Løbe i nul grader?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Det er nu ved at være lidt koldt om morgenen, så jeg ville lige høre, om der er noget i vejen med at tage en løbetur.

Det er klart, at man skal have varmt tøj på, men man kan jo ikke undgå at indånde den kolde luft.

Er der en temperaturafhængig grænse, er det ligegyldigt eller er der noget helt tredje som er afgørende for, hvorvidt det er fornuftigt at løbe en tur i kulden?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

du tager ikke skade af at løbe i kulden. Der er stor individuel forskel på, hvor koldt det skal være før man føler det er ubehageligt koldt at få luften i lungerne. Jeg har endnu ikke oplevet at det var koldt nok i Danmark til at det virkelig generede mig. Nogle bruger et tørklæde foran munden, når det er rigtigt koldt.

Jeg synes at den største påklædningsvanskelighed opstår når det er meget koldt og samtidig blæser meget, men det er i modvind en kold mave, der volder mig størst problemer. Så drejer det sig om både at have varmt og vindtæt tøj på.

Men med den rigtige påklædning kan man sagtens løbe i al slags vejr :bigsmile:

/Marianne

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere haft problemer med at løbe i koldt vejr, specielt blæsende koldt vejr. Problemet opstod når min mave blev kold, hvorefter jeg fik det rigtigt dårligt. Nu har jeg fået en løbeundertrøje med gore-tex ved bryst og mave, og det er helt genialt - jeg har ikke haft problemer siden.

Jeg har tillige haft problemer med vejrtrækningen i koldt vejr, men det blev løst efter en tur til lægen hvor jeg fik en astma-spray.

I øvrigt er der vel ikke meget der er så lækkert som en løbetur en frostklar eftermiddag, hvor solen er på vej ned.

Link to comment
Share on other sites

I februar i år, benyttede jeg nogle af de koldeste nætter til at afprøve mig selv. Den koldeste tur, blev en nat hvor temperaturen kom lige under -15 grader.

Jeg tog for en sikkerheds skyld et silketørklæde for munden, men jeg tror egentlig ikke det havde været nødvendigt. Det var i hvert fald en fed tur, og det føltes næsten som om man brændte, når man kom hjem i varmen.

Bare kom ud og prøv det!

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Hvad er det som er problemet, er det lungerne som ikke kan tåle kulden eller er det halsen eller?

Næse, svælg og luftrør er omgivet af blodkar, der varmer luften op på vej ned i lungerne. Normalt er luften varmet op til kropstemperatur når den når frem til bronchierne (hvor ilten bliver optaget i blodet). Hvis der er ekstremt koldt, og man bruger meget ilt fx fordi man løber, når luften ikke at blive varmet op. Det kan give frostskader i bronchierne (med betændelse til følge - bronkitis). Lungebetændelse er også en risiko. I yderste tilfælde også frostskader - men så ville man allerede have fået skader højere oppe i luftvejene inden (da luften jo er varmet mindre op dér).

Men som det er nævnt - alt det er ikke et problem i Danmark, hvor temperaturen sjældent sniger sig under -10 grader, og næsten aldrig er under -15. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at have problemer med at løbe om vinteren, og jeg har ellers været et rigtigt luftvejs-barn da jeg gik til svømning i teenage-årene, med mellemørebetændelse og bronkitis hele tiden..

Håber, det gav dig de svar du ledte efter.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste der skulle blive et problem er fugtigheden og kulden, hvis man skulle have bronkitis og astma.

Hej

Jeg lider af astma, men jeg synes slet ikke det bliver værre, når man løber i frostvejr.

Men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Temperaturgraden i langrend (som jeg ikke lige kan huske et sted omkring -15/-20 grader) er fastsat af hensyn til eliten, så motionister kan nok godt føle vejrtrækningsproblemer ved højere temperatur. Almindelig træningsture skulle dog ikke medføre de store faresignaler, mens meget intensiv træning kan være mere kritisk.

Et forsigtigthedsprincip kan derfor være ikke at træne max.-intensitet ved meget kolde temperaturer. Her tænker jeg ikke kun på dødsfald og meget alvorlige virkninger (som temperaturgrænsen i langrend var en reaktion på), men også risikoen for en langvarig lungebetændelse, forkølelse mv.

Det er meget individuelt om astma bliver provokeret af kold luft eller ej. Generelt anbefales for astmapatienter at tage medicin kort inden træningsture i koldt vejr (hvis dette er et problem) og sørge for en gradvis og grundig opvarmning inden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share