Så skal fedt% ned


missbarbie
 Share

Recommended Posts

Hej alle derude

Ja, så er det jo snart sommer :cool: Hvis vi da ellers får nogen sommer...

Men ja, som så mange andre er det blevet tid til at smide et par kilo. Vil bare have at min fedt% skal falde og det skal nok lykkes med jeres hjælp! :bigsmile: Har prøvet at være igang tidligere, men var bare desværre ikke motiveret nok. Men nu er jeg klar til start :superman: Så håber der er nogen derude som kan hjælpe mig lidt. Har prøvet at læse lidt om cutting, men har svært ved at blive helt klog på det.

Når jeg nu skal tabe mig er der jo noget med at man skal ligge 500 kcal under sit totale enrgiforbrug, ikke?

Har brugt den beregner der findes på forsiden. Mit basalstofskifte lå på 6016 kj og 1439 kcal. Mit totale energiforbrug ligger ca på 13504 kj og 3231 kcal. Kan ikke rigtig finde ud af om det er godt eller skidt, nogen der kan forklare lidt om det???? :blink:

Kan være jeg nok oz hellere må fortælle at jeg er 21 år, ca 180 cm høj og vejer omkring 64 kg.

Glæder mig til at læse alle jeres kloge svar....

Link to comment
Share on other sites

hej miss barbie

nu ved jeg jo ikke hvordan du ser ud, men for være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor du vil smide et par kilo. Har proppet din højde / vægt ind i BMI formlen og du er på under 20. Smukt slank! Hvis du gerne vil komme i form, have synlige mavemuskler eller lignende er det noget andet, men jeg kan ikke se hvorfor du vil have din fedt% ned.

Dels er der en grund til at kvinder skal have lidt fedt på kroppen. Menstruation, kalk til knoglerne osv..

Dels er det ikke smart at begynde at cutte når du allerede er slank. Kroppen forsvarer de sidste kg meget stærkt, og du risikerer blot at sænke dit stofskifte, som nu er fint.

Og dels kommer du også til at tabe muskelvæv, dvs lavere stofskifte, mere slap skikkelse.

Nå ja, og så tænder de fleste mænd altså ikke på en stankelbenskrop.

Hvis jeg var dig ville jeg være super glad for min slanke skikkelse og nyde at jeg kan spise en sommeris eller to. Tro mig, senere bliver det sværere at holde så lav en BMI.

aztra

Link to comment
Share on other sites

Ja tænkte nok at folk ville synes jeg er skør i bolden... :crazy:

Men..... Nu er det sådan så jeg har en rimelig høj fedt% og den skal gerne ned.... Den ligger på 28 hvis det kan hjælpe jer lidt. Mit ønske er at den kommer ned på onkring 20...! :smile: Sååå....

Men ja vil gerne have synligere muskler og en mere slank og fast krop.. Sådan kan vi oz sagtens formulere det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hallo det er ikke slankedoktoren på TV2 dette her !

Det er MOL og kan jo være at formålet er lidt andet end bare at ligge indenfor BMI (som kan bruges til hat og briller medmindre man kender meget mere til personen).

Og det må da vel være muligt at poste uden at få en masse historier om at man allerede er "en pæn pige, og superdejlig person som bare skal være glad for at have en god Karma" - selvom det selvfølgelig nok er velmenende, dog lidt trættende i længden :wink:

Når jeg nu skal tabe mig er der jo noget med at man skal ligge 500 kcal under sit totale enrgiforbrug, ikke?

Har brugt den beregner der findes på forsiden. Mit basalstofskifte lå på 6016 kj og 1439 kcal. Mit totale energiforbrug ligger ca på 13504 kj og 3231 kcal. Kan ikke rigtig finde ud af om det er godt eller skidt, nogen der kan forklare lidt om det???? :blink:

Tror ikke rigtig man kan bruge "godt" eller "skidt" i den sammenhæng - men tallet virker ikke unormalt ?

Det tal du for fra beregneren er kun vejledende (den kan være helt i skoven faktisk nogle gange).

For at finde det exacte tal vil man normalt over en periode holde sig til en diæt hvor du får præcis det antal kcal, og så checker du både vægt og om muligt fedtprocent for at se hvad der sker over en 14 dage's periode, hvis man tager på, justerer man kcal. tallet ned, taber man sig justerer man det op, og igen lader der går 10-14 dage før man konkluderer igen (du kan sagtens lave checkvejninger igennem forløbet) - sådan fortsætter man indtil man er nået det stadie hvor der ikke er nævneværdigt udsving på vægten.

Husk at væske kan give udslag på vægtmålinger derfor lav checkvejninger om morgenen efter toiletbesøg. Bemærk i den periode du laver dette så skal dit aktivitetsniveau og kcalindtag (selvfølgelig) svare til det som du forventer at have som udgangspunkt fremover - man giver kun sig selv frustrationer hvis man i den periode har løbet 20 km om dagen, og så ikke fatter at man ikke taber sig når man starter diæten, og kun går op og ned af trappen.

Det er ligevægtsindtaget man så har fundet, det er så dette tal man skræller x kcal af - det er meget nemmere at styre kostmæssigt når man har fundet dette exacte tal, så kan man faktisk godt planlægge at "falde lidt i" under en diæt.

Det anbefales oftest at man starter med 500 kcal i underskud som du skrev, og så kan du indtil du få følingen med det lave dine checkvejninger igennem forløbet for at se hvordan det går, det skal helst ikke rasle af dig hvis du vil bibeholde muskelmasse - tror den generelle retningslinie er 1/2 kg om ugen max.

En anden måde at skabe dit underskud på er ved mere aktivitet, den diætform jeg hælder mest til idag udfra et muskelsynspunkt, er kcal indtag lige omkring ligevægtsindtag (dvs. ingen eller meget lidt underskud) og så skaber jeg underskudddet ved ekstra kredsløbstræning.

Der findes en masse steder hvor man kan se hvormeget man ca. forbrænder ved en eller anden given aktivitet (har ikke lige nogle her) dem kan man bruge hvis man vil skabe et (yderligere) underskud via motion, eller man kan bruge sine checkvejninger til at finde udaf hvormeget indfyldelse det har på egen krop.

Men prøv at start med at finde dit ligevægtsindtag, det gør verden så meget nemmere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Everlast :4thumbup: godt at der er nogen, der gider skrive det på ny hver gang.

Hvis missbarbie virkelig har en fedtprocent på 28% ved en vægt på 64 kg og er 180 cm høj, så synes jeg ikke diæt er den bedste vej frem. Hold ligevægtsindtaget og løft nogle tunge, beskidte vægte, så skal fedtprocenten nok komme ned :devil:

Link to comment
Share on other sites

Everlast :4thumbup: godt at der er nogen, der gider skrive det på ny hver gang.

Hvis missbarbie virkelig har en fedtprocent på 28% ved en vægt på 64 kg og er 180 cm høj, så synes jeg ikke diæt er den bedste vej frem. Hold ligevægtsindtaget og løft nogle tunge, beskidte vægte, så skal fedtprocenten nok komme ned :devil:

Det var også det jeg ville have sat dig til. Der skal noget muskel på.

Og godt indlæg Everlast. :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hallo det er ikke slankedoktoren på TV2 dette her !

:laugh: lige min tanke efter at have læst de første par svar. Hvad skete der med tiltroen til pigens egenvurdering af hendens kropskomposition.

Der findes en masse steder hvor man kan se hvormeget man ca. forbrænder ved en eller anden given aktivitet (har ikke lige nogle her) dem kan man bruge hvis man vil skabe et (yderligere) underskud via motion, eller man kan bruge sine checkvejninger til at finde udaf hvormeget indfyldelse det har på egen krop.

Her er en beregner med en masse aktiviteter som tager udgangspunkt i ens vægt og intensiteten af aktiviteten.

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Tak for nogle seriøse svar :4thumbup:

EverLast: Tak for det uddybende svar. Det gjorde mig en smule klogere :bigsmile: Men det jeg skal starte med at gøre er simpelthen at finde ud af hvor mange kcal min kostplan indeholder? Derefter afprøve den i ca 14 dage samt køre den mængde træning som jeg normalt vil kører i den periode? Og hvis jeg så hverken tager på eller taber mig, har jeg fundet mit ligevægtsindtag og er klar til at skære lidt ned i kcal og evt. sætte min cardio træning lidt op?

Skal bare lige være klar over om jeg har forstået det rigtigt... Derfor de mange spørgsmål :smile:

SuneJ: Hmm.. altså min fedt% er blevet målt til 28 % så går da ud fra at det er rigtigt. Så den skal i hvert fald ned. Men så kan jeg jo høre på det hele at jeg skal prøve at løfte tugere.

Kan lige nævne at jeg styrketræner mere end jeg laver cardio. Men det eneste problem er at jeg har problemer med min ene skulder, så det er ved at være et stykke tid siden jeg har trænet ordentligt. Venter på at komme til en fys og håber så på at jeg kan komme ordentligt igang igen.

Zulore: Tak for linket til beregneren. Vil straks tjekke den ud :tongue:

Har kigget lidt på det der KropKost skema som flere henviser til, er det noget jeg kan bruge til noget eller er det helt hen i vejret?

Edited by missbarbie
Link to comment
Share on other sites

Tak for nogle seriøse svar :4thumbup:

EverLast: Tak for det uddybende svar. Det gjorde mig en smule klogere :bigsmile: Men det jeg skal starte med at gøre er simpelthen at finde ud af hvor mange kcal min kostplan indeholder?

Derefter afprøve den i ca 14 dage samt køre den mængde træning som jeg normalt vil kører i den periode? Og hvis jeg så hverken tager på eller taber mig, har jeg fundet mit ligevægtsindtag og er klar til at skære lidt ned i kcal og evt. sætte min cardio træning lidt op?

Skal bare lige være klar over om jeg har forstået det rigtigt... Derfor de mange spørgsmål :smile:

Ah jeg ville nok vende den om og tilpasse min kostplan efter et givent kcal indtag - dvs. du tager det tal som beregninger giver dig (jeg ville trække lidt fra, lad os sige 3000 kcal.) og så tilpasser du en kostplan efter dette, således at du hver dag indtager præcis 3000 kcal, hverken mere eller mindre.

Så sørger du for at sætte dit aktivitetsniveau lidt i system i den periode så du på sigt har nemt ved at opjustere og nedjustere aktivitet altefter resultatet af dine vejninger, dvs. f.eks. en fast rute hvis du løber, cykler etc. eller et fast antal minutter/timer på cardiomaskiner/styrketræning - hvis du træner i center.

Men ja, når du har fundet et indtag hvor din vægt er tæt på at være stabil uden at du taber dig / tager på, så har du en god ide om dit ligevægtsindtag, og så kan du justere dit kcal indtag ned, eller opjustere din cardiotræning.

Edit: der er er ikke noget overjordisk fantastisk ved denne fremgangsmåde, man kan sagtens tabe sig og skære fedt på andre måder, f.eks. bare ryge ned på et kcal indtag hvor man med sikkerhed ved man taber sig ( bid dog mærke i at princippet bag, og hvorfor det virker stadig er baseret i ovenstående ) - fordelen ved at gå efter ligevægtsindtaget er at det er så meget nemmere at være på diæt over længere tid.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Ah jeg ville nok vende den om og tilpasse min kostplan efter et givent kcal indtag - dvs. du tager det tal som beregninger giver dig (jeg ville trække lidt fra, lad os sige 3000 kcal.) og så tilpasser du en kostplan efter dette, således at du hver dag indtager præcis 3000 kcal, hverken mere eller mindre.

Så sørger du for at sætte dit aktivitetsniveau lidt i system i den periode så du på sigt har nemt ved at opjustere og nedjustere aktivitet altefter resultatet af dine vejninger, dvs. f.eks. en fast rute hvis du løber, cykler etc. eller et fast antal minutter/timer på cardiomaskiner/styrketræning - hvis du træner i center.

Men ja, når du har fundet et indtag hvor din vægt er tæt på at være stabil uden at du taber dig / tager på, så har du en god ide om dit ligevægtsindtag, og så kan du justere dit kcal indtag ned, eller opjustere din cardiotræning.

Edit: der er er ikke noget overjordisk fantastisk ved denne fremgangsmåde, man kan sagtens tabe sig og skære fedt på andre måder, f.eks. bare ryge ned på et kcal indtag hvor man med sikkerhed ved man taber sig ( bid dog mærke i at princippet bag, og hvorfor det virker stadig er baseret i ovenstående ) - fordelen ved at gå efter ligevægtsindtaget er at det er så meget nemmere at være på diæt over længere tid.

Jamen så er der jo ikke andet for end, at gå igang med at regne. :crazy:

Man ved jo godt hvad det er man bør spise. Men så tager jeg et kig på det imorgen og så snart jeg har fået sammensat et kostprogram poster jeg det lige så I kan komme med kommentarer.

Hvad er det der gør at du siger du runder ned til 3000 kcal i stedet for de 3231 kcal som beregningerne viser? Er det bare for nemhedens skyld? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..... Har lige prøvet at plotte lidt mad ind i det der Krop og Kost program som udregner det hele for en, dog uden helt at vide den eksakte vægt på noget at maden. Men det så i hvert fald ikke særlig godt ud.... :crazy: Den kom frem til at jeg kun fik 1663 kcal... :w00t: Noget må være helt galt. Skal lige prøve at kigge på det igen imorgen, for det kan da ikke være helt rigtigt!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det der gør at du siger du runder ned til 3000 kcal i stedet for de 3231 kcal som beregningerne viser? Er det bare for nemhedens skyld? :bigsmile:

Jeg gætter på at Everlast har valgt at runde lidt ned, fordi 3200 kcal umiddelbart lyder af meget for en pige på 64 kg. Men det er umuligt at gætte på, når vi ikke kender dit daglige aktivitetsniveau. Så derfor er en afrunding til 3000 kcal nok et meget godt udgangspunkt, når du skal igang med at finde dit ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter på at Everlast har valgt at runde lidt ned, fordi 3200 kcal umiddelbart lyder af meget for en pige på 64 kg. Men det er umuligt at gætte på, når vi ikke kender dit daglige aktivitetsniveau. Så derfor er en afrunding til 3000 kcal nok et meget godt udgangspunkt, når du skal igang med at finde dit ligevægtsindtag.

Præcis, og jeg tror næsten også at 3000 er for højt, men som du siger man ved det ikke, det kan godt passe, men min erfaring er bare at beregneren skyder lidt for højt.

Barbie:

Hmmm..... Har lige prøvet at plotte lidt mad ind i det der Krop og Kost program som udregner det hele for en, dog uden helt at vide den eksakte vægt på noget at maden. Men det så i hvert fald ikke særlig godt ud.... Den kom frem til at jeg kun fik 1663 kcal... Noget må være helt galt. Skal lige prøve at kigge på det igen imorgen, for det kan da ikke være helt rigtigt!!!!!!!!!!!!

Nu ved jeg intet om det Kost og Krop program - og det er måske derfor jeg fatter hat af hvad det er du mener her ? "det udregner det hele for een" - og så bummelum - kommer den frem til et tal på 1663 kcal ?! er det din nuværende diæt som indeholder 1663 kcal ? er 1663 kcal det tal som Kost og Krop foreslår er dit ligevægtsindtag ? hvordan er du kommet frem til 1663 kcal ?

Kan vi ikke lige spole filmen tilbage, og så smider du for en stund det der kost og krop program væk (medmindre der er nogle der kender det, og kan se ideen i at bruge det i denne sammenhæng).

Vi har fundet frem til at du har et anbefalet tal som hedder 3000 kcal - så laver du en daglig diæt hvor du indtager 3000 kcal, det kunne f.eks. være 8.5 liter skummetmælk pr. dag (3000 kcal / 350 kcal i 1 liter skummetmælk = 8,57 liter skummetmælk pr dag).

Det var een type diæt, den bliver du nok træt af i længden, derfor kan du selv gå igang med at nuancere din diæt lidt mere udfra diverse kcal. tabeller (bemærk kcal er angivet pr. 100 gram) - her f.eks.:

http://www.kalorietabel.dk/

(der findes måske bedre end denne, men det var lige nr. 1 på google).

For at opbygge en sund diæt hvor kroppen's behov dækkes, så anbefaler man vist normale mennesker en kost bestående af 60% kulhydrat, 30% protein og 10% fedt - der kan muligvis være fordele ved at vægte skålen imellem kulhydrater og proteiner lidt udfra et massesynspunkt og et mæthedssynspunkt, men det skal nok først anbefales hvis du skal ned og decideret skære din form.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg intet om det Kost og Krop program - og det er måske derfor jeg fatter hat af hvad det er du mener her ? "det udregner det hele for een" - og så bummelum - kommer den frem til et tal på 1663 kcal ?! er det din nuværende diæt som indeholder 1663 kcal ? er 1663 kcal det tal som Kost og Krop foreslår er dit ligevægtsindtag ? hvordan er du kommet frem til 1663 kcal ?

Kan vi ikke lige spole filmen tilbage, og så smider du for en stund det der kost og krop program væk (medmindre der er nogle der kender det, og kan se ideen i at bruge det i denne sammenhæng).

Det undrer mig lidt at du aldrig er stødt på Krop&kost regnearket.

Men kort fortalt så er det et regneark som kan hjælpe med at tælle kalorier sammen. Men hvis missbarbie har tastet noget ind, uden endnu at kende mængderne helt præcist, så er det lidt svært at forholde sig til...

Et PAL på over 2 kræver rigtig meget fysisk aktivitet ved høj intensitet. Et mere realistisk bud vil være 8-10MJ (2000-2500 Kcal) og ønskes der et vægttab er 1600-1700 nok ikke helt ved siden af.

Tjo, du har sikkert ret i at det er deromkring svaret ligger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share