Test af kost


mrfunch
 Share

Recommended Posts

Som jeg skriver i titlen, vil jeg prøve at teste nogle forskellige kost-planer.

Har læst denne artikel: Her

Har aldrig spist efter nogen plan, har engang taget prot-pulver, men kunne godt tænke mig nogle ideer til en dagsplan f.eks..

Produkter som dette, nemt og lige til bare ned i kæften!: Her

Altså det er nok mest det jeg leder efter, måltider udover morgen, middag og aften. :4mewantfood:

Nogle ideer? :superman:

Btw. Jeg vejer 70 kg, så skal altså have 140 g proteiner?

Edited by mrfunch
Link to comment
Share on other sites

Produkter som dette, nemt og lige til bare ned i kæften!: Her

Btw. Jeg vejer 70 kg, så skal altså have 140 g proteiner?

nu er det ikke sådan at du absolut skal hace 140g. mindre kan godt gøre det. men over eller omkring 105g prot (1,5g) vil jeg dog anbefale

angående skyr så var jeg nede i netto i dag og så fromage frais 0,5% til 5kr(normal koster den vist 9, men der var ikke noget tilbudsskilt. hvis dette er hvad den kommer til at koste fremover sparer jeg over 200kr i kostbudgetet :4thumbup: ) for 500g hvor du får 8,7g prot og vist omkring 4g kul. fromage frais er mindre syrlig og kan bruges til mange smoothies...

så bare eksperimentér med at smide friske/frosne frugter ned i. nødder og andet godt kan selvfølgelig også bruges. til aftensmad kan du lave en lækker pesto og ved at smide noget fromage frais i bliver det ikke ren kul og fedt.

jeg lægger også en god klat på min havregrød for at få nogle prot om morgenen uden at skulle lave en protshake...

det er kun fantasien der sætter grænser...

Link to comment
Share on other sites

NICE!! Altså fromage frais er ligeså god som skyr?? men koster mindre.. :4thumbup:

Dvs jeg skal gerne spise spise omkring 120 g formage frais det svarer til ca. 2 g prot.. Men så kommer der jo morgenmad, frokost og aftensmad oveni...?? :blink:

Et problem jeg nok også vil få er at, jeg kun vil kunne spise/drikke disse eksempel fromage frais protein drikke/spise een gang om dagen.. Altså ikke fordelt over 6 målttider, som man hører så ofte.. Er det dårligt?

Link to comment
Share on other sites

Du skulle gerne få ca. 10,5 g. protein fra 120 g fromage frais. De 8,7 g. der blev nævnt var pr. 100 g.

Mht fordeling af kosten, så kan du jo variere, så du ikke spiser fromage frais i alle dagens måltider for at få protein. Sådan noget som kyllingebryst er jo en glimrende kilde til protein (og så smager det godt) som du kunne spise til aftensmad.. og hvis man er doven kan man købe det færdigstegt og bare give det 2 min i en mikroovn.

Link to comment
Share on other sites

DOH!! selvfølgelig er det pr. 100 gram :blush:

Dvs. at alt i alt i sådan en pakke med 500 g fromage frais svarer til 43 g proteiner.. Hmm.. så skal der meget til hvis jeg skal opnå de ca. 140 g, jeg ville prøve...

Tror jeg vil prøve stille og roligt at spise fromage frais 2 uger... Jeg er meget tynd, synes jeg selv, så kunne godt klare både noget fedt, men også i den grad muskler.

Så jeg følger et sandsække program og kampsport + ordentlig med proteiner, burde være godt! :bigsmile:

Edited by mrfunch
Link to comment
Share on other sites

Fandt lige en opskrift:

En måde at indtage sine hørfrø på:

- ca. 300 g kvark eller fromage frais (jeg kan anbefale Exquisa eller den billige fra Netto, Nico-et-eller-andet)

- en (moden) banan

- et æble

- citronsaft

- lidt hørfrø og evt. også lidt hørfrøolie

- havregryn - evt. andre slags korn, de skal bare kunne "pulveriseres" i en kaffekværn

Hvorfor hørfrø?

Link to comment
Share on other sites

Ja, der er da et stykke, men som apprenti nævner, så kan mindre nok også gøre det og kombineret med fx magert kød, så skulle du nok kunne få rigeligt med protein. Der er også en del mere protein i kylling eller kalkun, som du kunne spise til aftensmad, end i fromage frais (i omegnen af 20 g. pr. 100 g.).

Forresten skal du nok desværre ikke regne med at din krop kan optage voldsomt meget mere end 40 g. protein i et enkelt måltid.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve at nå de 140, men blir ikk hver dag kan jeg allerede regne ud :unhappy:

Jeg laver nogle drinks som har ca. 20-30 gram prot, så det burde min krop kunne optage.. Og så må jeg prøve at lave mange små i løbet af dagen..

Lige et sidste spørgsmål, jeg ved, at fromage frais indeholder mange proteiner.. Hvad med andet mad? du nævner kylling osv.. men noget at putte i min drink, jeg bruger oftest bananer, jordbær og fromage frais.. noget andet der giver godt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, at der er lidt delte meninger om, hvor grænsen går og at man sandsynligvis kan optage mere pr. måltid. Det var mere en generel opfordring til at fordele proteinindtaget ud over dagen, da det er mest hensigtsmæssigt at være i positiv nitrogenbalance (at man får nok protein gennem kosten til at kroppen ikke begynder at nedbryde muskler) hele dagen i stedet for kun i perioder.

Du kan evt. bruge proteinpulver til dine drinks, hvis du har svært ved at få nok protein. Jeg kan godt se, at kylling nok ikke er det lækreste at proppe i din shake :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Før du begynder at bekymre dig for meget om dit protein indtag, så tag og skriv alt hvad du spiser i løbet af en dag og se om du ikke får nok protein. Gennem almindelig mad får jeg fx ca. 120g når jeg bulker.

Edit: Hvorfor vil du fokusere på dit protein indtag?

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Kan prøve, men tror det blir lidt svært nogle gange at regne det ud..

Jeg har læst at protein er en byggesten som hjælper kroppen med at opbygge musklerne..

Da jeg har en syg tanke om at mit stofskifte virker alt for godt, og derfor nedbryder mine muskler, troede jeg at kost + træning var vejen frem...

Og vil virkelig gerne opbygge noget masse!!

Men jeg ved som sagt heller ikk så for færdelig meget om kost og træning, så du kan måske hjælpe mig på vej?

Edited by mrfunch
Link to comment
Share on other sites

Kan prøve, men tror det blir lidt svært nogle gange at regne det ud..

Jeg har læst at protein er en byggesten som hjælper kroppen med at opbygge musklerne..

Da jeg har en syg tanke om at mit stofskifte virker alt for godt, og derfor nedbryder mine muskler, troede jeg at kost + træning var vejen frem...

Og vil virkelig gerne opbygge noget masse!!

Men jeg ved som sagt heller ikk så for færdelig meget om kost og træning, så du kan måske hjælpe mig på vej?

Hvis det er masse du vil opbygge så er med at spise igennem og sørge for at ligge i energioverkud. Du kan søge på boardet, nogle gode søgeord er bulk og energioverskud.

Link to comment
Share on other sites

Groft sagt behøves kroppen energioverskud for at danne nyt væv, fedtvæv som muskelvæv. Energioverskud betyder yderligere at proteinerne udnyttes bedst.

Proteinerne er som du siger "byggesten" men så kan man sige at energioverskuddet er murermesteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share