Triple T Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Hej Hvilket "gear" skal man vælge når man træner cardio på cykel eller crosstrainer? Skal det være det hårde eller det mere lette?Hvad vil eventuelle fordele være i sammenhæng med valg af gear? Eller øger det blot pulsen at "gear´et" er højt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssmadsen Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Hej Hvilket "gear" skal man vælge når man træner cardio på cykel eller crosstrainer? Skal det være det hårde eller det mere lette?Hvad vil eventuelle fordele være i sammenhæng med valg af gear? Eller øger det blot pulsen at "gear´et" er højt?Gearingen er meget forskellig fra cykel til cykel. Ved kondicykler plejer jeg at ligge mellem 70 og 90 rpm, simpelthen fordi det er det mest behagelige. Så kan du jo bare tilpasse gearingen til du synes du får noget ud af træningen (dvs. får pulsen op). "Gear" på en kondcykel er blot et udtryk for en bestemt modstand, så ja, hvis du øger modstanden og holder samme antal rpm, så vil pulsen selvfølgelig stige (ellers er der noget galt )Crosstrainere ved jeg intet om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan D. Posted February 18, 2006 Report Share Posted February 18, 2006 Der er nok ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, da dette afhænger af hvad du ønsker at opnå ved cyklingen el. crosstrianeren. Desuden er alt relativt! Hvad er høj gearing/lav gearing og ift. hvad?Generelt gælder dog at høj gearing/lav kadance (omdrejninger pr. min.) er mere muskelintensiv, mens lavere gearing og høj kadance over længere tid er mere kredsløbsintensiv. Meget groft sagt vil din træning med høj gearing have mere styrkeeffekt, mens lav gearing/høj kadance i højere grad træner kredsløbet (ved samme samlede effekt). Desuden giver høj gearing en begrænset udholdenhed, mens denne er mere effektiv over korte intervaller.Svaret på dit sidste spørgsmål er derfor, at du ved for høj gearing kan få problemer med at holde pulsen højt oppe, da musklerne hurtigere udtrættes (alt for lav gearing giver selvfølgelig heller ikke nok pulsbelastning).Cykelryttere vil i cykelløb typisk køre med en kadance omkring 90-110 (bortset fra når der slappes af baggerst i feltet). Her er der dog tale om meget lange distancer. På enkeltstarter og bjergtræning en del lavere kadance. Dette er dog meget individuelt. I spinning vil der typisk indgå en højere andel intervaller mv. med relativt højere gearing og lavere kadance end nævnt ovenfor.Jeg ved ikke om dette giver svar på dit spørgsmål. Ellers må du uddybe dit træningsformål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triple T Posted February 19, 2006 Author Report Share Posted February 19, 2006 Der er nok ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, da dette afhænger af hvad du ønsker at opnå ved cyklingen el. crosstrianeren. Desuden er alt relativt! Hvad er høj gearing/lav gearing og ift. hvad?Generelt gælder dog at høj gearing/lav kadance (omdrejninger pr. min.) er mere muskelintensiv, mens lavere gearing og høj kadance over længere tid er mere kredsløbsintensiv. Meget groft sagt vil din træning med høj gearing have mere styrkeeffekt, mens lav gearing/høj kadance i højere grad træner kredsløbet (ved samme samlede effekt). Desuden giver høj gearing en begrænset udholdenhed, mens denne er mere effektiv over korte intervaller.Svaret på dit sidste spørgsmål er derfor, at du ved for høj gearing kan få problemer med at holde pulsen højt oppe, da musklerne hurtigere udtrættes (alt for lav gearing giver selvfølgelig heller ikke nok pulsbelastning).Cykelryttere vil i cykelløb typisk køre med en kadance omkring 90-110 (bortset fra når der slappes af baggerst i feltet). Her er der dog tale om meget lange distancer. På enkeltstarter og bjergtræning en del lavere kadance. Dette er dog meget individuelt. I spinning vil der typisk indgå en højere andel intervaller mv. med relativt højere gearing og lavere kadance end nævnt ovenfor.Jeg ved ikke om dette giver svar på dit spørgsmål. Ellers må du uddybe dit træningsformål.Mit træningsformål er, at forbedre min kondition, men også, at opnå mere styrke "power". Forstår ikke helt udtrykkene rpm hvad angår cykel/crosstrainer/konditræning, men har hørt det er noget med belastningen indefor styrketræning. Har også hørt noget med belastning i watt, men forstår egentlig heller ikke så meget ved det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan D. Posted February 19, 2006 Report Share Posted February 19, 2006 (edited) Watt i cykling er et mål for den samlede overførte energi til cyklen.rpm i cykling er det samme som kadance dvs. antal omdrejninger pr. min.RM i styrketræning er lig med antallet af gentagelser (antal gange vægten løftes) indenfor hvert sæt. Edited February 20, 2006 by Jan D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triple T Posted February 20, 2006 Author Report Share Posted February 20, 2006 Watt i cykling er et mål for den samlede overførte energi til cyklen.rpm i cykling er det samme som kadance dvs. antal omdrejninger pr. min.RM i styrketræning er lig med antallet af gentagelser (antal gange vægten løftes) indenfor hvert sæt.Hvordan kan jeg så finde ud af hvilken kadance jeg holder ved de bestemte "gear"- tælle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan D. Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Hvordan kan jeg så finde ud af hvilken kadance jeg holder ved de bestemte "gear"- tælle?Jeps, hvis der ikke er en kadancemåler på cyklen skal der tælles. Tæl omdrejninger fx. i 10-30 sek. og omregne til kadance pr. minut. Efterhånden har man dog nogenlunde en fornemmelse af kadancen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.