Løbetræning. Inde eller ude?


outzen
 Share

Recommended Posts

Jeg er meget tvivl om hvad der giver den mest effektive energi/fedt forbræning. På den ene side sveder man meget når man løber på et løbebånd. men omvendt kunne jeg forestille mig det er hårdere for kroppen at løbe udenfor. Og min teori er at kroppen skal arbejde hårdere for at holde temperaturen oppe da det jo stadig er meget koldt. Kan nogen fortælle mig hvad der er bedst?

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen federe at løbe ude... :tongue: Jeg kan både løbe hurtigere og længere ude, fordi jeg lettere får ondt af mig selv på et løbebånd (primært fordi det er kedeligt). Og så er det for nemt at hoppe af et løbebånd - ude skal man trods alt løbe hjem igen :tongue: Så for mig er udendørs løb klart mest effektivt.

Et løbebånd kan være en udmærket erstatning, hvis man af tidsmæssige årsager gerne vil løbe når man nu alligevel er i fitnesscentret - og i dårligt vejr, hvis man ikke gider løbe rundt i det. Men jeg vælger efterhånden altid udendørs-varianten, også i slagregn, sne og stiv kuling :tongue:

Nogle mennesker oplever på den anden side at de kan presse sig selv meget hårdere på løbebånd, så der er store individuelle forskelle. Prøv dig frem og se hvad der fungerer bedst for dig; der hvor du bedst kan presse dig selv må alt andet lige give den mest effektive træning (og højeste energiforbrænding).

Link to comment
Share on other sites

Der er vel stort set den samme varmeproduktion for kroppen inde og ude. Udendørs bortskaffes varmen hurtigere (luftudskiftning og kolde omgivelser), derfor er det ikke nødvendigt at svede, mens varmen bortskaffes indendørs via sved.

Er det meget kold må kroppen dog udendørs sørge yderligere for at opretholde varmen.

Løb på løbebånd skulle normal være lidt lettere end udendørs. Der vigtigste er dog nok hvad der motivere en mest til at træne. Vælg derfor hellere, at foretage dit løb, hvor du helst vil træne fremfor ud fra marginale forskellige i forbrænding indendørs og udendørs.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg løbet inden for siden oktober/november. Og det har da givet mig en god form. MEN for 2 dage siden startede jeg op med løb uden for. Personligt var jeg i tvivl om hvorvidt der ville være forskel. Men jeg kan mærke at det naturligvis er hårdere for ledene og musklerne. Men jeg er betydelig mere "træt" efter en løbetur uden for. Hvad det skyldes kan jeg ikke svare på. I teorien tror jeg at det skyldes at på et løbebånd skal du ikke selv sørge for at komme fremad. Der skal man blot holde det tempo som båndet kører med. Men uden for er det en selv som står for al fremdriften.

Jeg kunne godt tænkte mig om nogen kunne afkræfte eller bekræfte dette?

Link to comment
Share on other sites

I teorien tror jeg at det skyldes at på et løbebånd skal du ikke selv sørge for at komme fremad. Der skal man blot holde det tempo som båndet kører med. Men uden for er det en selv som står for al fremdriften.

Jeg kunne godt tænkte mig om nogen kunne afkræfte eller bekræfte dette?

Præcist. Spørgsmålet er oppe og vende med jævne mellemrum. Der er heller ikke nogen vindmodstand. Så teoretisk skulle det være lettere på et løbebånd. Det kommer dog lidt an på hvordan man løber på båndet og nogle har svært ved at løbe hurtigt på et løbebånd.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: My point exactly. Jeg tror man får en bedre træning ved at løbe udenfor. Og når vi kommer længere hen trækker kroppen jo også flere D vitaminer ind og det hjælper jo også på fedt forbrændingen! :superman:

Præcist. Spørgsmålet er oppe og vende med med jævne mellemrum. Der er heller ikke nogen vindmodstand. Så teoretisk skulle det være lettere på et løbebånd. Det komme dog lidt an på hvordan man løber på båndet og nogle har svært ved at løbe hurtigt på et løbebånd.
Edited by outzen
Link to comment
Share on other sites

Er ikke noget jeg umiddelbart har hørt om...??

underligt. Der var en lang artikkel om det i mens fitness et år. Som dokumentere aty hvis man er i solen i mere en 3/4 time om dagen gerne under belastning så sættes kroppens fedt forbræning op. Og det skulle skyldes de Dvitaminer som vi får gennem solens UV stråler. Det sagde artiklen i hvertfald :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg finder det temmeligt svært at motivere mig til at løbe mere end 30 minutter på løbebånd. Eneste undtagelse er, hvis jeg kan se fjernsyn imens :smile:

Derudover synes jeg at luften i mange centre er så ringe, at jeg får problemer med vejrtrækningen.

Bortset fra ved intervaltræning vil jeg altid foretrække at løbe udenfor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finder det temmeligt svært at motivere mig til at løbe mere end 30 minutter på løbebånd. Eneste undtagelse er, hvis jeg kan se fjernsyn imens :smile:

Derudover synes jeg at luften i mange centre er så ringe, at jeg får problemer med vejrtrækningen.

Bortset fra ved intervaltræning vil jeg altid foretrække at løbe udenfor.

Hej Diddley

Jeg synes nu netop det er svært at anvende løbebåndet til intervaltræning.

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige at det er mest skånsomt for leddene at løbe på løbebånd, men at det også er det kedeligste ved længere løbeturer. Derimod synes jeg løbebånd egner sig bedst til hård intervaltræning da man har fuld kontrol med hastighed og tid, samtidig med at de kraftige nedslag i høj fart bliver bliver lidt mere skånsomme. Det kræver selvfølgelig at man har tungen lige i munden når det går hurigst så det hele ikke ender i et stort brag :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share