Performance index?


Keki
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg har lagt mærke til, at der efter hver gang man har slået sig løs på cardiomaskinerne kommer et såkaldt P.I. frem. Jeg går udfra at dette er "performance index". Jeg bruger det selv som en lille motivation (sammen med pulsuret), for at se om jeg kan forbedre mig fra gang til gang, men hvad fortæller dette index egentlig noget om?

Det højeste index jeg har været oppe på var efter 10-15 min step, der fik den også fuld skrald, med max-level og puls 170. Performance index var 90. (Sidst var det 84, men tiden var også noget længere :smile: ) På cyklen tror jeg det højeste jeg har været oppe på er omkring de 40. Den maskine jeg bruger mest er crosstraineren, men kan ikke lige huske hvad jeg har fået her...

Når jeg træner cardio giver jeg den altid fuld gas i det tidsrum jeg har til rådighed, men dette tager indexet vel ikke højde for? Jeg mener det er vel lettere at få et højt tal ved f.eks. 10 min cardio end ved 40 min? Det er vel en eller anden form for gennemsnit af hmm watt omregnet til et eller andet?

Nå, men håber I kan give mig svar på hvad det egentlig er for noget :bigsmile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt mærke til, at der efter hver gang man har slået sig løs på cardiomaskinerne kommer et såkaldt P.I. frem. Jeg går udfra at dette er "performance index". Jeg bruger det selv som en lille motivation (sammen med pulsuret), for at se om jeg kan forbedre mig fra gang til gang, men hvad fortæller dette index egentlig noget om?

Hey

Der findes en performance tabel til cardio maskinerne, så man ud fra det performance index man opnår, kan se, om man er dårlig, middel, god, elite osv. For år tilbage var denne tabel sat op ved maskinerne, så man kunne se sit resultat.

Det viste sig dog at være meget demotiverende, da de fleste fandt ud af, at de ikke var i særlig god form, så tabellerne blev pillet ned. Du kan jo prøve at se, om du kan lokke den ud af nogle af instruktørerne i dit center.

Når jeg træner cardio giver jeg den altid fuld gas i det tidsrum jeg har til rådighed, men dette tager indexet vel ikke højde for? Jeg mener det er vel lettere at få et højt tal ved f.eks. 10 min cardio end ved 40 min? Det er vel en eller anden form for gennemsnit af hmm watt omregnet til et eller andet?

Jeg ved ikke, hvordan tabellen er lavet, og kunne også godt forestille mig, at der kunne være nogle problemer med en sådan tabel (kunne også være en grund til at den er blevet fjernet :laugh: ). Jeg vil derfor ikke forsøg at udtale mig om det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg tjekkede selv indexet nede i centret idag. Hvis du ligger på 90 er det ekstremt flot, men tidsperioden skal man naturligvis også tage højde for. Det er nemmere at få et højt P.I. index hvis du kører relativt kort tid. Maskinen skal bare bruge minimum 3 minutters hjerterytme for at kunne lave en "udregning".

Jeg kan ikke helt huske de laveste tal, men ved eksempelvis cykling i over 30 minutter hed det bla.:

P.I. 20-30 = GOOD

P.I. 30-40 = VERY GOOD

P.I. 40 og op = SUPERB

Indexet gå til 99

Personligt lå jeg på en P.I. på 38 idag efter 35 minutter med en gennemsnittelig watt på 195. Kørte 5 minutters let opvarming eferfulgt af 20 minutters interval og sluttede med 10 minutter lettere cykling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share