Maksimal indtagelse af protein


SW-T
 Share

Recommended Posts

Jeg er efter et par års pause gået i gang med at træne igen. I den forbindelse prøver jeg også at tabe mig, samtidig med at jeg gerne vil udvikle lidt muskelmasse igen.

Jeg har købt noget proteinpulver (Nutramino med 40g i indhold, og heraf 32g protein ) samt nogle proteinbars (Probar50 - 100g bar med 50g protein). Jeg spiser rimelig sundt og varieret. Jeg har den sidste uge tabt ca. 3kg pga. træning og proteintilskud, men findes der er grænse for hvor meget protein jeg maks. bør indtage, når målet er at udvikle lidt muskelmasse OG tage mig? Jeg kender reglen omkring 2g protein pr. kilo kropsvægt.

Edited by SW-T
Link to comment
Share on other sites

Jeg er efter et par års pause gået i gang med at træne igen. I den forbindelse prøver jeg også at tabe mig, samtidig med at jeg gerne vil udvikle lidt muskelmasse igen.

Jeg har købt noget proteinpulver (Nutramino med 40g i indhold, og heraf 32g protein ) samt nogle proteinbars (Probar50 - 100g bar med 50g protein). Jeg spiser rimelig sundt og varieret. Jeg har den sidste uge tabt ca. 3kg pga. træning og proteintilskud, men findes der er grænse for hvor meget protein jeg maks. bør indtage, når målet er at udvikle lidt muskelmasse OG tage mig? Jeg kender reglen omkring 2g protein pr. kilo kropsvægt.

Den mængde protein din krop ikke kan bruge vil blive udskilt i dine nyrer, og derfra ud i urinen. Hvis man spiser ALT for meget protein kan det være direkte farligt for dine nyrer. Dette er dog kun tilfældet hvis man indtager for meget over længere tid....Der er (stort set) en fysisk lov der siger, at du ikke kan tabe dig på samme tid med at du får større muskler. Men så alligevel...Hvis man over længere tid træner og spiser med et mindre kcal-underskud (ca. 500kcal) om dagen, vil din vægt af muskler blive øget, og din "fedtprocent" vil falde. Men har ikke rigtigt hørt om, at det kan lykkes at tabe sig drastisk på samme tid med at man får større muskler :nonono:

Håber det var svar nok!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er efter et par års pause gået i gang med at træne igen. I den forbindelse prøver jeg også at tabe mig, samtidig med at jeg gerne vil udvikle lidt muskelmasse igen.

Jeg har købt noget proteinpulver (Nutramino med 40g i indhold, og heraf 32g protein ) samt nogle proteinbars (Probar50 - 100g bar med 50g protein). Jeg spiser rimelig sundt og varieret. Jeg har den sidste uge tabt ca. 3kg pga. træning og proteintilskud, men findes der er grænse for hvor meget protein jeg maks. bør indtage, når målet er at udvikle lidt muskelmasse OG tage mig? Jeg kender reglen omkring 2g protein pr. kilo kropsvægt.

Det er (næsten) umuligt at gøre begge dele på sammen tid. Du må vælge!

Link to comment
Share on other sites

Kommer det ikke an på hvor meget han vejer? Som nybegynder med relativ høj vægt (fedt%) vil man da kunne opleve både en nedgang i vægt samtidig med en forøgelse af styrke samt muskelmasse

Der er naturligvis special tilfælde, derfor sikkerhedsnettet "(næsten)"

Dog mener jeg stadig at man bør vælge et fokus og arbejde frem mod det.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke korrekt. Det troede man engang, men nyere forskning peger på der ikke er belæg for det.

Har du links til de forskningsresultater? Har nemlig selv diskuteret det samme med min mor i dag.. Og er faktisk selv i tvivl. Synes at det lød fornuftigt at for meget protein er skadeligt, men det er mere fordi jeg vil tro at de høje proteinindtag samtidig vil virke som erstatninger for kulhydrat og fedt. Hvilket jo kan være uhensigtsmæssigt hvis det er for drastisk. Kroppen har jo brug for både fedt, kulhydrater, fiber og vitaminer udover protein..

Link to comment
Share on other sites

Så reglen om de 2g proterin pr. kg. kropsvægt gælder udanset om man vil tabe sig eller øge muskelmasse??

Jeg vejer ca. 94kg på nuværende tidspunkt og er 180cm. Fedtprocenten ved jeg desværre ikke helt hvad ligger på endnu. Jeg har tidligere trænet rimelig seriøs styrketræning, så har jeg en smule muskelmasse tilbage.

Edited by SW-T
Link to comment
Share on other sites

Søg på nyrer og protein på MOl sjovt nok ville i finde 896 tråde om emnet.

De eneste der har problemer med højt protein indtag er dem med nyresygdomme.

For en n00b er det absolut realistisk at smide fedt og øge masse på samme tid. Jo længere tid man træner, jo vanskeligere bliver det uden brug af farlig kemi.

2g prots er sikkert fint. Find et ca. kcal indtag der er på dit hvileindtag (du holder vægten) og læg dig på 30%prots, 40%carbs, 30% (sundt! Fedt) og en masse grønt oveni. Derfra kan du justere indtaget.

God fornøjelse og husk at kombinere det med noget Bill Starr eller HST. Så er du godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share