Alternativ til sodavand ?


Bayliss
 Share

Recommended Posts

Hej !

Hvilke gode alternativer findes der til sodavand ?? Og vær nu søde ikke at sige vand..

Jeg er igang med at tabe mig, men drikker stadig alt for meget cola, og det er jo selvfølgelig noget skidt, men jeg vil gerne drikke et eller andet jeg synes der smager godt.. Og det synes jeg ikke vand gør..

Så hvis i har nogle forslag, hvor der ikke er så mange kcal. i, må i meget gerne skrive dem her.. Også hvad i evt. selv drikker i løbet af dagen..

Hvad med "Light" produkterne af de forskellige sodavand ?? Må man drikke dem, eller snyder "light" skiltet på dem ??

Bayliss

EDIT: Light-spørgsmålene

Edited by Bayliss
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget alternativ til sodavand hvis du vil tabe dig. Du må bestemme dig for at du vil tabe dig, og så holde dig væk fra alle de søde sager, det er den diciplin der skal til.

Light er ikke en god idé, da det kan gøre dig mere sulten og derfor virker modsat på dit vægttab. Hvis du endelig vil drikke sodavand så drik det almindelige i stedet for.

Du kan måske drikke Gatorede eller lign. hvis du ikke kan holde dig væk, men det er dog heller ikke det sundeste på hylden. Det er bedste er selvfølgelig helt at holde sig væk fra søde sager under en kur.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Light er ikke en god idé, da det kan gøre dig mere sulten og derfor virker modsat på dit vægttab. Hvis du endelig vil drikke sodavand så drik det almindelige i stedet for.

Det er godt nok det dårligste råd jeg har læst omkring cola. Du kan godt drikke light cola, om det påvirker din sultfornemmelse er individuelt. Drik 100 % hellere cola light end normal cola.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget alternativ til sodavand hvis du vil tabe dig. Du må bestemme dig for at du vil tabe dig, og så holde dig væk fra alle de søde sager, det er den diciplin der skal til.

Light er ikke en god idé, da det kan gøre dig mere sulten og derfor virker modsat på dit vægttab. Hvis du endelig vil drikke sodavand så drik det almindelige i stedet for.

Du kan måske drikke Gatorede eller lign. hvis du ikke kan holde dig væk, men det er dog heller ikke det sundeste på hylden. Det er bedste er selvfølgelig helt at holde sig væk fra søde sager under en kur.

venaN

Jeg må også erklære mig uenig!

Gatorate?! Det er det der blå/grønne sukkerstads fra coca cola?! Hvorfor i alverden hælde det i sig når der findes udemærkede alternativer som ja, LIGHT sodavand!

Sødestoffernes virkning på appetitten er ganske vidst debateret mange gange, men konklusionen må blive at hvis du erstatter din Cola med en Cola LIGHT og ellers spiser som du ville have gjort (det er her hunden ligger begravet) så sparer du differencen mellem de to. (Omkring de 210 kcal ved indtagelse af 0,5 L - Her har du så sparet ca. halvdelen af de 500 kcal du skal skære væk fra dit ligevægtsindtag dagligt for at opnå et vægttab på omkring 0,5 kg om ugen.)

Et andet alternativ kunne være saftevand - light. Heri er der somregel heller ingen kalorier. Du kan evt. hælde det i danskvand med brus - hvis du synes det smager :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok det dårligste råd jeg har læst omkring cola. Du kan godt drikke light cola, om det påvirker din sultfornemmelse er individuelt. Drik 100 % hellere cola light end normal cola.

Ligefrem det dårligste rå... ja ja.

Man skal ligeferm 100% hellere drikke cola light... Det vil sige det ved du med sikkerhed. du nævner selv det er individuelt om man bliver mere sulten eller ej, hvordan kan du så være sikker på han ikke er en af dem?

Det har været oppe før her

Cola light skadeligt? Måske ikke 100% troværdig

Jeg kan ikke lige finde nogle helt troværdige forsker sider om cola ligth, men jeg søgte heller ikke så længe.

Jeg kunne også finde nogen der sagde der havde tabt sig med cola light, men det var dog ikke så mange, så jeg må da give dig ret i det er idividuelt.

Personlig ville jeg fraråde det også pga. af sunhedsgrahed i cola light er ikke meget bedre end almindeligt cola pga. sødestoffer.

venaN

edit: Hvad angår Gatorade har jeg akdrig sagt det var sundt, jeg mente bare det var bedre end cola, om det er det ved jeg ikke, det er kun noget jeg tror, hvilket jeg da også mener fremgår af indlægget...

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil bare sige at uden at ty til undersøgelser og så videre, så har jeg mærket på egen krop, at jeg sagtens kan drikke 0,5 liter Cola LIGHT om dagen og stadig tabe mig. :cola: Ved ikke om det varierer fra person til person, men det er hvad jeg har oplevet på egen krop.

Ellers synes jeg også saftevand light er lækkert... jeg kan nu også godt lide vand

men ingen sukker eller alkohol :4drunk:

god vind med det...

Link to comment
Share on other sites

>> Venan; forstår IKKE hvordan du ud fra dine links kan konkludere at sødestoffer/light spodavand skulle kunne påvirke sult eller være sundhedsskadeligt?

Det eneste der pejer i retning af øget sult er enkeltes egen erfaring.

Der er ingen videnskabelige studier der har fundet sundhedsskadelige virkninger af sødemidlerne.

Men hvis det står på spilbingo.dk så er det nok rigtigt :blink:

Der står at det er et forsøg hvor man har sprøjtewt uspåecificerede mængder Aspartam ind i hjerne på mus. På Spilbingo har de BT som reference. De har ikke engang gidet støve forsøget op og gennemlæse kilden selv. Med de mange fadæser der har været i nyhedsformidlingen af videnskabelige forsøg igennem de sidste år, kan man ikke tillægge det nogen værdi.

De mange store studier der aldrig har fundet nogle problemer ved produktet er mindre værd end en tilfældig hjemmesides artikel?

Cola Light er ikke sundt. Forsforsyre kan være skidt for knogledensiteten og der er INTET sundhedsfremmende i produktet.

men det kan IKKE vises at det hæmmer indlæring, fedttab, øger appetit eller er decideret skadeligt for hjerne eller helbred at indtage cola light.

Jeg har aldrig set nogle pålidelige kilder der viser skadelige virkninger ved sødemidler, men du er velkommen til at overraske mig!

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig noget vrøvl, at light ikke kan være en fornuftig del af et vægttab. Flere undersøgelser har for længst fritaget aspartame for mange af de beskyldninger, der er blevet til myter hos dem der ikke følger bare en anelse med på området. Så længe man holder indtaget på et fornuftigt niveau og altså ikke drikker mange liter dagligt, så er det hovedsageligt kun tænderne, som man skal bekymre sig om.

Man kan faktisk få det besvaret og finde undersøgelserne ved at lave en simpel søgning her på MOL, hvorfor jeg ikke gider at poste dem for 14. gang.

For sent :crazy::wink:

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Hvilke gode alternativer findes der til sodavand ?? Og vær nu søde ikke at sige vand..

Jeg er igang med at tabe mig, men drikker stadig alt for meget cola, og det er jo selvfølgelig noget skidt, men jeg vil gerne drikke et eller andet jeg synes der smager godt.. Og det synes jeg ikke vand gør..

Så hvis i har nogle forslag, hvor der ikke er så mange kcal. i, må i meget gerne skrive dem her.. Også hvad i evt. selv drikker i løbet af dagen..

Hvad med "Light" produkterne af de forskellige sodavand ?? Må man drikke dem, eller snyder "light" skiltet på dem ??

Bayliss

EDIT: Light-spørgsmålene

Danskvand med eller uden smag som citron, lime eller evt andet. skal lige vende sig til det, hvis man er en cola/sukkerfreak :laugh:

Link to comment
Share on other sites

>> Venan; forstår IKKE hvordan du ud fra dine links kan konkludere at sødestoffer/light spodavand skulle kunne påvirke sult eller være sundhedsskadeligt?

Det eneste der pejer i retning af øget sult er enkeltes egen erfaring.

Der er ingen videnskabelige studier der har fundet sundhedsskadelige virkninger af sødemidlerne.

Men hvis det står på spilbingo.dk så er det nok rigtigt :blink:

Der står at det er et forsøg hvor man har sprøjtewt uspåecificerede mængder Aspartam ind i hjerne på mus. På Spilbingo har de BT som reference. De har ikke engang gidet støve forsøget op og gennemlæse kilden selv. Med de mange fadæser der har været i nyhedsformidlingen af videnskabelige forsøg igennem de sidste år, kan man ikke tillægge det nogen værdi.

De mange store studier der aldrig har fundet nogle problemer ved produktet er mindre værd end en tilfældig hjemmesides artikel?

Cola Light er ikke sundt. Forsforsyre kan være skidt for knogledensiteten og der er INTET sundhedsfremmende i produktet.

men det kan IKKE vises at det hæmmer indlæring, fedttab, øger appetit eller er decideret skadeligt for hjerne eller helbred at indtage cola light.

Jeg har aldrig set nogle pålidelige kilder der viser skadelige virkninger ved sødemidler, men du er velkommen til at overraske mig!

På hvilket tidspunkt har jeg konkluderet at cola light er sundhedsskadeligt eller hæmmer vægttab.

Jeg kan ikke lige finde nogle helt troværdige forsker sider om cola ligth

Selvfølgelig er siderne ikke helt troværdige, hvilket jeg heller ikke har påstået.

Jeg fortæller om min overbevisning og hvad jeg lært af egne erfaringer, det må i vælge at tro på eller ej, længere er den sådan set ikke.

venaN

Link to comment
Share on other sites

På hvilket tidspunkt har jeg konkluderet at cola light er sundhedsskadeligt eller hæmmer vægttab.

Selvfølgelig er siderne ikke helt troværdige, hvilket jeg heller ikke har påstået.

Jeg fortæller om min overbevisning og hvad jeg lært af egne erfaringer, det må i vælge at tro på eller ej, længere er den sådan set ikke.

venaN

Prøv og hør, det handler om at det råd du har givet simpelthen er forkert. Det er da muligt at nogle enkelte bliver mere sultne af at drikke cola light, men i sagens natur sparer man mere end 200kcal pr cola light du udskifter med cola. Topic poster søgte efter noget der smagte godt, sødt, som light til at tilfredsstille hans lækkersultenhed. Det kan på ingen måde værre smartere at anbefale ham at drikke noget der indeholder 200kcal fremfor 1kcal. Med hensyn til undersøgelser kan du finde frem til næsten hvad du vil, der findes også teser om at det at drikke vand kan øge appetitten - men hvis man skal følge den fremherskende mening - så er der ikke belæg for at sige at kunstige sødestoffer med 100% sikkerhed øger appetitten, og slet ingen mening i at man skulle drikke coca cola fremfor light udgaven i forbindelse med vægttab. Det ligger op til dig at modbevise mit (og andres) postulater her.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Prøv og hør, det handler om at det råd du har givet simpelthen er forkert. Det er da muligt at nogle enkelte bliver mere sultne af at drikke cola light, men i sagens natur sparer man mere end 200kcal pr cola light du udskifter med cola. Topic poster søgte efter noget der smagte godt, sødt, som light til at tilfredsstille hans lækkersultenhed. Det kan på ingen måde værre smartere at anbefale ham at drikke noget der indeholder 200kcal fremfor 1kcal. Med hensyn til undersøgelser kan du finde frem til næsten hvad du vil, der findes også teser om at det at drikke vand kan øge appetitten - men hvis man skal følge den fremherskende mening - så er der ikke belæg for at sige at kunstige sødestoffer med 100% sikkerhed øger appetitten, og slet ingen mening i at man skulle drikke coca cola fremfor light udgaven i forbindelse med vægttab. Det ligger op til dig at modbevise mit (og andres) postulater her.

Hvad skal jeg bevise? At jeg har en anden overbevisning end jer?

Er det råd jeg har givet forkert? Jeg siger min mening i en debat, hvis du siger det er forkert, er det vel dig der skal bevise det er forkert? Der er ikke beviser for det ene eller det andet, derfor er ingenting vel forkert før det modsatte er bevist.

Jeg skriver et indlæg ud fra min overbevisning, ja det er ud fra utroværdige kilder og et afsnit jeg så i lægens bord som jeg lige kan huske. Derfor er det min overbevisning at light cola er en dårlig idé og man ligeså godt kan drikke almindelig cola hvis man bedre kan lide dette. Det er vel bedre at drikke 200 kcal end at drikke 1, hvorefter man får lyst til en stor kage med 300 kcal?

Jeg lød måske lidt for selvsikker i mit første indlæg, det er så min fejl. Men jeg siger mig ikke sikker i min sag, men siger min overbevisning, hvis du siger det er forkert så bevis det!

venaN

Link to comment
Share on other sites

Du giver et råd der er minimalt fagligt belæg for, du gengiver en udokumenteret myte omkring hvorvidt light sodavand gør folk mere sultne, og så siger du til manden der prøver at tabe sig at han hellere skulle fortsætte med at drikke almindelige sodavand (som han jo skriver, han ønsker ikke at give afkald på søde læskedrikke). Det kunne ødelægge enhver slankekur, og så kan du ikke forstå andre mennesker irriteres over det? - det svarer jo til jeg skriver et eller andet jeg selv sidder og finder på hvis folk spørger om et eller andet sygdomsrelateret - det handler ikke om at have en mening men om at gengive information der slet ikke, eller på et meget lille sted, er dokumenteret. Du kan jo prøve at lave en undersøgelse på cochrane eller pubmed vedrørende brug af aspartam (nutrasweet) i læskedrikke forbundet med vægttab. Du vil finde de fleste artikler viser et positivt resultat i forbindelse med vægttab. Men det er klart at hvis et individ der normalt drikker 3 x 0,5L cola med 200kcal pr. styk - pludselig begynder at indtage 3 cola light med 1kcal pr styk, så bliver man sulten for de resterende 600kcal (som man normalt indtager i form af cola) - men det hører ligesom med til en slankekur - at være i kalorieunderskud - og når man nu skal være det - kan jeg kun se det kan være let for en person at skære 600kcal ned på at drikke en læskedrik uden kalorier der næsten har samme smag som den med kalorier.

Det svarer lidt til at sige til en alkoholiker at han ikke skal erstatte guld Tuborg'en med en super light, da han så nok bare i stedet for misbrug af alkohol går over i et stofmisbrug.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Du giver et råd der er minimalt fagligt belæg for, du gengiver en udokumenteret myte omkring hvorvidt light sodavand gør folk mere sultne, og så siger du til manden der prøver at tabe sig at han hellere skulle fortsætte med at drikke almindelige sodavand (som han jo skriver, han ønsker ikke at give afkald på søde læskedrikke). Det kunne ødelægge enhver slankekur, og så kan du ikke forstå andre mennesker irriteres over det? - det svarer jo til jeg skriver et eller andet jeg selv sidder og finder på hvis folk spørger om et eller andet sygdomsrelateret - det handler ikke om at have en mening men om at gengive information der slet ikke, eller på et meget lille sted, er dokumenteret. Du kan jo prøve at lave en undersøgelse på cochrane eller pubmed vedrørende brug af aspartam (nutrasweet) i læskedrikke forbundet med vægttab. Du vil finde de fleste artikler viser et positivt resultat i forbindelse med vægttab. Men det er klart at hvis et individ der normalt drikker 3 x 0,5L cola med 200kcal pr. styk - pludselig begynder at indtage 3 cola light med 1kcal pr styk, så bliver man sulten for de resterende 600kcal (som man normalt indtager i form af cola) - men det hører ligesom med til en slankekur - at være i kalorieunderskud - og når man nu skal være det - kan jeg kun se det kan være let for en person at skære 600kcal ned på at drikke en læskedrik uden kalorier der næsten har samme smag som den med kalorier.

Det svarer lidt til at sige til en alkoholiker at han ikke skal erstatte guld Tuborg'en med en super light, da han så nok bare i stedet for misbrug af alkohol går over i et stofmisbrug.

Det var da godt nok en mærkelig sammenligning.

Jeg mener bestemt ikke jeg råder ham til at fortsætte med at drikke cola. Min påstand er at cola light ikke er bere end almindelig cola. Jeg fraråder ham på det stærkeste at drikke nogen af delene.

Nej jeg kan bestemt ikke forstå hvorfor folk bliver irreteret over jeg giver manden et råd, da jeg stadig ikke mener det er forkert. Jeg ved godt de links jeg fandt ikke er 100% troværdige, men det betyder da ikke de er forkerte. Jeg vidergiver en påstand om cola light er en dårlig idé. Det er sådan set op til manden selv om han vil tro på det eller ej. Jeg går stærkt ud fra manden ikke tror mit ord er lov, og derfor tager indlægget med et gram salt, så kan han derefter overveje om der er noget om snakken eller ej. Hvis i mener det er et dårlig råd må i sige hvis i er uenige, det nytter ikke noget bare at sige, "det er forkert", det kommer debatten ikke meget længere af.

Hvis du ikke kan bevise cola light er bedre end almindelig cola, hvordan kan du så sige at mit råd er forkert og dårligt?

Jeg støtter mig mest op af det afsnit af lægens bord der var engang der tog det op med "cola vs cola light", der mener jeg nemlig han sagde det var hips om haps om man drak cola light eller cola, og at det faktisk var en dårlig idé med cola light i forbindelse med vægttab. Jeg ved godt det er et tyndt grundlag, men jeg mener da det er vigtigt at tage op så manden i det mindste ved der måske kan være noget om snakken, istedet for han fylder sig med cola light, og så måske savler som et andet uhyre når han går forbi en bagerforretning, hvilket ville ødelægge hans kur endnu mere end hvis han bare drak en enkelt almindelig cola.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi kommer videre her. Nej dine links fra topbingo.dk som henviser til BT er ikke meget værd. Som nævnt tidligere er du velkommen til at søge på pubmed efter aspartam (jeg har gjort det) det giver omtrent 700 hits, heraf 68 med reviews, prøv at tage en hurtig tæller og se hvor mange der stiller negativt fortegn ved cola light i forbindelse med vægtttab (eller for den sags skyld i forbindelse med mistanke om sundhedsskadelige elementer), jeg gider ikke bruge tiden på at finde dem frem her når du ikke viser noget der skulle modbevise den åbenlyse kendsgerning at det at indtage noget der indeholder 1kcal feder mindre end noget der indeholder 200kcal.

Link to comment
Share on other sites

Vi er rimelig enige om at 1 kcal feder mindre end 200 ja. Men det er sådan set heller ikke det der er hoved pointen.

Den her skulle da være lidt troværdig

God læsning

Jeg får bare at vide at min indlæg er dårligt og direkte forkert, så er det da klart jeg reagere efterfølgende. Jeg giver ikke så meget et råd, men mere en information, hvis det er forstået anderledes er det da beklageligt.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Synes du burde læse dit eget link.

Citat

I 1990 viste Tordoff og Alleva (3), at hvis en gruppe forsøgspersoner gennem tre uger hver dag indtog ca. 1 L sodavand der enten var kunstigt sødet eller sukkersødet, så reducerede gruppen der indtog den kunstigt sødede sodavand deres samlede energiindtag, mens den gruppe der indtog den sukkersødede sodavand forøgede deres energiindtag. Der var en tendens til at gruppen der indtog kunstigt sødet sodavand tabte sig (kvinderne tabte sig ikke!), mens gruppen der indtog sukkersødet sodavand tog på. Ligeledes har andre studier ikke vist nogen stimulering af appetitten efter indtag af kunstige sødemidler

Alligevel blev man ved med at påpege at lightprodukter kunne virke fedende gennem de næste 10 år!

Og spørgsmålet i denne tråd var et alternativ der ikke skulle være kcal fyldt.

Edited by FicusForPresident
Link to comment
Share on other sites

jeg har en kammerat der smed ca. 25 kilo over 9 måneders tid for et par år eller 3 siden, da han skiftede sin daglige 1½ liter cola/sodavand ud med light.

Selvfølgelig bliver man mere sulten da man smider 600kcal af dagsrationerne 'ud af vinduet', men det ville man alligevel være hvis man stoppede med at drikke cola og skiftede det ud med vand/juice/etellerandetlet.

Det er ikke sødemiddlet der gør personen mere sulten, men det faktum at man skærer sit indtag en helt del ned...som allerede er skrevet.

Så hvis man holder sin kost og den ellers er fornuftig er der _garanti_ for at man vil tabe sig (selvfølgelig udregnet ud fra et stort cola forbrug om dagen)

På den anden side kan der eventuelt være plads til en lille pose lakrids eller vingummi på de dage hvor man har behov for lidt lækkert uden at man kommer op i nærheden af de 600kcal.

Så jeg syntes da helt klart at cola light ville være det bedste alternativ til almindelig coca cola.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg gerne blande mig.

Da jeg var på kur og var tilknyttet en diætist spurgte jeg også om jeg måtte drikke sodavand og andre læskedrikke.

Svaret var, hvis jeg skulle drikke sodavand skulle det være light, men vand var bedre,juice måtte jeg drikke et halvt glas om dagen af.

Det var de råd jeg fik.

Steen :dry::dry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil da godt indrømme det er forkert af mig at sige at almindelig cola er bedre end cola light. Selvfølgelig er light cola bedre end almindelig ud fra et kcal synspunkt. Men jeg mener stadig at hvis du har en sød tand er cola light er virkelig dårlig idé. For mig giver det mig en større sød tand end før jeg drak den. Jeg mener ikke en cola light feder mere, overhovedet ikke, men jeg mener det forværre end evt. sød tand, og derfor kan ødelægge end kur mere end hvis du blot tog en almindelig cola og derfor mættede den søde tand med det samme.

venaN

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal jeg bevise? At jeg har en anden overbevisning end jer?

Er det råd jeg har givet forkert? Jeg siger min mening i en debat, hvis du siger det er forkert, er det vel dig der skal bevise det er forkert? Der er ikke beviser for det ene eller det andet, derfor er ingenting vel forkert før det modsatte er bevist.

Jeg skriver et indlæg ud fra min overbevisning, ja det er ud fra utroværdige kilder og et afsnit jeg så i lægens bord som jeg lige kan huske. Derfor er det min overbevisning at light cola er en dårlig idé og man ligeså godt kan drikke almindelig cola hvis man bedre kan lide dette. Det er vel bedre at drikke 200 kcal end at drikke 1, hvorefter man får lyst til en stor kage med 300 kcal?

Jeg lød måske lidt for selvsikker i mit første indlæg, det er så min fejl. Men jeg siger mig ikke sikker i min sag, men siger min overbevisning, hvis du siger det er forkert så bevis det!

venaN

Jeg vil godt give venaN ret i, at sukker eller "sukkerefterlignende" ting faktisk stimulerer ens appetit, og hvis man først har fået appetit kan det jo kun gå så galt, at man begynder at tage noget at spise. Ergo man sparer i sidste ende ikke kcal, hvis man ikke kan styre sin appetit

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jo godt du skrev "ikke skriv vand", men da jeg for nok ca. 4 år siden stoppede med at drikke sodavand, skiftede jeg til Danskvand med citrus, og faktisk ikke haft problemer med at undvære det søde stads siden.

Til gengæld får jeg en drink i byen med sodavand, når jeg en sjælden gang er i byen, bliver det hurtigt kvalmende.

Men selvfølgelig ved godt kan være lidt af en kold tyrker, at skulle prøve at skifte, men der er brus i!!!! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share