Pulstræning


Beverli
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jamen, så er jeg endelig kommet igang med at træne så'n seriøst. Jeg er blevet bidt af spinning - helt vildt endda.

Op til flere gange under hver time, refererer instruktøren til hvor vi skal ligge i procent af vores max-puls, og af denne grund har jeg så fundet mit oldtidsfund af et pulsur frem fra kælderen, har støvet det af og udstyret det med to nye batterier. Så langt så godt. Nu kommer vi til spørgsmålene (som sikkert er ganske simple, hvis man ved hvor man skal lede efter svarene) :)

Maxpuls: Min beregnede maxpuls skulle efter sigende være: 220 - 35 = 185. Erhm.. Mit pulsur står og blinker advarende allerede efter opvarmningen. Under spinningtimen i går lå jeg og bankede på 192 og i dag på 195. Hvor seriøst skal jeg tage den beregnede maxpuls og hva' bør jeg gå efter? (Den målte vel?)

Procenter: Hva' ska' jeg regne procenten ud efter? Regner man 0% som 0 i puls eller er 0% min hvilepuls?

Ellers nogen der har nogle referencer til lidt læsestof omkring pulstræning?

/B.spinning :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal naturligvis bruge den maxpuls du har målt og ikke hvad en formel gætter på. Min maxpuls er også mindst 10 slag over hvad diverse formler skyder den til (jeg er 24).

Man bruger eller kan bruge begge procenter. Hvis man skal sige at en af dem er bedst, så er det med hvilepulsen som nulpunkt, så procentsatsen siger hvor du ligger i dit arbejdsområde (fra hvilepuls til maxpuls). Men hvis det ikke skal bruges til noget større videnskab, så er den "rå" procent (puls*100/maxpuls) også fin.

Link to comment
Share on other sites

Du skal naturligvis bruge den maxpuls du har målt og ikke hvad en formel gætter på. Min maxpuls er også mindst 10 slag over hvad diverse formler skyder den til (jeg er 24).

Herligt - tak :)

Man bruger eller kan bruge begge procenter. Hvis man skal sige at en af dem er bedst, så er det med hvilepulsen som nulpunkt, så procentsatsen siger hvor du ligger i dit arbejdsområde (fra hvilepuls til maxpuls). Men hvis det ikke skal bruges til noget større videnskab, så er den "rå" procent (puls*100/maxpuls) også fin.

Ok - Jeg starter min Calc og laver mig et skema.

/B.measuring :)

Link to comment
Share on other sites

HepHey!

Maxpuls:

Helt kort. Så er din maxpuls den maximale puls du kan have dvs. hvor hurtigt dit hjerte kan slå. Den er genetisk bestemt og varierer meget fra person til person! Den falder med alderen men temperatur etc. kan også påvirke den.

Det er ikke så behageligt at finde sin præcise maxpuls. Normalt gøres det ved en slags "trappetest" hvor intervallet bliver hårdere og hårdere indtil filmen knækker.

Hvis du måler omkring 195 så regn bare med det evt. + et par slag eller 3.

Procenter:

Normalt er det korrekte at regne udfra puls-reserven dvs. det puls område du har at gøre med. F.eks. Din maxpuls er 195 og din hvilepuls er 55 så er pulsreserven 195-55 = 140. Din hvilepuls måler du om morgenen lige før du vågner :) Din hvilepuls falder jo bedre form du er i.

MEN pas nu på! For det mest interessante faktisk din syregrænse (fagsprog kaldet AT). Du kan ikke flytte din maxpuls og din hvilepuls trænes kun indirekte. Din syregrænse flytter sig derimod når du kommer i bedre form. Jo bedre form jo højere syregrænse/AT og jo længere kan du arbejde med højere intensitet.

Så det kan godt være at instruktøren siger der skal køres med 80% af maxpuls (eller pulsreserve) men hvis ens syregrænse ligger omkring de 70% så er det ikke helt sikkert man holder så længe. Trænede atlether kan derimod arbejde rigtig mange timer omkring de 80%.

Din syregrænse ligger omkring der hvor benene begynder at brænde og du kan mærke du syrer til.

Der findes et hav af artikler om emnet, både her på MOL men også her: http://www.alex.dk/trainingspuls.htm

Du kan også finde diverse små programmer til beregninger osv. Det er bare med at komme i hak med træningen :)

Go' fornøjelse!

Hold kæden stram!

/KG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share