Blødkogt æg: Salmonella?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg holder af at spise blødkogte æg.

Så vidt jeg har læst, er der risiko for salmonella, når man undlader at hårdkoge et æg. Der står dog, at der kun er ringe risiko for salmonella ved blødkogte æg. Link http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publ...234/Rapport.htm

Er der nogen herinde, som har ligget syg pga blødkogte æg, og er der nogen som holder sig fra blødkogte æg pga risikoen? Hvor stor er risikoen egentlig? Det har jeg ikke kunne finde noget om udover, at risikoen er ringe.

Hvor længe giver i et blødkogt æg? Fra den koger plejer jeg at vente 6 - 6½ minut, men nogle opskrifter på nettet siger, at et blødkogt æg skal have 4 minutter.

Edited by gladiator
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har hørt sidder salmonella bakterierne ude på skallen af æg, og har sjældent inficeret selve ægget, derfor anbefales det at man skolder sine æg hvis man skal bruge rå æg i sin madlavning. Så risikoen burde være minimal ved blødkogte æg.

Peter :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har hørt sidder salmonella bakterierne ude på skallen af æg, og har sjældent inficeret selve ægget, derfor anbefales det at man skolder sine æg hvis man skal bruge rå æg i sin madlavning. Så risikoen burde være minimal ved blødkogte æg.

Peter :4mewantfood:

Ja, de fleste sidder på skallen.

Jeg har sq tit spist blødkogte æg og jeg er endnu ikke blevet syg.

Så som de andre siger er risikoen minimal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share