Fiskeolie


fune
 Share

Recommended Posts

Så fik jeg endelig købt nogle fiskeolie kapsler, som egentlig er mit sidste håb på at mit ene skulder led vil blive bedre..

Nu vil jeg bare høre, hvor mange kapsler skal jeg tage dagligt og hvornår på dagen?

Bag på pakken står der 2-6 kapsler dagligt for børn på 11 og der over, men mine forældre siger derimod at jeg bare skal nøjes med 1 kapsel dagligt, men er det nok?

Vil gerne høre fra andre som tager/har taget lignede kapsler om hvordan det virkede og hvor hurtig det virkede :bigsmile:

/fune

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på nogen måde skal påvirke din skulder så er 1-2 ikke nok.

Nu skriver du ikke noget om styrken af dine fiskekapsler, men 4-6 stykker (og gerne flere) er absolut minimum for at kunne påvirke skulderproblemer.

Hvis det er inflammation du døjer med så bør du også reducere indtaget af linolsyre og animalsk fedt som øger inflammationsresponsen. Fiskeolie og især GLA reducerer inflammationsresponsen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på nogen måde skal påvirke din skulder så er 1-2 ikke nok.

Nu skriver du ikke noget om styrken af dine fiskekapsler, men 4-6 stykker (og gerne flere) er absolut minimum for at kunne påvirke skulderproblemer.

Hvis det er inflammation du døjer med så bør du også reducere indtaget af linolsyre og animalsk fedt som øger inflammationsresponsen. Fiskeolie og især GLA reducerer inflammationsresponsen.

Nu er jeg ikke lige så meget ind i alt det du skriver der, forstår faktisk ikke det meste af det :blush:

Hvad er en inflammation? I hvilke produkter findes der f.eks. linolsyre og animalsk fedt? Og hvad er GLA? :innocent:

Bag på pakken står der:

Koncentreret fiskeolie.... 500 mg

E-vitamin...................... 6,7 mg

n-3 fedtsyrer................. min. 325 mg

Heraf EPA...................... min. 160 mg

DHA.............................. min. 110 mg

Ingredienser:

Fiskeolie, gelatine (af materiale fra ko), konsistensmiddel(glycerol), vand

Pakken hedder FUTURA Fiskeolie 500, højkoncentreret n-3 i naturlig form.

Håber der her kan hjælpe lidt med at sige hvor mange jeg måske skal indtage dagligt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke lige så meget ind i alt det du skriver der, forstår faktisk ikke det meste af det :blush:

Hvad er en inflammation? I hvilke produkter findes der f.eks. linolsyre og animalsk fedt? Og hvad er GLA? :innocent:

Bag på pakken står der:

Koncentreret fiskeolie.... 500 mg

E-vitamin...................... 6,7 mg

n-3 fedtsyrer................. min. 325 mg

Heraf EPA...................... min. 160 mg

DHA.............................. min. 110 mg

Ingredienser:

Fiskeolie, gelatine (af materiale fra ko), konsistensmiddel(glycerol), vand

Pakken hedder FUTURA Fiskeolie 500, højkoncentreret n-3 i naturlig form.

Håber der her kan hjælpe lidt med at sige hvor mange jeg måske skal indtage dagligt :laugh:

Mit forslag er at du tager 6 kapsler om dagen sammen med et måltid i mindst 3 måneder (det er ligegyldigt om du tager alle på en gang eller fordeler dem over flere måltider).

GLA står for gamma-linolensyre som især findes i lægehjulkrone olie også kaldet borago olie. Kæmpenatlys olie indeholder også GLA, men i noget mindre mængder. Du kan f.eks. først forsøge dig med fiskeolien først selv om det formentlig ville være størst effekt med begge samtidig.

Disse olier er vist at have effekt på inflammation. Om du har inflammation skal jeg ikke kunne sige, men inflammation udmærker sig bl.a. ved varme, rødme, svulmen og smerte. Se endvidere

HER for en udførlig beskrivelse.

Der er ingen garanti for at det hjælper, men det er ingen skade til at prøve (pånær evt. for pengepungen).

Linolsyre finder du i store mængder i næsten alle olier, pånær olivenolie, rapsolie og fiskeolie.

Animalsk fedt finder du især i smør og fede kødprodukter (især frikadeller, fars, leverpostej m.m.)

Når du skriver sidste håb betyder det så at du har været til lægen og fået stillet en diagnose?

For det ville ligesom gøre det hele lidt nemmere.

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver sidste håb betyder det så at du har været til lægen og fået stillet en diagnose?

For det ville ligesom gøre det hele lidt nemmere.

Jeg har været ved lægen og han kunne ikke rigtig sige hvad der var galt, han bad mig gøre nogle ting. Såsom at tage min hånd om bagved ryggen, for at på den måde kunne finde ud af hvad der var galt. Men desværre fandt han ingen ting..

Så jeg er egentlig lidt lost, med hvad jeg skal gøre. Det eneste råd han kunne give mig var at holde en uges pause, også trappe lige så stille op på mit normale niveau igen.

Men efter 9 dages pause begyndte jeg så at træne igen, med små vægte for at komme der op af lige så langsom. Men jeg synes stadig der er noget galt, kan ikke rigtig tage bænkpres uden det gør ondt i skulderen. Men det mærkelige er at jeg sagtens kan træne skulder uden jeg kan mærke noget :blink:

Jeg vil prøve at tage 6 kapsler dagligt, men vil det sige at jeg godt kan tage f.eks. 2 kapsler om morgenen efter morgenmad, så 2 til middagsmaden og til sidst 2 efter aftensmaden?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været ved lægen og han kunne ikke rigtig sige hvad der var galt, han bad mig gøre nogle ting. Såsom at tage min hånd om bagved ryggen, for at på den måde kunne finde ud af hvad der var galt. Men desværre fandt han ingen ting..

Så jeg er egentlig lidt lost, med hvad jeg skal gøre. Det eneste råd han kunne give mig var at holde en uges pause, også trappe lige så stille op på mit normale niveau igen.

Men efter 9 dages pause begyndte jeg så at træne igen, med små vægte for at komme der op af lige så langsom. Men jeg synes stadig der er noget galt, kan ikke rigtig tage bænkpres uden det gør ondt i skulderen. Men det mærkelige er at jeg sagtens kan træne skulder uden jeg kan mærke noget :blink:

Jeg vil prøve at tage 6 kapsler dagligt, men vil det sige at jeg godt kan tage f.eks. 2 kapsler om morgenen efter morgenmad, så 2 til middagsmaden og til sidst 2 efter aftensmaden?

Ja, du kan splitte dem op som du vil. Det klogeste er dog at indtage dem midt i et måltid. Både for at øge optagelsen samt reducere evtentuel fiskesmags-opstød.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan splitte dem op som du vil. Det klogeste er dog at indtage dem midt i et måltid. Både for at øge optagelsen samt reducere evtentuel fiskesmags-opstød.

okay det vil jeg prøve så, 6 om dagen :4mewantfood:

tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share