Træning til Marathon


barcelona7
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har tænkt mig at træne rimeligt seriøst til at kunne løbe en acceptabel marathon tid til næste sommer.

Men altså er ikke i særlig god form! Men er dog alligevel overrasket over at jeg kunne løbe 10km i går når man ser på at jeg stort set ikke har løbet de sidste 2 år. Men det var selvf i et langsomt tempo! Jeg løb de 10km på 52min. Men det skal også siges at jeg løb på grænsen af hvad jeg kunne! Var faktisk tæt på at falde et par gange.

Men altså jeg er 18 år og er af normal af bygning. Tror i jeg kan løbe et marathon om et år i en acceptabel tid? og hvad er en acceptabel tid? Hvad løber de bedste et marathon på?

Hvordan skal min træning se ud? Jeg har ikke rigtig nogen idé om hvordan og hvor ledes jeg træner optimalt! Regner med at løbe 3 gange om ugen. Men hvis nogen gider at fortælle hvordan en ordentlig træning til et marathon det ud så vil jeg blive meget glad ;-)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej Barcelona,

Du kan sagtens nå at komme i form til et marathon næste år. Jeg tror det vigtigste lige nu er at få noget struktur på din træning. Dermed sikrer du at du løbende forbedrer dig, uden at løbe ind i skader eller overtræning.

Der er flere gode marathonprogrammer på dourun.dk, jeg har selv været godt tilfreds med det ene, der faktisk løber over 52 uger. Hvis du følger det slavisk skulle du kunne løbe et marathon på 3.30.

Hvis ikke du allerede har gjort det, så vil jeg anbefale at få lavet en løbetest og få fat i de rigtige sko til dig. Det er træls at løbe ind i en skade fordi man løber i de forkerte sko.

Eventuelt kan du jo lægge nogle midtvejs løb ind i dit program for at holde motivationen oppe. Så vidt jeg husker er der flere halvmarathon i slutningen af efteråret, det kan du da overveje.

Der er flere gode løbelogs her på forummet, som du kan følge. Faktisk er der flere MOL'ere, der har en del erfaring med marathon.

Jeg skal selv løbe mit første marathon til september.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har tænkt mig at træne rimeligt seriøst til at kunne løbe en acceptabel marathon tid til næste sommer.
Kanon med et mål!
Men altså er ikke i særlig god form! Men er dog alligevel overrasket over at jeg kunne løbe 10km i går når man ser på at jeg stort set ikke har løbet de sidste 2 år. Men det var selvf i et langsomt tempo! Jeg løb de 10km på 52min. Men det skal også siges at jeg løb på grænsen af hvad jeg kunne! Var faktisk tæt på at falde et par gange.

Fin tid, hvis du ikke har løbet gennem noget tid!

Men altså jeg er 18 år og er af normal af bygning. Tror i jeg kan løbe et marathon om et år i en acceptabel tid? og hvad er en acceptabel tid? Hvad løber de bedste et marathon på?
Ja du vil kunne løbe marathon om et år, hvis du griber det rigtigt an.

Acceptabel tid er ikke til at sætte ord på, det er jo personligt, nogle kæmper for at gennemføre, andre for at løbe 2:15.

Rekorden er omkring de 2 timer.

Hvordan skal min træning se ud? Jeg har ikke rigtig nogen idé om hvordan og hvor ledes jeg træner optimalt! Regner med at løbe 3 gange om ugen. Men hvis nogen gider at fortælle hvordan en ordentlig træning til et marathon det ud så vil jeg blive meget glad ;-)

Tre gange om ugen er fint som 1. gangs løber.

En typisk fremgangs måde vil være:

2 kortere ture i hverdagene på 8-15km, gerne med lidt tempo eller interval træning indlagt

1 lang tur i weekenden, startende omkring 10km, sluttende omkring 25-30km.

Byg langsomt op, og tag en hvile uge en gang eller to i måneden, hvor du træner omkring 50% af dine andre uger.

Trap din træning ned 2-3 uger for selve løbet.

Ellers vil jeg også anbefale dig at læse videre på run4fun.dk

På forhånd tak

Selv tak

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar ;-)

Men altså som sagt var jeg ude og løbe torsdag aften. Jeg var fuldstændig færdig efter de 10km og jeg fik kun strukket meget lidt ud!

Jeg var meget øm i mine lår og læg muskler igår og er det stadig i dag. Jeg vil meget gerne ud og løbe imorgen aften!

Men er der noget jeg kan gøre for at at mine muskler bliver mindre ømme så jeg er frisk til imorgen?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar ;-)

Men altså som sagt var jeg ude og løbe torsdag aften. Jeg var fuldstændig færdig efter de 10km og jeg fik kun strukket meget lidt ud!

Jeg var meget øm i mine lår og læg muskler igår og er det stadig i dag. Jeg vil meget gerne ud og løbe imorgen aften!

Men er der noget jeg kan gøre for at at mine muskler bliver mindre ømme så jeg er frisk til imorgen?

Ømhed er ikke relativt til om du får strukket ud, så det er ikke derfor du er øm :wink: Min erfaring er, at det, der bedst gør kål på ømhed er let træning - dvs du hverken kan eller skal brænde dig helt af når du er øm.

Første gang vil jeg ikke anbefale at du fokuserer specielt meget på tiden men på at gennemføre. Marathon er en rimeligt lang distance og der kan ske meget undervejs, og man kan ikke rigtig forudse hvordan det vil føles og hvordan man vil have det når man ikke har løbet før.

Der er store individuelle forskelle på, hvor meget man skal løbe, men jeg mener at 3 gange om ugen er lige i underkanten - jeg ville arbejde op mod 4 gange om ugen.

Jeg vil anbefale at du starter med at opbygge mængde i din ugentlige træningsmængde og derefter indlægger noget tempo- og/eller intervaltræning. Det er min egen erfaring, at farttræning også er det, der giver flest skader, så det er vigtigt at du er i nogenlunde god form før du kaster dig ud i den disciplin.

En fremgangsmåde kunne være:

- øg først langsomt antallet af ugentlige løbeture (indtil du når 3 og gerne 4 ugentlige ture)

- øg derefter længden på 1-2 af turene (den længste skal gerne toppe omkring 30 km)

- gør derefter en af turene til interval- eller tempotræning

Og kig dig omkring efter løbeprogrammer - der er mange måder at gøre det på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lodret forkert.

Det var da et velkvalificeret svar :nonono:

--->Barcelona,

Jeg tror det er vigtigt at tage den med ro i starten. Derfor synes jeg et program vil være en rigtig god idé. Det kan både hjælpe dig med at få de kilometer i benene du skal have, men også sørge for at du ikke får flere end nødvendigt.

Det er kanonærgerligt at brænde ud motivationsmæssigt efter nogle måneder fordi man har løbet for hurtigt og for langt. Hvis først du kommer ind i en rytme med 3-4 ugentlige ture kan du altid øge distancerne senere. Efter nogen tid vil du ssv. nå til et niveau, hvor det ikke gør den store forskel om du løber 8 eller 12 kilometer på en tur.

For at undgå overtræning vil jeg også foreslå at du glemmer alt om intervaltræning, fartleg mm. foreløbig. Koncentrer dig om at finde en ugentlig rytme og om at få nogle kilometer i benene.

Link to comment
Share on other sites

hej

Din ømhed kan du ikke gøre noget ved med hjælp af udstrækning.... ømhed (samt skader) kan kun klares ved blodgennemstrømning !! Når du har klaret din løbetræning, skal du inden du går i bad sørge for at enten løbe eller evt. cykle i let tempo uden særlig belastning. Så eks. efter 40-50 min. tempo løb så slut af med 10-20 min helt rolig jogging, jeg gør ofte det at jeg tager min cykel lige efter løbeturen og cykler en lille halv time i let gear og derved mange omdrejninger. Det får blodet rundt i kroppen og især benene og fjerner derved mælkesyren som er den væsentlige årsag til stivhed og ømheden du oplever dagen derpå.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle svarene!

Jeg glæder mig faktisk helt til næste gang jeg skal ud og løbe ;-)

Men mine lår og læg muskler er simpelthen for ømme til at jeg kan løbe!!!

Men altså tænker på at løbe imorgen aften, men er det dumt hvis jeg stadig er øm i mine muskler? Er det bedre at vente til man er 100% frisk?

Jeg skal også have fat i nogen løbesko! Men ved ikke helt hvor vigtigt dette er? Altså de skal selvf være gode at løbe i men er det fint med et par sko til 500kr eller er det bedre at ofre 1000-1500kr på et par sko? Da jeg er studerene må jeg indrømme at jeg ikke har lyst til give meget over 500kr for et par løbe sko men hvis det er betydeligt bedre så vil jeg da gøre det! Men hvad siger i?

Link to comment
Share on other sites

Ordentlige løbeskoe er helt afgørende, alt andet er at bede om skader.

Desværre tror jeg roligt du kan regne med at skulle punge ud med mere end 500kr.

Hvis der er en ordentlig løbebutik i nærheden, så gå derind og få lavet en løbetest. På den måde kan du være sikker på at få fat på de rigtige sko.

Hvad angår løbetur efter ømhed, så er der ikke noget i vejen for at tage en restitutionstur. Men, det skal være en relativ kort tur i roligt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share