Mad efter træning eller ej?


Bella
 Share

Recommended Posts

Jeg træner om eftermiddagen og bagefter er jeg meget sulten, SKAL bare have noget at spise -og en enkelt frugt eller to hjælper ikke, vi taler et semi-måltid.

Det føles som mit blod bliver tømt for næring og min energi dykker helt vildt. :unhappy:

Vil det påvirke mit vægttab at spise "en masse" kort efter træning?

Jeg vil naturligvis flytte dagens kalorier og ikke indtage mere, evt. at flytte 30 % af mine aftensmadskalorier og 30 % af mine frokostkalorier hen til kort efter træning og spise dem der ...Kan jeg det uden at påvirke vægttab negativt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner om eftermiddagen og bagefter er jeg meget sulten, SKAL bare have noget at spise -og en enkelt frugt eller to hjælper ikke, vi taler et semi-måltid.

Det føles som mit blod bliver tømt for næring og min energi dykker helt vildt. :unhappy:

Vil det påvirke mit vægttab at spise "en masse" kort efter træning?

Jeg vil naturligvis flytte dagens kalorier og ikke indtage mere, evt. at flytte 30 % af mine aftensmadskalorier og 30 % af mine frokostkalorier hen til kort efter træning og spise dem der ...Kan jeg det uden at påvirke vægttab negativt?

når man opbygger muskelmasse skal kroppen have noget at arbejde med, men hvis den ikke får noget tager den ikke kun fra fedtmassen men også muskelmassen. Derfor er det faktisk en god idé at spise efter træning selvom man ønsker at tabe sig. En anden faktor er også at jo mere muskel masse du har desto mere forbrænder du!(kan desværre ikke huske talene korrekt, muskelmasse kontra fedtmasse når man er passiv)

Link to comment
Share on other sites

du skal spise lige efter træning en shake og nogle carbs. som tommelfingerregel skal du spise 1 gr. kulhydret pr. kropskilo så kan du jo regne lidt på det. det skal helst være ting som ligger højt på glykæmiske indeks. feks. bananer rosiner hvidt brød.

ang. protein ved jeg ikke hvor meget der anbefales men jeg indtager ca. 30 gram lige efter træning.

men der er sikkert en der kan gi lidt info om dette.

Edited by mulle
Link to comment
Share on other sites

du skal spise lige efter træning en shake og nogle carbs. som tommelfingerregel skal du spise 1 gr. kulhydret pr. kropskilo så kan du jo regne lidt på det. det skal helst være ting som ligger højt på glykæmiske indeks. feks. bananer rosiner hvidt brød.

ang. protein ved jeg ikke hvor meget der anbefales men jeg indtager ca. 30 gram lige efter træning.

men der er sikkert en der kan gi lidt info om dette.

Jeg vil sige det kommer meget an på hvor meget du træner ad gangen.

Træner du kun fx. 1 time er der ingen grund til at hælde hurtigt optagelige kulhydrater i maven og/eller produkter tilsat sukker, da du stadig har sukkerdepoter nok og har tid nok til at genopbygge depoterne. Dog er det en misforståelse at undgå naturligt kulhydratrige produkter. En motionist kan normalt indtage en højere andel kulhydrater en andre.

Omvendt træner du fx. over 2 timer i træk er det meget vigtigt at få sat gang i genopladningen af sukkerdepoterne i en fart med hurtigoptagelige kulhydrater. Der er så en gråzone imellem disse, hvor det meget kommer an på hvor hård din træning er (let træning trækker ikke så meget på sukkerdepoterne som hård træning). Trænes der hårdt 2 timer i træk er det også en god ide at indtage sukker undervejs (uanset om du er på skrump).

Men eller enig i at et måltid efter træning er et god tidspunkt for et måltid/hovedmåltid.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det har noget med tidsrummet for træningen der afgører det men hvor hårdt man har trænet har ligeså meget at sige. jeg ville ikke kunne undvære spise hvis jeg feks. havde kørt sheiko i 45 min. desuden skal kroppen bruge noget at restiturer på.

jeg anbefalede ikke at det skulle sukkerholdige drikke og jeg vil da også anbefale at spise frugt istedet for. medmindre man bulker eller har meget svært ved at tage på så er det en anden snak.

Edited by mulle
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været i kontakt med en diætist, som siger, at især når man skal tabe sig og samtidig vil træne hårdt er mad efter træning helt centralt (nu træner jeg også om morgenen på tom mave men i alle tilfælde...). Når man er i underskud har kroppen begrænset mængde energi at genopbygge sig med og så bliver tilførsel af energi umiddelbart efter træning vigtigt, hvis man skal have en fair chance for at restituere ordentligt. Og der skal ikke nødvendigvis være tale om hurtige kulhydrater - brød og lidt protein i form af kyllingepålæg el.lign. er et fint eftertræningsmåltid.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har været i kontakt med en diætist, som siger, at især når man skal tabe sig og samtidig vil træne hårdt er mad efter træning helt centralt (nu træner jeg også om morgenen på tom mave men i alle tilfælde...). Når man er i underskud har kroppen begrænset mængde energi at genopbygge sig med og så bliver tilførsel af energi umiddelbart efter træning vigtigt, hvis man skal have en fair chance for at restituere ordentligt. Og der skal ikke nødvendigvis være tale om hurtige kulhydrater - brød og lidt protein i form af kyllingepålæg el.lign. er et fint eftertræningsmåltid.

Fint nok og enig, men der blev jo nævnt mad med "højt på glykæmiske indeks". Træner man kun kortvarigt er der ingen grund til at fokusere på dette. Dette er netop præciseret også af DIF (ift. overdreven brug af sukkerholdige produkter). Frugt er i øvrigt med lav optagelseshastighed (fruktose) generelt og ikke hurtig som nogle måske tror (dog undtaget fx. banan og rosiner). Æbler ligger meget langt nede på listen.

For eliten og snæver træningsoptimering, hvis man træner flere gange dagligt skal man dog selvfølgelig prioriterer depotopfyldning højest. Tilsvarende med langvarig træning. Derimod er bruges af hurtigt optageligt sukker eller fødevarer med dette for almindelig motionister strækt overdreven og endnu mindre relevant ifm. vægttab.

Det er naturligvis godt med et måltid efter træning også fordi man er i klart større risiko for at falde i og købe usunde spiser, hvis man er meget sulten efter træning.

Link to comment
Share on other sites

tak skal I have, jeg træner cardio og styrketræning 50/50 i tid ca 1½ time pr gang, 4-5 gange om ugen.

Tænkte mest på om jeg kunne spise rugbrød, grønt og tun, undgår sukker og andet højt GI, undtaget banan nu og da.

God og sund jul til jer :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share