Ryg skade kontra spinning?


Lynx
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'ere..

Mit problem er, at jeg har dårlig ryg (revne i det mellem ryghvirvlerne, så det trykker ud på nerverne) og pt. er min styrketræning på standby :unhappy:

Jeg skal dog starte op igen, men vil denne gang tage en lidt anden fremgang til det styrketræningsmæssigt.

Jeg har tidligere ved cardio løbet og der har ikke været noget problem, men sidste gang jeg løb så gik min ryg helt i kage! Så det er udelukket pt. da min ryg bare skal blive normal igen, men jeg vil jo gerne cardio så jeg tænkte, spinning! :superman:

Nu har jeg læst en masse spændende omkring spinning her på MOL, og ord som enkelttakt, enkeltstart, dobbelttakt, halv takt, rpm, bodybike, foroverbøjet fyfy, uden sadel fyfy, osv. kører rundt i mit hoved.

Det lyder spændende og noget man kan blive bidt af, men nu går mit spørgsmål på;

Hvad skal jeg passe på med min ryg?

Er der noget jeg burde holde mig fra?

Er spinning og en dårlig ryg overhovedet godt?

Og hvad er det lige enkelttakt og dobbelttakt betyder?

På forhånd tak for eventuelle svar :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville spørge min læge om cykling i forhold til ryggen, jeg er ikke selv læge men jeg forstår det som at det er vædsken i en diskos der siver ud. SURT! :unhappy:

Når man spinner bruger man som udgangspunkt sine ben, men fact er at man meget hurtigt kan bruge hele kroppen, f.eks. lænden, hvis man kører tungt eller står, hvis du får "go" fra din læge til cykling (spørg også til at stå op i cyklen) - så er det ret tæt på spinning i forhold til rygbelastning.

Der hvor spinnere og cykelryttere typisk har problemer er lænd, og eller nakke, det sidste med fordi at man kan ha' tendens til at spænde med skuldrende. Lænden fordi at man især ved tung kørsel har tendens til at bruge hele kroppen.

Enkelt takt er når man træder ned på hvert trommeslag med venstre og højre fod.... dobbelt takt er når man træder ned på hvert trommeslag med samme fod, man kører dobbelt så hurtigt - Man følger altså musikken, eller BPM (Beats Per Minute) som man kalder det.

HUSK AT SPØRGE DIN LÆGE, man skal ikke ta' chancer med sin ryg, held og lykke - hvis du kan spinne så VELKOMMEN til en rigtig sjov motionsform :-)

Edited by caNInen
Link to comment
Share on other sites

Yeah.. spørg din læge :)

Men hvis du hele tiden er opmærksom på at du har ret ryg når du står op burde det kunne gå..

lyder som det det samme som jeg er velsignet med facet syndrom link til artikel.... jeg er lige begyndt så småt og træne igen

og jeg er også startet ud med spinning... Sig du har dårlig ryg og stå kun op på cyklen når det går langsomt... ( Enkelt takt )

før spinning timen så varm op med nogle ryg bøjninger

Det er herrenemt tag en begynder time så lærer du det med takter osv på no time

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share