Måling af forbrænding


Eskimo
 Share

Recommended Posts

Hej,

Nogen som har nogle links til hvor man kan udregne eller finde tabeller for hvordan man udregner hvor meget man forbrænder ved forskellige aktivitet?

- de pulsure man kan købe, er de gode til sådan noget? tænker på de lidt dyrere modeller fra pulsar

Hvor meget kcal underskud "anbefales" så man ikke cutter muskelmasse? eller så lidt muskelmasse som muligt.

Mvh

Malik

Link to comment
Share on other sites

Denne her er ganske god: http://www.healthstatus.com/calculate/cbc.

Pulsurene kan virke ganske godt HVIS du har de rigtige indstillinger med højde, hvilepuls, makspuls osv, men der stadig mange småting som løbestil og genetik man ikke kan tage højde for.

Hvor hurtigt du kan tabe dig uden det store tab af muskelmasse afhænger også af flere ting, blandt andet hvor meget fedt du har på kroppen. Hvis du ligger på 10% kropsfedt og vil ned på 7% så er 500 kCal nok det højeste du skal satse på, men ligger du på 30% og bare vil i form, så er 1000 kCal et godt mål.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt tak :4thumbup: !

Jeg har været nede på 6.1% engang...men vil tro jeg er omkring de 13% - det er selvfølgelig ikke til at vide, men jeg må få taget en prøve snarest muligt.

De småting du nævner kan de gøre et stort udslag? Du nævner trods alt at der er mange :crazy: men det er vel måske i virkeligheden bedre end at fx regne det ud selv?! Det behøver selvfølgelig heller ikke være ~100% præcist, men blot noget man kan forholde sig nogenlunde præcist til.

- er nysgerrig :smile:

Edited by Eskimo
Link to comment
Share on other sites

Perfekt tak :4thumbup: !

Jeg har været nede på 6.1% engang...men vil tro jeg er omkring de 13% - det er selvfølgelig ikke til at vide, men jeg må få taget en prøve snarest muligt.

De småting du nævner kan de gøre et stort udslag? Du nævner trods alt at der er mange :crazy: men det er vel måske i virkeligheden bedre end at fx regne det ud selv?! Det behøver selvfølgelig heller ikke være ~100% præcist, men blot noget man kan forholde sig nogenlunde præcist til.

- er nysgerrig :smile:

Pulsure, hvor du kan indtaste din max-og hvilepuls (som allerede skrevet), afgiver et resultat du sagtens kan forholde dig til.

Dette er langt bedre end at bruge en eller anden aktivitetsomregner, da denne ikke tager udgangspunkt i dig og din kondition.

Link to comment
Share on other sites

Pulsure, hvor du kan indtaste din max-og hvilepuls (som allerede skrevet), afgiver et resultat du sagtens kan forholde dig til.

Dette er langt bedre end at bruge en eller anden aktivitetsomregner, da denne ikke tager udgangspunkt i dig og din kondition.

Okay, er der forskel på de forskellige mærkers troværdighed eller kan man vælge selv det billigste mærke? - hvis blot den der den funktion at man skal indtaste hvile- og maxpuls, højde og vægt?

Edited by Eskimo
Link to comment
Share on other sites

De nævnte data er ikke rigtig nok til at kunne give et godt estimat på kalorieforbruget.

Kender uret din maximale iltoptagelse (målt ved en direkte test som Cooper eller Watt max) plus alle de andre data, så begynder det at være godt.

Jeg ved ikke om der er stor forskel på forskellige uret kalorie-estimat, hvis de som udgangspunkt har samme data, men jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at de bliver puttet ind i nogle standard formler, og resultaterne vil derfor være meget ens.

Uanset hvad, så er der andre features jeg ville vægte højere ved et pulsur end lige om kalorieestimatet var 80 eller 90% sikkert.

Link to comment
Share on other sites

De nævnte data er ikke rigtig nok til at kunne give et godt estimat på kalorieforbruget.

Kender uret din maximale iltoptagelse (målt ved en direkte test som Cooper eller Watt max) plus alle de andre data, så begynder det at være godt.

Jeg ved ikke om der er stor forskel på forskellige uret kalorie-estimat, hvis de som udgangspunkt har samme data, men jeg kan næsten ikke forestille mig andet, end at de bliver puttet ind i nogle standard formler, og resultaterne vil derfor være meget ens.

Uanset hvad, så er der andre features jeg ville vægte højere ved et pulsur end lige om kalorieestimatet var 80 eller 90% sikkert.

Så hvis jeg skal finde et pulsur som er nogenlunde troværdigt skal jeg finde et pulsur som ikke selv udregner kalorieforbrug ud fra den aldersbestemte maxpuls?

Der er selvfølgelig andre og mere attraktive funktioner som også spiller en rolle, men det med kalorieforbrug sparer man alligevel noget tid med hvis man kan se det på uret.

Nogle forslag til forskellige pulsure? ikke nødvendigvis polar.

- har kigget lidt på Poler RS100, men der er maxpulsen aldersbestemt :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Min målte maxpuls (indtil videre :wink: ) 15-20 slag højere end hvad diverse formler estimere, så kan du vel tænke dig selv til hvor præcist det ville være, hvis uret brugte en aldersbestemt maxpuls. Det er fair nok at uret kan give et estimeret max, men er du sikker på at man ikke også selv kan indtaste det?

Jeg er ikke ligefrem ekspert i pulsure, så jeg kan ikke lige give en masse forslag.

Men du bør i hvert fald overveje:

Hvor meget vil du give?

Hvad skal det bruges til - hvad er ambitionsniveauet?

Skal det bruges sammen med andre der bruger pulsure (skal det være kodet)?

Skal det kunne gemme pulsdata, overføre til PC, lave grafer og den slags?

Så kan du kigge lidt på http://www.pulsure.dk/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share