Effektiv konditræning


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har meldt mig ind i et fitnesscenter for godt to uger siden, og jeg har brugt det meget flittigt :smile:

Normalt dyrker jeg meget badminton, løber og en smule styrketræning med egen kropsvægt. Det jeg i øjeblikket vil fokusere på er konditionstræningen. Jeg ved, at intervaltræning er det mest effektive (og hårdeste) når man vil øge sin hurtighed/kondi/udholdenhed, men jeg ved ikke hvad der vil være den optimale konditræning. Jeg kan bedst lide at løbe og cykle. Jeg kunne tænke mig at nogle af jer kendte til hvordan man kunne sætte et godt hårdt og frem for alt effektivt træningspas sammen. Jeg tænker mest på længden af intervallerne, intensiteten, hviletiden, og den sammenlagte varighed af træningen. Pt har jeg alverdens tid til at træne i, så det er ikke tiden der står i vejen

Normalt på de "konditionsfokuserede dage" cykler jeg typisk 5min (opvarmning) så 20min med intervaller 15-20sek arbejde og 15-20sek hvile. tilsidst øger jeg modstanden, og holder en given hastighed (ca. 75rpm) i 5min.

Derefter tager jeg styrketræning med forskellige øvelser.

sidst slutter jeg af med enten en lang løbetur (30min) eller kort (12min) med intervaller på 1min*1min. Andre gange tager jeg en 20min cykeltur med intervaller på 1min arb. og 1min hvile.

Intervallerne, har jeg fået fortalt, skal være korte da jeg går til en "eksplosiv sport" og skal fokusere på min hurtighed. Er det i øvrigt hensigtsmæssigt at dyrke styrketræning samme dag som konditræning.

Vil håbe i for læst dette og at, nogle af jer kan give et kvalifiserede bud på ændringer/forbedringer :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo for eksempel prøve en spinningtime :4thumbup:

Ja men hvad vil det hjælpe hvis intervallerne ikke helt passer til min sport. Husker du jeg skal helst træne små intervaller, og så vidt jeg ved er spinning lange intervaller. Jeg ville bare vide hvad der ville være et godt sammensat træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Forandring fryder. Uden at have specielt meget forstand på det, så tror jeg du skal på ikke at køre træt i altid at skulle træne med korte intervaller, det skader jo ikke at have lidt længere en gang i mellem og blande de to træningsformer

Link to comment
Share on other sites

Ja men hvad vil det hjælpe hvis intervallerne ikke helt passer til min sport. Husker du jeg skal helst træne små intervaller, og så vidt jeg ved er spinning lange intervaller. Jeg ville bare vide hvad der ville være et godt sammensat træningspas.

Jamen lange intervaller er geniale til at træne udholdenhed, og cykling/spinning er ganske rigtigt en helt anden form for træning end løb, men som km87 siger: Det kunne måske være godt at blande de to træningsformer :4thumbup:

Jeg bruger selv løb når jeg trænger til at udfordre min krop konditionsmæssigt udover spinningen, og mine knæ vil det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share