løbebånd vs udendørs løb ?!


creamy
 Share

Recommended Posts

Jeg ville lige høre meninger omkring dette område ! Jeg er desværre fra naturens side udstyrret men svage led, og da jeg har nogle kilo jeg gerne vil af med (de hjælper jo ikke på knæene heller vel !! :-O ) har jeg i en længere periode alene brugt gang som motionsform (10 - 20 km dagligt) Og da jeg elsker naturen gør det mig ikke noget - men jeg savner imidlertid at få pulsen op og komme ud at løbe igen, derfor ville jeg gerne høre om det er klogest af mig at løbe ude i vinterperioden, eller om det er smartest at løbe på løbebånd`? Jeg ville jo gerne ud at løbe, men er bange for at vride mine knæ af led her mens der kan være smattet og glat, og jeg har absolut ingen ide om at jeg skal ud at løbe i sne ! Men jeg har flere gang hørt at løbebånd belaster knæene mere end at løbe udenfor - så hvad skal jeg vælge ?

er sgu lidt i vildrede !!! Hvad mener i???

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville lige høre meninger omkring dette område ! Jeg er desværre fra naturens side udstyrret men svage led, og da jeg har nogle kilo jeg gerne vil af med (de hjælper jo ikke på knæene heller vel !! :-O ) har jeg i en længere periode alene brugt gang som motionsform (10 - 20 km dagligt) Og da jeg elsker naturen gør det mig ikke noget - men jeg savner imidlertid at få pulsen op og komme ud at løbe igen, derfor ville jeg gerne høre om det er klogest af mig at løbe ude i vinterperioden, eller om det er smartest at løbe på løbebånd`? Jeg ville jo gerne ud at løbe, men er bange for at vride mine knæ af led her mens der kan være smattet og glat, og jeg har absolut ingen ide om at jeg skal ud at løbe i sne ! Men jeg har flere gang hørt at løbebånd belaster knæene mere end at løbe udenfor - så hvad skal jeg vælge ?

er sgu lidt i vildrede !!! Hvad mener i???

den med at løbebåndene skulle belaste kæene mere har jeg godt nok aldrig hørt.

de er mere eftergivende og giver ikke så hårde stød op gennem, og dejligt jævne så man ikke kommer til at løbe i en skæv kropsposition som man eller kan risikere hvis man løber i den samme side af vejen der skråner mod grøften.

Personligt plejer mine knæ godt at kunne klare en tur på løbebånd hvis de ter sig en lille smule men står helt af overfor en tur på fortov/landevej.

Med mindre du helst vil løbe ude i sne og sjap (hvilket jeg egentlig godt kan forstå nogle vil) vil jeg da helt klart sige brug løbebåndet.

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

den med at løbebåndene skulle belaste kæene mere har jeg godt nok aldrig hørt.

de er mere eftergivende og giver ikke så hårde stød op gennem, og dejligt jævne så man ikke kommer til at løbe i en skæv kropsåposition som man eller kan risikere hvis man løber i den samme side af vejen der srkåner mod grøften.

Personligt plejer mine knæ godt at kunne klare en tur på løbebånd hvis de ter sig en lille smule men står helt af overfor en tur på fortov/landevej.

Med mindre du helst vil løbe ude i sne og sjap (hvilket jeg egentlig godt kan forstå nogle vil) vil jeg da helt klart sige brug løbebåndet.

ok hvad gik der lige galt for mig her :rudolph:

Edited by nightbringer
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vigtigste råd ift. løb og dine "svage led" er at optræne styrken i disse specifikt. Dvs. for knæled fx. ved benpres/squat, andre knæøvelser og for anklen fx. bl.a. vristløft, balancebræt mv. Husk dog at gå meget gradvist frem.

Vedr. løb kan du reducere belastningen ved løb i et roligt tempo i starten, korrekt løbestil, byg løbelængden meget gradvist op (følge et begynderprogram), kort skridtlængde, løbesko tilpasset dine løbestil og et nogenlunde jævnt underlag.

Sidstnævnte betingelse opfylder løbebåndet. Udendørs er der bedste underlag jævnt grusunderlag (asfaltstier/-veje er oftest hårde for knæene og har ofte hældning, græsunderlag er bløde for knæene, men kan let give overbelastning sidevers for ankel og knæ). Problemet med kun at anvende løbebånd er at du så ikke gradvist er tilvænnet det lidt skæve underlag udendørs, så har du forventninger om at løbe udendørs på et tidspunkt eller deltage i løb bør du inddrage udendørs løb i ugeprogrammet.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share