ondt i knæet - kan jeg løbe halvmarathon?


februar
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har netop meldt mig til øresundsbroløbet, som finder sted om nogle uger.

Mine ambitioner for løbet er bare at jogge lige så stille sammen med min veninde og nyde en dejlig tur over broen. I år er det jo sidste gang det er muligt, så derfor ønsker jeg virkelig at gribe chancen nu.

Jeg er en ung pige på 22 år og har løbet ca. et år. Jeg startede sådan set fra nul. Efter et halvt år løb jeg kvindeløb 10 km, og var helt overrumplet over, at det kunne lade sig gøre for mig. Efter det har jeg holdt løbetræningen lidt ved lige, men ikke trænet målrettet efter noget.

Lige nu kan jeg løbe ca. 1½ time i langsomt tempo, imens jeg hyggesnakker med min løbebuddy. Vi har vinteren igennem løbet et par gange om ugen, ca. 30 min af gangen. Sidst vi løb sammen, løb vi ca. 12-15 km. Jeg løber også en til to gange om ugen, en lille tur.

Mit problem er, at jeg kan mærke en belastning i mine knæ.

Når jeg løber en lille tur, kan jeg bare mærke, at det belaster dem, men jeg har ikke direkte smerter. Hvis jeg f.eks. løber de 12-15 km, kan jeg de sidste kilometer virkelig mære det, og så er knæene også ømme et par dage efter. Efter et par dage går det over igen.

Mit spørgsmål er, om det er klogt af mig at løbe det broløb. Jeg har som sagt ikke nogen ambitioner om at spurte over broen, men jeg vil virkelig gerne gennemføre - bare ikke på bekostning af, at det kunne koste mig et par ødelagte knæ.

Jeg føler mig meget motiveret og har generelt haft den oplevelse, at jeg kan løbe meget længere end jeg tror, når humøret er rigtigt og jeg har godt selskab ved min side. Så jeg er egentlig ikke bange for, at jeg ikke kan klare distancen - jeg er bare nervøs for at pådrage mig varige men.

Jeg er nok klar over, at hvis jeg vil fortsætte med at løbetræne, skal jeg nok træne musklerne mere målrettet i et fitness center. Men da der nu kun er få uger til løbet, er jeg i tvivl om, det ville gøre den store forskel for mig. Eller hvad?

Jeg har også hørt, at man skal skifte løbesko en gang om året. Men ville det ikke være dumt at skifte til nye sko så tæt på, at løbet finder sted?

Hjælper det at løbe med støttebind?

Ville det være for risikablet? Eller det ikke så slemt, når det kun er den ene gang, og når jeg ikke skal gennemføre løbet på en bestemt tid?

Jeg håber, der er nogen, der kan give mig nogle gode råd.

På forhånd tusind tak og solskinsvejr :smile:

Kærlig hilsen

Februar

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg har netop meldt mig til øresundsbroløbet, som finder sted om nogle uger.

Mine ambitioner for løbet er bare at jogge lige så stille sammen med min veninde og nyde en dejlig tur over broen. I år er det jo sidste gang det er muligt, så derfor ønsker jeg virkelig at gribe chancen nu.

Jeg er en ung pige på 22 år og har løbet ca. et år. Jeg startede sådan set fra nul. Efter et halvt år løb jeg kvindeløb 10 km, og var helt overrumplet over, at det kunne lade sig gøre for mig. Efter det har jeg holdt løbetræningen lidt ved lige, men ikke trænet målrettet efter noget.

Lige nu kan jeg løbe ca. 1½ time i langsomt tempo, imens jeg hyggesnakker med min løbebuddy. Vi har vinteren igennem løbet et par gange om ugen, ca. 30 min af gangen. Sidst vi løb sammen, løb vi ca. 12-15 km. Jeg løber også en til to gange om ugen, en lille tur.

Mit problem er, at jeg kan mærke en belastning i mine knæ.

Når jeg løber en lille tur, kan jeg bare mærke, at det belaster dem, men jeg har ikke direkte smerter. Hvis jeg f.eks. løber de 12-15 km, kan jeg de sidste kilometer virkelig mære det, og så er knæene også ømme et par dage efter. Efter et par dage går det over igen.

Mit spørgsmål er, om det er klogt af mig at løbe det broløb. Jeg har som sagt ikke nogen ambitioner om at spurte over broen, men jeg vil virkelig gerne gennemføre - bare ikke på bekostning af, at det kunne koste mig et par ødelagte knæ.

Jeg føler mig meget motiveret og har generelt haft den oplevelse, at jeg kan løbe meget længere end jeg tror, når humøret er rigtigt og jeg har godt selskab ved min side. Så jeg er egentlig ikke bange for, at jeg ikke kan klare distancen - jeg er bare nervøs for at pådrage mig varige men.

Jeg er nok klar over, at hvis jeg vil fortsætte med at løbetræne, skal jeg nok træne musklerne mere målrettet i et fitness center. Men da der nu kun er få uger til løbet, er jeg i tvivl om, det ville gøre den store forskel for mig. Eller hvad?

Jeg har også hørt, at man skal skifte løbesko en gang om året. Men ville det ikke være dumt at skifte til nye sko så tæt på, at løbet finder sted?

Hjælper det at løbe med støttebind?

Ville det være for risikablet? Eller det ikke så slemt, når det kun er den ene gang, og når jeg ikke skal gennemføre løbet på en bestemt tid?

Jeg håber, der er nogen, der kan give mig nogle gode råd.

På forhånd tusind tak og solskinsvejr :smile:

Kærlig hilsen

Februar

Personligt ville jeg ikke tage denne chance, da jeg selv har oplevet noget lignende, som du beskriver. Der er bare det ved det, at jeg faktisk fik en permanent knæskade, som jeg nu har døjet med i en del år. Og det er bestemt ikke det værd, bare fordi at der er et spændende løb i sigte. Så hellere undlade og være på den sikre side.

Men du kan jo selvfølgelig altid tage med og så stå af, hvis smerterne bliver 'for store'. Problemet ved det er, at det er meget svært at vurdere, når man er varm, og så er man også lidt oppe at køre over selve løbet, så man ofte kan komme til at presse sig selv for meget.

Link to comment
Share on other sites

uh ha - jeg får nok flak for at komme med det svar her, men jeg synes du skal tage med! ( løbe forsigtigt og selvfølgelig stoppe hvis det bliver forslemt)

Smerten i dit knæ kan måske skyldes dine føder, at du enten er lidt eller meget plat- eller hulfodet. Dette kan afhjælpes med en "ordentlig" sko - smut evt forbi lægen først for at høre om der er nogen medicinske grunde til ikke at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes godt du kan tage med. Hvis du bare bliver lidt øm i knæene, så er det ikke usædvanligt - det vil du helt sikkert også være efter ½ marathon, men det går over igen. Nu melder historien ikke noget om, hvor i knæene du bliver øm? - indeni, udenpå, på siden af knæet eller...?

I langt de fleste tilfælde vil man kunne mærke, hvis det er ved at gå rigtig galt, og så kan man altid stille startnummeret.

Link to comment
Share on other sites

Hej Februar

Et enkelt simpelt spørgsmål: Hvis nu du har eller får ondt i tænderne, skriver du så også ind på et (amatør) diskutions fora ?? Nej vel, så derfor vil jeg absolut anbefale dig at kontakte en fysioterapeaut og få undersøgt din fysiske tilstand. Herunder specielt dine knæ og muskulaturerne der støtter.

Jeg selv havde nogenlunde samme symptomer i min træning op imod copenhagen Marathon, og jeg tog kontakt til min fysioterapeaut. Han hjalp mig lynhurtigt over problemerne og min træning samt de efterfølgende 42195 meter gik godt.

At ignorere sådanne "hints" er tåbeligt, medmindre du selv er fysioterapeaut eller har anden uddannelse der tilsvarer fysioterapeaut udd. så bør man altid få det undersøgt.

Hvis du har trænet flittigt nok, således at din udholdenhed er iorden så skal du nok komme igennem. Men sørg først for at du har styr på knæ problemerne.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share