Hård Kredsløbstræning og Styrketræning


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Og hvorfor så det?

I modsætning til hvad mange går rundt og tror er det ikke selve fedtforbrændingen under træning der er den vigtigste faktor ved fedtforbrænding.

Efterforbrændingen er langt vigtigere for vægttab både ved kredsløbstræning men især ved styrketræning.

Hvis du f.eks. træner hård kredsløbstræning ved omkring 80% max puls vil fedtforbrændingen være mindre under træning end ved lavere intensitet, men din efterforbrænding vil være langt større fordi der er opstået energiunderskud der skal dækkes af fedtforbrænding.

Ligeså vigtig er styrketræning, fordi 250 g muskler forbrænder 35 kalorier om dagen, mens 250 g fedt forbrænder 2 kalorier. Muskelmasse er altså "gratis" forbrænding, så selvom man ikke forbrænder særlig meget fedt ved selve træningen vil efterbrændingen og hvileforbrændingen hæves betydeligt og det er det der tæller i det store fede regnskab! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor så det?

I modsætning til hvad mange går rundt og tror er det ikke selve fedtforbrændingen under træning der er den vigtigste faktor ved fedtforbrænding.

Efterforbrændingen er langt vigtigere for vægttab både ved kredsløbstræning men især ved styrketræning.

Hvis du f.eks. træner hård kredsløbstræning ved omkring 80% max puls vil fedtforbrændingen være mindre under træning end ved lavere intensitet, men din efterforbrænding vil være langt større fordi der er opstået energiunderskud der skal dækkes af fedtforbrænding.

Ligeså vigtig er styrketræning, fordi 250 g muskler forbrænder 35 kalorier om dagen, mens 250 g fedt forbrænder 2 kalorier. Muskelmasse er altså "gratis" forbrænding, så selvom man ikke forbrænder særlig meget fedt ved selve træningen vil efterbrændingen og hvileforbrændingen hæves betydeligt og det er det der tæller i det store fede regnskab! :smile:

250g muskler forbrænder ca 3,5 kcal om dagen og 250g fedtvæv forbrænder godt og vel 1 kcal om dagen. Muskler fobrænder således ca 3 gange så meget som fedtvæv. Så hvis man taber 5kg fedtvæv og opbygger 5kg muskelmasse svarer det ca. til energiindholdet af et æble.

Kunne godt tænke mig at se nogle tal på efterforbrænding ved forskellige aktiviteter i forhold til energiforbruget under selve aktiviteten. For det ligger du vil inde med når du konkluderer at efterforbrændingen er "langt vigtigere"?

Du har selvfølgelig også set på om hård fysisk aktivitet øger det efterfølgende energiindtag bl.a. i henhold til hypotesen at en tømning af glukogendepoterne øger sultfølelsen og derved energiindtaget?

Link to comment
Share on other sites

I modsætning til hvad mange går rundt og tror er det ikke selve fedtforbrændingen under træning der er den vigtigste faktor ved fedtforbrænding.
Vil gætte på, at selve forbrændingen ved træning, er højere, end den påvirkning det efterfølgende har på hvilestofskiftet.
Hvis du f.eks. træner hård kredsløbstræning ved omkring 80% max puls vil fedtforbrændingen være mindre under træning end ved lavere intensitet, men din efterforbrænding vil være langt større fordi der er opstået energiunderskud der skal dækkes af fedtforbrænding.

Underlig formulering. Energiunderskudet opstår i lige så høj grad ved træning med lavere intensiteter, det afhænger da i allerhøjeste grad af varigheden på aktiviteten. At de restitutive krav FORMENTLIG er højere ved stigende intensitet er en anden ting, meen det er da vist spekulationer hvorvidt det vitterligt giver en mærkbar forskel.

Ligeså vigtig er styrketræning, fordi 250 g muskler forbrænder 35 kalorier om dagen, mens 250 g fedt forbrænder 2 kalorier. Muskelmasse er altså "gratis" forbrænding, så selvom man ikke forbrænder særlig meget fedt ved selve træningen vil efterbrændingen og hvileforbrændingen hæves betydeligt og det er det der tæller i det store fede regnskab!

Du vil altså via din "hårde" kredsløbstræning komme i energiundskud og herved øge din fedtmetabolisme til at "dække" dette. Samtidig vil du styrketræne og øge din muskelmasse for at øge din hvileforbrænding :blink:

Link to comment
Share on other sites

Wayne Westcott, Ph.D. leder af idrætsforskning ved South Shore YMCA i Quincy, Massachusetts:

"For 250 g muskler forbrænder du 35 kalorier om dagen. For hver 250 g fedt forbrænder du 2 kalorier"

Så tager han fejl eller du læser forkert. Han nævner muligvis at FFM forbrænder "250 g muskler forbrænder du 35 kalorier om dagen"?
Link to comment
Share on other sites

Astrup, Garby og Stender skriver i bogen "Menneskets ernæring" følgende formler for basalstofskiftet:

Basalstofskifte (MJ/døgn) = 0,09 * FFM (kg) + 1,55

og

Basalstofskifte (MJ/døgn) = 0,058 * FFM (kg) + 0,026 * FM (kg) - 0,018 * alder + 0,615 * køn + 3,322

Køn er 1 for mænd og 0 for kvinder.

Tager vi udgangspunkt i den detaljerede formel forbrænder 1kg muskler altså 0,058MJ/døgn (hvis vi er lidt large og kalder FFM for muskler), 58KJ/døgn = ca 14kcal/døgn og 1kg fedtvæv ca 6kcal/døgn (passer også meget godt med stubbes tal).

For at få det reelle energiforbrug skal der naturligvis ganges med aktivitetsfaktoren, som for en "let aktiv person" måske er 1,5 eller deromkring.

Der er dog stadig langt op til de 35kcal pr 250g muskler pr døgn. Skulle det tal passe har jeg ved at pakke ca 10kg muskelmasse på siden jeg begyndte at træne øget mit daglige energibehov med omkring 1400kcal. I don't think so... :wink:

update:

Nu sidder jeg lige og kigger på gennemsnitsfordelingen af de forskellige vævs vægte og her udgør muskler kun ca 50% af FFM for en gennemsnitsmand på 70kg, 27kg muskler, 18kg fedtvæv og 26 kg øvrigt (skelet, blod, hud, hjerne, lever, andet). Disse væv kræver naturligvis også energi, men muligvis ikke lige så meget som muskler. Hjernen kunne jeg dog godt forestille mig suger en del (20% af det daglige energiindtag synes jeg at have læst et sted).

Nå, pointen er at energibehovet for muskelmasse muligvis er højere end de 14kcal/kg/døgn, men det kan umuligt være mere end det dobbelte.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Astrup, Garby og Stender skriver i bogen "Menneskets ernæring" følgende formler for basalstofskiftet:

Basalstofskifte (MJ/døgn) = 0,09 * FFM (kg) + 1,55

og

Basalstofskifte (MJ/døgn) = 0,058 * FFM (kg) + 0,026 * FM (kg) - 0,018 * alder + 0,615 * køn + 3,322

Køn er 1 for mænd og 0 for kvinder.

Tager vi udgangspunkt i den detaljerede formel forbrænder 1kg muskler altså 0,058MJ/døgn = 58KJ/døgn = ca 14kcal/døgn og 1kg fedtvæv ca 6kcal/døgn (passer også meget godt med stubbes tal)

For at få det reelle energiforbrug skal der naturligvis ganges med aktivitetsfaktoren, som for en "let aktiv person" måske er 1,5 eller deromkring.

Der er dog stadig langt op til de 35kcal pr 250g muskler pr døgn. Skulle det tal passe har jeg ved at pakke ca 10kg muskelmasse på siden jeg begyndte at træne øget mit daglige energibehov med omkring 1400kcal. I don't think so... :wink:

Formlerne er baseret på at FFM har samme energiforbrug uanset hvilket væv det drejer sig. Dette er imidlertid ikke tifældet så udfra formlen kan man ikke beregne præcise tal for muskelvæv.
Link to comment
Share on other sites

Formlerne er baseret på at FFM har samme energiforbrug uanset hvilket væv det drejer sig. Dette er imidlertid ikke tifældet så udfra formlen kan man ikke beregne præcise tal for muskelvæv.

Det er gået op for mig, og jeg har rettet lidt i indlægget.

Men hvorfor passer "mine" tal så så godt med "dine"?

Link to comment
Share on other sites

Det er gået op for mig, og jeg har rettet lidt i indlægget.

Men hvorfor passer "mine" tal så så godt med "dine"?

Som du selv nævnede skal der multipliceres med PAL, hvorfor din beregning vil give for høje værdier af energiforbruget fra muskler. Som du selv er inde på har mange organer et meget højere stofskifte end muskelmassen. Lever og hjerne bruger hver ca 20% af BMR ligesom den totale muskelmasse, som er en del større, gør.
Link to comment
Share on other sites

Hvorom alting er: EFTERFORBRÆNDING er den vigtigste faktor i forbindelse med vægttab, og man får størst efterforbrænding ved at træne hård kredsløbstræning. Når man træner hård kredsløbstræning (ca 80% maxpuls) brænder man mere sukker end fedt under træning i modsætning til mere moderat træning (ca 60 maxpuls), men i det samlede regnskab er det at foretrække fordi både efterforbrænding og HVILEFORBRÆNDING stiger mere.

prove me wrong! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorom alting er: EFTERFORBRÆNDING er den vigtigste faktor i forbindelse med vægttab, og man får størst efterforbrænding ved at træne hård kredsløbstræning.

Ehm, som tidligere skrevet så forstår jeg ikke helt ud fra hvad du konkluderer at efterforbrændingen er "vigtigere" end selve aktiviteten. Din påstand, du må komme med nogle tal.

At kulhdydrat - og fedtforbrænding er relateret til intensitet, samt at den højst mulige intensitet samlet set giver den højeste absolutte forbrænding er jo ikke ligefrem banebrydende fysiologi.

(Ellers et skoleeksempel i en psykologisk forsvarsmekanisme vi ser her :tongue: )

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share