Hjælp - træning til lange opkørsler på cykel/MTB


Plarto
 Share

Recommended Posts

Jeg har været så vanvittig at tilmelde mig et MTB løb der foregår over 8 dage (Iron Bike i Italien) - med det der svarer til et MTB Marathon hver dag - mlo. 60-140 km, og 2000-4000 højdemeter PR DAG.... Dvs. der er en del opkørsler, og nu er mit spørgsmål så - hvordan får jeg trænet optimalt op til dette? Løbet starter den 22. juli i Italien, så det er ikke fordi der er så mange uger at arbejde med.

Jeg er i fornuftig form (har lige kørt 800 km MTB i Spanien), men det er på opkørslerne at jeg virkelig kan hente tid. Jeg vejer normalt omkring 87, men er nede omkring 84 kg, og det i sig selv hjælper jo på fremdriften - men er der nogle træningsøvelser el. lign. som kan anbefales de næste 2 uger, for lige at få udnyttet tiden optimalt? Skal jeg løbetræne med rygsæk op af bakker for at træne baglårene - eller skal jeg bare smide mig i sadlen og trille op og ned af Himmelbjerget så mange gange jeg orker?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke voldsomt meget forstand på lige cykling. Men når du nævner 2000-4000 højdemeter pr dag, så tænker jeg med det samme på bjergbestigning og hvor vigtig akklimatisering er i den forbindelse. Måske det ville være en idé at overveje i sammenhængen?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke voldsomt meget forstand på lige cykling. Men når du nævner 2000-4000 højdemeter pr dag, så tænker jeg med det samme på bjergbestigning og hvor vigtig akklimatisering er i den forbindelse. Måske det ville være en idé at overveje i sammenhængen?

Der er væsentlig forskel på at befinde sig i et område, der ligger 2000-4000 m.o.h. og så at køre 2000-4000 højdemeter på en dag, da sidstnævnte jo strengt taget vil kunne køres i Danmark, hvis man ellers er nok gange op og ned af Himmelbjerget. :wink:

Medmindre løbet foregår over 2500 m.o.h. og med stor højdeforskel, så er akklimatisering næppe relevant.

Mit bud vil være, at du skal træne så specifikt som muligt - ikke mindst når du har så kort tid til løbet. Overførligheden mellem løb og cykling er ikke så stor som man kunne håbe/formode. Så: ja, op og ned af Himmelbjerget så mange gange som muligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er væsentlig forskel på at befinde sig i et område, der ligger 2000-4000 m.o.h. og så at køre 2000-4000 højdemeter på en dag, da sidstnævnte jo strengt taget vil kunne køres i Danmark, hvis man ellers er nok gange op og ned af Himmelbjerget. :wink:

Medmindre løbet foregår over 2500 m.o.h. og med stor højdeforskel, så er akklimatisering næppe relevant.

Ups :blush: Min fejl.. tror lige jeg sad i min helt egen klokke, my bad :)

Link to comment
Share on other sites

Der er et par steder hvor man kommer over 2500 meter - og vist nok en enkelt overnatning i +2500 meters højde :-) De 4000 højdemeter (sidste år var der en etape med 4500 højdemeter) kommer ved at køre over 4 bjergtoppe - hvor der hver gang er ca. 1000 højdemeters stigning. Det vil jo så svare til ca. 57 gange op på Himmelbjerget ;-) (Der er ca. 70 højdemeter fra Julsø til toppen, såvidt jeg lige husker).

Men det er nok op på hesten, og afsted. Jeg håbede ellers at der kunne være et par styreketræningsøvelser, som kunne give bare en lille smule ekstra effekt?

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share