Nogle der kan hjælpe?


Crosspigen
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen :bigsmile:

Jeg startede med at løbe i november 2003, 3 gange om ugen, og det gik fint nok, kunne løbe 30-40 min. uden at syre til.

Så har jeg holdt en længere pause på ca. et halvt år. Da jeg startede igen gik det fint nogle dage, lidt "rusten" men ellers ok. Da jeg havde løbet ialt 8 gange ca. 5 km hver gang, så var det som om at det bare fra gang til gang er gået ned af, nogle dage har ikke engang kunne løbe 2 km. pga. mine ben syrer til.

Jeg er fuldstændig på bar bund, jeg fatter ikke hvordan det ligepludselig kan gå sådan ned af, når mine ben ikke har syret til før..

Jeg har nu løbet ca. 3 gange om ugen i ca. 2 måneder og det er ikke blevet bedre, tværtimod...

Mit mål det er at løbe 5 km. på min. 25 minutter..

Jeg håber virkelig der er nogle der har nogle gode råd og kan hjælpe mig.. :bigsmile:

Ved ikke om det kan hjælpe, men er 19 år, ca. 163 og vejer ca. 40kg....

Mvh Crosspigen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et råd! Tag noget vægt på!

Optræn nogle muskler i dine ben ( i hele din krop) kan være det hjælper på det.

Men hvis jeg kender mol kommer der sikkert nogle meget bedre svar på nettet dit problem.

Jeg arbejder på det, men ligegyldig hvad der ryger indenbords så tager jeg ikke på... men håber det snart kommer.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

40kg fordelt på 163cm er MEGET lavt - faktisk bekymrende lavt :unhappy:

Ved godt det ikke lige var det du spurgte om, men måske svaret kan ligge i at du vejer så lidt.

Det er meget svært at sige hvad du lige kan gøre. Jeg ville nok starte med at holde en uge eller to pause og så imens tage en snak med din læge.

Derefter kan du starte roligt op, så du i første omgang kun går distancen eller evt skiftevis går og løber 5-10 min af gangen.

Er du sikker på at du ikke bare løber "for hurtigt"?

Jeg arbejder på det, men ligegyldig hvad der ryger indenbords så tager jeg ikke på... men håber det snart kommer..

Hvis vi går ud fra at du ikke har en sjælden stofskiftesygdom, så er vægtøgning ligesom vægttab et spørgsmål om at være systematisk.

Hvis du ikke tager på ved at indtage X kalorier dagligt, så må du spise mere. Hvis du slet ikke har nogen ide om hvor meget du reelt spiser, så er det mildt sagt meget svært at finde ud af hvor meget mere du så skal spise, og om du rent faktisk også gør det.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

40kg fordelt på 163cm er MEGET lavt - faktisk bekymrende lavt :unhappy:

Ved godt det ikke lige var det du spurgte om, men måske svaret kan ligge i at du vejer så lidt.

Det er meget svært at sige hvad du lige kan gøre. Jeg ville nok starte med at holde en uge eller to pause og så imens tage en snak med din læge.

Derefter kan du starte roligt op, så du i første omgang kun går distancen eller evt skiftevis går og løber 5-10 min af gangen.

Er du sikker på at du ikke bare løber "for hurtigt"?

Hvis vi går ud fra at du ikke har en sjælden stofskiftesygdom, så er vægtøgning ligesom vægttab et spørgsmål om at være systematisk.

Hvis du ikke tager på ved at indtage X kalorier dagligt, så må du spise mere. Hvis du slet ikke har nogen ide om hvor meget du reelt spiser, så er det mildt sagt meget svært at finde ud af hvor meget mere du så skal spise, og om du rent faktisk også gør det.

Ved godt at 40 kg. ikke er meget, men har været lille lige fra fødsel, og har altid været sund og rask...

Da jeg startede i nov. 2003 vejede jeg det samme og havde ingen problemer...

Har du nogle forslag til hvad der er godt og spise, f.eks. som snack eller mellemmåltid..?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart mærkeligt at problemet starter nu, og du ikke har oplevet det før!! Et stofskifte som dit brænder jo rigtig meget af, så sørg i hvertfald for at spise noget (kulhydrater) op til ½-1 time før, du skal ud at løbe, det kan godt være dine muskler simpelthen ikke har nok at forbrænde.... Din krop er formentligt ikke særlig optimeret til at forbrænde fedt, fordi du formentligt ikke render rundt med ret meget kropsfedt...

Men stadig undre forskellen mig...! Kan du komme i tanke om nogle vaner, du har omlagt eller noget i den dur?

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Det lyder umiddelbart mærkeligt at problemet starter nu, og du ikke har oplevet det før!! Et stofskifte som dit brænder jo rigtig meget af, så sørg i hvertfald for at spise noget (kulhydrater) op til ½-1 time før, du skal ud at løbe, det kan godt være dine muskler simpelthen ikke har nok at forbrænde.... Din krop er formentligt ikke særlig optimeret til at forbrænde fedt, fordi du formentligt ikke render rundt med ret meget kropsfedt...

Men stadig undre forskellen mig...! Kan du komme i tanke om nogle vaner, du har omlagt eller noget i den dur?

Hygge, Jac

Hej..

Tak for rådet.... Jeg prøver og spise mere og mere.... Jeg kan ikke komme i tanke om noget som jeg gør anderledes.... Det er derfor jeg heller ikke selv forstår det...

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Tak for rådet.... Jeg prøver og spise mere og mere.... Jeg kan ikke komme i tanke om noget som jeg gør anderledes.... Det er derfor jeg heller ikke selv forstår det...

Hej..

Som det rigtig nok fremgår af diverse svar herinde, så skal du have kigget på din kost, for umiddelbart virker det som om din krop ikke får nok energi via kosten. Som udgangspunkt er din kost sikkert pt. ok til blot at "holde" dig igang, men når du løber så meget som du gør eller gerne vil, ja så skal der jo tilføres endnu mere energi, for at kroppen kan klare den arbejdsbyrde som du kræver eller gerne vil yde.

Mellemmåltider er gode, idet du derved i løbet af dagen får en løbende tilgang af energi til kroppen som du så senere på dagen kan drage nytte af, altså når du skal ud at løbe. Når du har løbet skal kroppen nartuligvis tankes op igen. Det skal være kulhydrater(pasta, ris etc, samt en masse frugt og grøntsager) Slik og cola skal du holde dig fra - den energi den giver brænder du hurtigt af.

Men gad nok vide hvor meget du egentligt spiser i løbet af dagen???

Link to comment
Share on other sites

For lige at kommentere dit problem, uden at nævne vægten, så er den normale grund at man syrer til, en for høj intensitet. Altså kroppens iltleveringssystem til musklerne kan ikke følge med, og de non-oxidative (anaerobe) leveringssystemer må træde til. Og følge deraf, ophobning af syre.

Så sæt intensiteten ned (hastigheden).

OFF-TOPIC

Mht din vægt ville jeg nok også konsultere læge, kender piger på 160 der vejer 50kg og de er MEGET slanke.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen...

Jeg vil da prøve og spise mere end jeg gør og flere gange i løbet af dagen..

Jeg kan sagtens forstå at i er i tvivl om jeg spiser, og det er der mange der har været når de hører vægten, men det er først når de hører vægten de er i tvivl for de kan ikke se det på mig, jeg er rask og frisk, jeg kører motocross i fritiden og ville ikke kunne gøre det hvis jeg havde anoreksi. Så jeg har ikke anoreksi som jo er det første man tænker når man ser vægten..

Til morgenmad spiser jeg noget havregryn og lidt frugt.

Til frokost spiser jeg 1½ stk. rygbrød med kødpålæg.

Til middag spiser jeg kød med sovs, kartofler ell. ris. :4mewantfood:

Til mellemmåltider, spiser jeg frugt og andre ting som jeg lige har lyst til...

Hvis vi er ude og spise en lørdag aften så kan jeg sagtens smide en stor oksemørbrad med bagtkartoflen og grøntsager indenbords. Så spise kan jeg sagtens og det kommer ikke op bagefter... :bigsmile:

-Hvad for noget frugt er godt og spise??? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
-Hvad for noget frugt er godt og spise??? :bigsmile:

Alt frugt er godt! :4mewantfood: Bare varier slagsen så du får vitaminer og mineraler fra forskellige frugter.

Dvs. istedet for at spise 6 bananer om dagen, så spis 6 forskellige frugter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ang. din kost og tage på. Frugt er som alle skriver en fin måde at fylde energi på kraftværket. Men nødder er måske heller ikke det værste at gå i krig med hvis der skal lidt ekstra kg på kroppen. De indeholder meget energi, det gode fedt og ligger ikke så tungt/fylder så meget hvis man skal ud og løbe senere på dagen :)

Skal der være lidt til den søde tand så er mørk kvalitets (!) chokolade også godt (> 70% kakao).

Din træning.... Løber du med pulsur? Hvordan ligger du der? Du kan evt. også prøve at løbe et par ture med den lokale løbeklub. Nogen af dem har rigtig rigtig dygtige trænere!

Lad os vide hvordan det skrider frem!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mange tak for Jeres svar... Det er helt sikkert noget jeg bruge...

Jeg løber ikke med pulsur, så jeg ved ikke hvor jeg ligger henne, men har tænkt på at få fat i et...

Hvor skal pulsen ligge henne før det virkelig gi'r noget???

Det kommer an på hvor meget intensitet du vil have i din træning/ dit løb og hvad du vil opnå med din træning, men tjek forsiden på dette site og klik ind under konditionstræning og kik på Vmax testen. Der er også andre super gode værktøjer der.

Men som der er nævnt tidligere, så prøv at kontakte en løbeklub, for de må helt sikkert kunne hjælpe dig.. Både med løbeprogrammer, kost og kosttilskud..

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share