. Og jeg har også løbet en form for stafet, så jeg regner med, at kroppen godt kan klare de sidste kilometer.

Link to comment
Share on other sites

Det gik lidt dårligere end forventet, løb den på 1:52. Mine ben var bare tunge og ødelagte til sidst, og mit knæ gør stadig ondt her til aften, så måske havde jeg undervurderet distancen / overvurderet egne evner. Det skal dog også siges, at massivt regnvejr ikke ligefrem gjorde turen sjovere, men undskyldninger gør jo hverken fra eller til.

Hvordan gik din maraton?

Link to comment
Share on other sites

Det gik lidt dårligere end forventet, løb den på 1:52. Mine ben var bare tunge og ødelagte til sidst, og mit knæ gør stadig ondt her til aften, så måske havde jeg undervurderet distancen / overvurderet egne evner. Det skal dog også siges, at massivt regnvejr ikke ligefrem gjorde turen sjovere, men undskyldninger gør jo hverken fra eller til.

Hvordan gik din maraton?

Var dit mål ikke at nå under 2 timer? - i så fald nåede du det jo! Og det var jo dit første ½ marathon kan jeg forstå, så det er en udmærket tid. Tillykke med det!

Jeg løb mit dårligste marathon nogensinde (tid: 4.12), så du var ikke den eneste, der havde en dårlig dag. Jeg gad vidst i virkeligheden ikke rigtig løbe i søndags og så er 42 km jo lidt langt...Desuden har jeg løbet forholdsvis mange marathons på det seneste (4 stk på 6 måneder) og det trækker farten lidt ud af benene, fordi jeg dårligt når at komme mig ordentligt og få rigtig fart i benene mellem løbene...men nu skal jeg heller ikke løbe flere marathons før foråret!

Det er ikke unormalt at være øm i ben og knæ, når man har løbet længere end man er vant til. Jeg har stor succes med at køle mine knæ ned efter lange løb (med kølecreme eller is afhængigt af, hvad jeg har ved hånden :tongue: ), og en tur hos en massør kan godt hjælpe dig over den værste ømhed.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg havde da som mål at komme under de to timer, men jeg havde håbet på at løbe hurtigere- og egentligt også regnet med det, men sådan skulle det ikke være.

Det lyder også til du har et usundt overforbrug af Maraton-løb :)

Man havde næsten altid håbet på at løbe hurtigere :tongue:

Jo altså jeg har fundet ud af at jeg skal have en eller anden form for junk, og det er blevet til marathonløb nu :blush: Men nu skal jeg nok heller ikke løbe flere i år :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share