Løbe tempo?


Dumpduck
 Share

Recommended Posts

Giver bedst i forhold til hvad ?

Kondition (kondital/iltoptagelse), vægttab, overførsel til anden idræt? - du må uddybe her.

Opvarmning til løb - hvis det ikke er konkurrence, ville jeg personligt IKKE lave.

Både forbedre konditionen og vægttab mæssigt...

Mht til opvarmning, har heller ikke selv gjort noget hvis jeg skulle ud og løbe en lille tur rundt, men har bare hørt fra så mange at det skulle være fornuftigt..

Tak for dit svar.

Link to comment
Share on other sites

Både forbedre konditionen og vægttab mæssigt...

Mht til opvarmning, har heller ikke selv gjort noget hvis jeg skulle ud og løbe en lille tur rundt, men har bare hørt fra så mange at det skulle være fornuftigt..

Tak for dit svar.

jeg synes at have læst i en artikel at det skulle være bedre at løbe i et hurtigt tempo i 30 min end f.eks. at løbe 1,5 timer i et let tempo i forhold til vægttab

Edited by Jinx
Link to comment
Share on other sites

hej, ved ikke hvor meget forstand jeg har på det her emne, men vil prøve at besvare dine spørgsmål alligevel (kritik/kommentarer er velkomne) :smile:

såfremt du er ung og frisk og ikke døjer med skader osv. er det bedste for konditionen helt klart intervaltræning og stor variation. hvis du kun går efter vægttab er det i og for sig ligegyldigt om du løber langt med lav fart eller kortere med højere fart, men når du løber langt tager det selvfølgelig længere tid at forbrænde den samme mængde energi, mens du forhøjer din skadesrisiko ved at løbe hurtigt og muligvis også bliver så hurtigt træt at du ikke kan forbrænde lige så mange kalorier som du kunne, hvis du løb langsommere. (du skal også være opmærksom på at fedtforbrændingen stopper ved maksimalt arbejde.)

de fleste behøver ikke anden opvarmning til en løbetur end at starte langsomt ud og så øge hastigheden efterhånden som pulsen og kropstemperaturen stiger. hvis du gerne vil være på den sikre side så lav lidt gadedrengeløb for at varme læggene op og start eventuelt med at gå. hvis dine løbesko er nye så gå rundt i dem derhjemme så de kan forme sig efter dine fødder inden du tager ud at løbe, og husk altid at starte roligt ud, hvis du ikke har løbet i lang tid, så du ikke risikerer overbelastningsskader som fx skinnebensbetændelse.

HUSK også at hvis du løber for vægttab skal du altid gøre det når dine energidepoter er tættest på at være tomme. for de flestes vedkommende om morgenen før morgenmaden.

over and out :innocent:

Edited by xraz
Link to comment
Share on other sites

Ah tak for dit lange svar. Er lidt ny i "løbe-miljøet", men jeg har altid dyrket sport og sådan...så har lidt kondition, det er bare de sidste par måneder med computerspil + lidt kager >.< man har fået en lille mave jeg så vil af med =) Mit mål er lidt at få en flad mave, og måske en lille vaskebræt med tiden. Men løber lige pt. en lille tur på 3 km rundt i kvarteret og så laver jeg lidt maveøvelser.. Det hjælper faktisk, men nu hvor jeg skal til at løbe en lidt længere rute, tænkte jeg bare....skulle jeg bruge den samme 3km rute, og sætte tempoet lidt op, eller hellere løbe den et par gange eller finde en længere, og så løbe den i et langsommere men stadig ok tempo..

Men tak for jeres indlæg..:)

Link to comment
Share on other sites

. (du skal også være opmærksom på at fedtforbrændingen stopper ved maksimalt arbejde.)

Urelevant, da fedtforbrændingen ikke i sig selv er afgørende for vægttab - se længere bede

HUSK også at hvis du løber for vægttab skal du altid gøre det når dine energidepoter er tættest på at være tomme. for de flestes vedkommende om morgenen før morgenmaden.

Det er fuldstændig ligegyldigt, om dine energidepoter er fyldte eller tomme.... Selvfølgelig vil det føles meget hårdere med tomme energidepoter, og du vil formentligt ikke kunne løbe ligeså langt.....

Vægttab/vægtøgning = energiindtag - energiforbrug

det vil sige, at det ikke gør nogen forskel, om du forbruger fedt eller kulhydrat så længe, du forbruger mere energi, end du indtager, vil du tabe dig!!!

Konklusion:

hvis du har god tid så løb langt med lav intensitet = forbrænder masse af energi

hvis du har kort tid så løb i den tid, du har med max.intensitet = forbrænder den energi, du kan nå i tidsrummet og er hårdere for kredsløbet end længere distancer = forholdsvis bedre træning for konditionen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share