Hvad er bedst?


Guest Sportygirl
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Er det bedst at løbe 5km hver morgen med tom mave?????Hvis man skal tabe fedt?

Min fornuft siger der er bedst med tom mave da den så bliver NØDTIL at forbrænde fedt ......i og med mavene r tom...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erkende at jeg også har løbet en del om morgenen på tom mave i håb om at det skulle forbrænde mere fedt. Men det er så en skrøne lader det til? Og betyder det at der ikke er nogen tidspunkter/betingelser der er bedre at løbe på/under hvis dette er ens hovedformål?

Edited by wichmann
Link to comment
Share on other sites

At der under selve løbeturen bruges relativt mere fedt end kulhydrat som energi (samt ikke mindst protein via nedbrydning af væv), er i og for sig underordnet, da man altid skal have for øje, at det er det samlede energiindtag over en længere periode der har betydning for vægttab. (det er sagt en mio gange før, og bliver formentlig sagt en mio igen i fremtiden :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Det er bedst at løbe på et tidspunkt, hvor du er mest motiveret for at træne (og derfor faktisk kommer afsted :tongue: ). De eventuelle forskelle i forbrænding af det ene eller det andet er under alle omstændigheder så marginale at det ikke gør den store forskel (og som det også pointeres er det det samlede energiunderskud i løbet af dagen, der er vigtigt at holde øje med). Jeg vil helst løbe om morgenen på tom mave men nogle mennesker kan næsten ikke flytte benene før kl. 10 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elvirus har jo allerede givet et fint svar, men derudover kan det tilføjes, at du rent faktisk kan risikere den modsatte virkning... Hvis din energibalance er negativ er kroppen nødt til at nedbryde noget for at skabe energi! - Derfor er det vigtigt at man styketræner, da kroppen ellers i højere gra vil nedbryde muskelmasse. Et tab af muskelmasse gør, at forbrændingen nedsættes, hvilket betyder, at man lettere tager på i vægt og i sidste ende måske tilmed bliver fedre, end før man startede en kur.

Til sidst men ikke mindst burde du måske overveje, om det ikke ville være mere hensigtsmæssigt kun at løbe hver anden dag, men til gengældt lidt længere eller med højere intensitet. Musklerne skal jo helst have tid til at restituere sig... I øvrigt vender kroppen sig jo hurtigt til en bestemt belastning, hvilket betyder den skal udfordres yderligere, hvis man ønsker yderligere vægttab. Et vægttab stagnerer lynhurtigt, hvis distance og tempo altid er det samme. Variation er vejen frem...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
hmmm

fik ikke så meget ud af lige de indlæg....

Er der mange som har fået gode resultater med at løbe på tom mave?

Læs ovenstående indlæg og tænk over dette: Kan det virkelig være sundt at udøve hård fysisk træning på tom mave? (nej!) Forbrænder jeg mere fedt fordi min krop ikke har de nødvendige næringstoffer og byggesten, når den rent faktisk har brug for det!? -(nej!)

Om morgenen efter en nats søvn hvor man ikke har spist minimum de sidste 6-7 timer, alt efter hvor langtid man har sovet, har ens krop netop brug for både hurtige kulhydrater og protein og fedt osv... -> Fordi man ikke har spist i langtid!!!! For at undgå katobolisme (en muskel nedbrydende tilstand), spiser man en time før, den løbetur (relativt hårde fysiske træning man har planlagt) for at give kroppen det den har brug for!

Ønsker man vægttab og tabet skal være fedt er man nød til at tilrettelægge sin kost såvel som sin træning og de måltider som dertil hører.

At tabe fedt er ikke lige til, du er nød til at være i kalorie underskud som er tilpasset dit "almindelige" kalorie indtag! Dvs at hvis du eksempelvis spiser 3000 kal. dagligt skal du ikke hoppe ned på 2500 kal umiddelbart. Man kunne starte med fx. 200 kal. mindre end man plejer og tilsvarende dyrke mere motion og planlægge din kost bedre, både ernæringsmæssigt og tidsmæssigt (hvor når man eksempelvis indtager den største mængde kalorier) - Dog vil jeg tilføje at kalorie indtag på dags basis, skal forestå rimeligt generelt, forstået således at du deler hele dit samlede kalorie indtag ind efter at du kan spise mange måltider i løbet af en dag.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det rigtigt nok, for om morgenen har du ikke så mange kulhydrater i kroppen så den bliver nød til at forbrænde fedt..

MEN, så spiser du jo når du kommer hjem, og så har du lige ædt det hele op i kroppen igen?

Løb to timer efter dit sidste aftensmads' måltid, og ik spis noget når du kommer hjem {:

Gør jeg ihvertfald.

Og resultater har det da givet, 22 kilo = VÆK {:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share