Firemåneders plan


Melisen
 Share

Recommended Posts

Først lige min situation

29 år gammel, 190 cm høj. For et år siden vejede jeg omkring de 75 kilo, spinkel af bygning, tynd. Min motion bestod hovedsagligt af cykling, som alt efter humør kunne være lige fra 10 km til lange udflugter på 160km, ca et par gange om ugen, i god motionist-tempo (holder 28-30 km/t). For ca et år siden fik jeg et par håndvægte for at styrke overkroppen lidt til den passive belastning, når jeg cykler. I perioder har jeg brugt dem meget, i andre mindre. Men efterhånden også som mål isig selv (flottere overkrop. Har I nogensinde set Skibbys overkrop? En rent cykletrænet krop er ikke særlig smuk :blush: )

For et par måneder siden fik jeg lidt mere skik på mine motionsvaner og nu ligger de temmeligt fast, en dags cykling, en dags håndvægte plus maveøvelser og en dags pause.

For to uge siden ville jeg så have endnu lidt mere skik på tingene. Jeg fik justeret håndvægtene op, så jeg nu kan tage netop 10 rep i hver øvelse (gange to i hvad der vist hedder "supersæt") og har tænkt mig at hæve vægten aggresivt (så den hele tiden ligger omkring 8-10 rep).

Nå, men jeg fik jo også vejet mig og fandt ud af at jeg, uden at have opdaget det, var kommet op på 86 kg! Jeg synes nu ikke at jeg er begyndt at spise mere... Tja jeg bliver jo gammel og alt det, men på trods af et par nye cykeldæk omkring maven (jeg er vel kommet til at se mere normal ud) er en del gået til muskler, så vidt jeg kan bedømme. Og det er jo meget godt.

Så til planen: med den nye agressive tilgang til håndvægtene (som jeg har det helt godt med) og med en vinterkøreplan, som har mere cykelcross over sig (kørsel på jordveje, løb med cykel over skulderen over stejle skråninger = mere styrketræning end ved landevejskørsel), så vil jeg prøve at skrue op for proteinindtaget og holde et energioverskud på 250-500 kcal om dagen indtil 1 februar. Derefter tage to måneder med energiUNDERSKUD på det samme (hovedsagligt ved mere cardio-motion). Resultatet skulle gerne være en endnu mere velproportioneret krop plus tab af de ekstra kilo (EDIT: eller rettere "forvandle det til muskler"), som ligger på maven nu.

Lyder det som den bedste vej til det mål? Eller skal jeg glemme alt om overskud/underskud og bare få præcist den energi jeg har brug for?

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have muskler er vægttræning kombineret med kalorieoverskud vejen frem. Hvis du vil af med fedt er motion, vægttræning og kalorieunderskud vejen frem. Det er ganske svært, hvis ikke umuligt, at smide fedt samtidigt med at du opbygger masse. Så du må beslutte dig om hvad du vil, bulke eller cutte. Hvis du vil være klar til strandsæsonen til sommer kan du sagtens bulke nu, altså koncentrere dig om muskelopbygning. Det betyder vægttræning, helst i et center med godt program, basisøvelser med fri vægt, højt protein-indhold i kost, samt et kalorieoverskud. Dog vil lidt fedt også komme på din krop når du bulker, så 3-4 måneder før sommer sæsonen kan du så begynde at cutte, altså smide fedt samt sørge for at bibeholde så meget muskelmasse som muligt.

Peter :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Planen er som sådan fornuftig nok i mine ører - men hvor tunge er dine håndvægte?

Du behøver ikke spilde din tid med at træne en masse øvelser for armene, men se om du kan få indkorporeret nogle styrketræningsøvelser der involverer skuldre, bryst, ryg og armen (også ben, selvom du cykler meget).

Det kan være svært med et par små håndvægte...

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Planen er som sådan fornuftig nok i mine ører - men hvor tunge er dine håndvægte?

Du behøver ikke spilde din tid med at træne en masse øvelser for armene, men se om du kan få indkorporeret nogle styrketræningsøvelser der involverer skuldre, bryst, ryg og armen (også ben, selvom du cykler meget).

Det kan være svært med et par små håndvægte...

Tak for rådet. Jeg laver en tråd senere om hele mit program... :smile: Det er håndvægte med løse skiver og jeg har nu tre sæt, så jeg ikke skal rode alt for meget med at sætte på og tage af...

Men eller fra 20 kg for fire af øvelserne (En-arms rowing, curls, brystpres og endnu en øvelse jeg ikke kender navnet på) til 8 kg for sideløft. Ti øvelser i alt.

Edited by Melisen
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Et par håndvægte derhjemme kan være okay til at starte på, men det slår aldrig at komme ned i et center og køre basisøvelser med vægtstænger. 20kg bliver også hurtig for lidt i forskellige øvelser som f.eks rows, bænkpres, curl osv. Ellers lyder det til du har styr på det. Kalorie overskud, rigeligt med proteiner i kosten, nok søvn, et godt træningsprogram og tåldmodighed er hvad der skal til hvis man opnå resultater. Eneste kritik jeg har er, konditions trænings er godt, ingen tvivl om det, bare pas på det ikke fylder så meget i træningen at effekten fra styrketræningen forsvinder fordi du bruger alt energien på konditionstræning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share