Symptomer på overtræning?


AnikaSuw
 Share

Recommended Posts

Hej Hej.

Jeg er en pige på 15 år. Jeg er elitesvømmer og har igennem den senere tid oplevet at jeg har været helt igennem træt, haft søvnproblemer, haft vedvarende forkølelse og i det hele taget har været helt udmattet.

Jeg træner 2 gange dagligt. Både svømning, løb og styrketræning er en del af mit ugentlige program.

Kunne det være overtræning? Eller hvilke symptomer ville der komme på evt. overtræning?

Derudiver har jeg også lige fået skinnebensbetændelse! Noget som jeg aldrig har haft problemer med før.

Venlig hilsen Anika :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej.

Jeg er en pige på 15 år. Jeg er elitesvømmer og har igennem den senere tid oplevet at jeg har været helt igennem træt, haft søvnproblemer, haft vedvarende forkølelse og i det hele taget har været helt udmattet.

Jeg træner 2 gange dagligt. Både svømning, løb og styrketræning er en del af mit ugentlige program.

Kunne det være overtræning? Eller hvilke symptomer ville der komme på evt. overtræning?

Derudiver har jeg også lige fået skinnebensbetændelse! Noget som jeg aldrig har haft problemer med før.

Venlig hilsen Anika :bigsmile:

Du kan meget vel være i, eller på vej ind i, en overtræningssituation.

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til din (svømme-)træner og tage en snak om problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Søvnproblemer kan være et tegn på overtræning.

Kender du din hvilepuls?

En stigning i din hvilepuls kan vogså være et tegn på overtræning.

Jeg synes iøvrigt du skal lytte til din krop - ligemeget hvad er

"vedvarende forkølelse og i det hele taget har været helt udmattet.

" tydelige signaler på at kroppen vil have mere "sofa".

Hvile er faktisk det mest oversete og vigtigste træningsmoment ved hård træning.

God bedring

Link to comment
Share on other sites

Ja min hvilepuls er 43.

Og har den "altid" været det.

Som en anden skrev kan en pludselig stigning i hvile pulsen tyde på overtræning, eller blot manglende restitution.

Så du er nødt til at holde de 43 op mod en reference.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anika,

selv om jeg ikke er ekspert på området, vil jeg alligevel komme med en kommentar, ud fra egne rfaringer (blot som amatør).

Når jeg læser dit indlæg så tænker jeg på, hvorvidt du kan have en skjult (latent) infektion i kroppen som du ikke helt kan komme af med. De gentagne forkølelser kunne tyde på det, samt din megen træthed.

Hvis din krop ikke får hvile nok, kan det svække dit immunforsvar, der så ikke kan bekæmpe infektionerne helt i bund. :unhappy:

Du skal selvføgeligt få snakket med din træner for at fortælle ham om situationen. Måske kan du i en periode træne lidt mindre for at give din krop mulighed for at komme på toppen igen.

Derudover kunne det også være en idé at snakke med en læge om det, en blodprøve kan bl.a. afsløre skjulte infektioner.

En anden ting som du skal holde øje med er din mestruationscykus, den kan også fortælle en del om evt. overtræning. Nogle kvinder bliver påvirkede af hård træning så deres menstruationscykus forstyres eller helt udebliver.

Det er ihvertfald vigtigt at du tager kroppens advarselssignaler seriøst og undersøger alle muligheder.

Held og lykke med det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anika,

selv om jeg ikke er ekspert på området, vil jeg alligevel komme med en kommentar, ud fra egne rfaringer (blot som amatør).

Når jeg læser dit indlæg så tænker jeg på, hvorvidt du kan have en skjult (latent) infektion i kroppen som du ikke helt kan komme af med. De gentagne forkølelser kunne tyde på det, samt din megen træthed.

Hvis din krop ikke får hvile nok, kan det svække dit immunforsvar, der så ikke kan bekæmpe infektionerne helt i bund. :unhappy:

Du skal selvføgeligt få snakket med din træner for at fortælle ham om situationen. Måske kan du i en periode træne lidt mindre for at give din krop mulighed for at komme på toppen igen.

Derudover kunne det også være en idé at snakke med en læge om det, en blodprøve kan bl.a. afsløre skjulte infektioner.

En anden ting som du skal holde øje med er din mestruationscykus, den kan også fortælle en del om evt. overtræning. Nogle kvinder bliver påvirkede af hård træning så deres menstruationscykus forstyres eller helt udebliver.

Det er ihvertfald vigtigt at du tager kroppens advarselssignaler seriøst og undersøger alle muligheder.

Held og lykke med det :wink:

Hej Phoebe..

Nu hvor du er inde på menstruationsforstyrrelser osv. kan jeg fortælle at jeg ikke har haft menstruation i over halvandet år. Måske en enkelt gang eller to men det er maks.

Det er faktisk ikke noget jeg har tænkt meget over, for sådan har det bare været.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Anika,

nu er du kun 15 år, og jeg ved ikke hvornår du fik din menstruation første gang. Menstruationscyklusen kan være meget ustabil i de første år, selv om man ikke dyrker motion.

Men kun et par gange i løbet af halvandet år, synes jeg lyder af meget lidt!

Jeg er idag 40 år, der jeg var ung (yngre :wink: ), har jeg danset ballet, fra jeg var 10 år til jeg var 22 år. Der jeg fik min første menstruation som 13-årige og indtil jeg stoppede med balletten, havde jeg kun menstruation hver 2.-3. måned. Det blev mere normalt igen senere, dog aldrig helt efter et ur som nogle har.

Der er store forskelle på kvinder, nogle bliver påvirkede af den hård træning, andre gør ikke. Andre endnu tager P-piller for at styre deres cyklus, så de opdager det slet ikke hvis de påvirkes.

Jeg mener at kroppens fedtprocent har en vis indvirkning på hormonerne der styrer menstruationerne, men hæng mig ikke op på det.

Der er vist også noget med, at disse hormoner styrer kalkindholdet (afkalkning) af knoglerne, og når svømning er en sportsgren der ikke styrker knoglerne skal du være meget opmærksom på dette.

Jeg synes at du burde tage spørgsmålet op i klubben, der må være andre end dig, der mærker forstyrrelser i deres cyklus. Tal evt. med en ældre svømmer og med jeres træner hvis han/hun har viden om disse ting.

Og stadig synes jeg du skulle tage en tur forbi lægen, så kan du også høre om din cyklus.

Et andet forslag er evt. at kontakte TeamDanmark, de må have en del viden om kvinder og sport og dens påvirkninger.

Lad mig høre hvad du finder på, og pøj pøj med det.

Phoebe

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik min første menstruation da jeg var omkring 12,5 år, eller der omkring.

Jeg har lidtr forsigtigt prøvet at snakke med nogle af de andre piger i klubben om de har samme problemer som mig, men det er ikke tilfældet. De træner heller ikke nær så meget som jeg gør. Kun det halve. De har slet heller ikke samme ambitioner som jeg har.

Jeg tror desværre ikke jeg vil kunne få min selv til at snakke med min træner om det.

Vi har dog et forholdsvist tæt og åbent forhold til hinanden, men jeg vil helst ikke have at han ser nogle problemer ved mig. Hvis du forstår hvad jeg mener?!?? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik min første menstruation da jeg var omkring 12,5 år, eller der omkring.

Jeg har lidtr forsigtigt prøvet at snakke med nogle af de andre piger i klubben om de har samme problemer som mig, men det er ikke tilfældet. De træner heller ikke nær så meget som jeg gør. Kun det halve. De har slet heller ikke samme ambitioner som jeg har.

Jeg tror desværre ikke jeg vil kunne få min selv til at snakke med min træner om det.

Vi har dog et forholdsvist tæt og åbent forhold til hinanden, men jeg vil helst ikke have at han ser nogle problemer ved mig. Hvis du forstår hvad jeg mener?!?? :unhappy:

Det er jo et "problem" i må se at få løst, vis du ønsker at tage din svømning til et endnu højene niveau.

Du kan ikke blive ved med at træne på kanten af overtræning. Dels går kroppen simpelhen "i stykker", dels vil du ikke blive bedre til din sport.

For mig at se må du tage det op med din træner.

Det viser da også blot at du er seriøs med din sport, at du gerne vil drøfte træningsmetoden/mængden.

Fortæl ham om dine oplevelser, så er jeg helt sikker på at han vil høre på dig.

Han er jo også interesseret i at du har det godt, og dermed kan præstere i vandet.

Link to comment
Share on other sites

Vi træner rigtig meget om sommeren. Ikke så meget svømning i vandet, men rigtig meget løb og styrketræning med vægte.

Derudover er vi på en masse lejre med svømmeforbundet, og klubber osv.

Da jeg var mindre, 7-12 år brækkede jeg mine arme 5 gange, dog ikke samme arm. Men da jeg nåede de 12 år, og begyndte den intensive træning, har jeg aldrig brækket noget siden.

Jeg vil prøve at tage mod til mig og snakke med min træner. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hej Phoebe..

Nu hvor du er inde på menstruationsforstyrrelser osv. kan jeg fortælle at jeg ikke har haft menstruation i over halvandet år. Måske en enkelt gang eller to men det er maks.

Det er faktisk ikke noget jeg har tænkt meget over, for sådan har det bare været.

Udeblivende menstruation er et velkendt symptom på at kroppen er udsat for stort stress - som phoebe siger er den temmelig sporadisk i starten, men som 15 årig burde der være ved at være styr på, selvfølgelig afhængig af hvornår du fik første gang.

Så kan det være overtræning? Ja det kan det godt - hold dog en pause på 12-14 dage hvor du holder aktiviteten på et absolut minimum, og sørger for at få 1-2 dage pause i ugen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidtr forsigtigt prøvet at snakke med nogle af de andre piger i klubben om de har samme problemer som mig, men det er ikke tilfældet. De træner heller ikke nær så meget som jeg gør. Kun det halve. De har slet heller ikke samme ambitioner som jeg har.

husk på at det ikke er mængden af træningen der bestemmer resultatet men nærmere kvaliteten.

Det jeg mener er at du skal sørge for at holde træningsmængden inden for den mængde hvor du både føler dig godt tilpas og gør fremskridt. vent med at forøge din træningsmængde indtil din træner siger til

Edited by T:I:R
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share