Genopstarts program


pickles
 Share

Recommended Posts

Er netop startet op efter op mod 1 års pause, og har i den forbindelse sat et program sammen - men er det forsvarligt? :tongue:

19 år

173 cm

68 kg

fedt % ca 13-14 vil jeg skyde på

Mål: mindske fedtprocent og øge til minimum 70 kg, relativt cuttet.

Jeg har det sidste år levet katastrofalt usundt, og har på ingen måde haft styr på kosten. Det har jeg nu ændret, så jeg har nogenlunde styr på det. Jeg håber lidt på at den meget forbedrede kost, vil gøre sit til at komme af med lidt af det påtagede fedt. Dertil håber jeg på en form for "begyndergains" efter den lange pause.

Program: (Suppleret med 10 min's løb før og efter og en seperat dag til løb eller andet cardio-relateret)

Dag 1:

- BB Bænkpres 5x5

- DB skrå bænk 3x8

- DB Rowing 3x8

- BB Skulderpres 3x8

- Squat 5x5

- DB Curls 3x8

Mave efter humør

Dag 2

- DB Bænkpres 3x8

- Squat 5x5

- Lateral Raise 3x8

- Dips 3x8

- Dødløft 5x5

- Rowing 3x8

Mave efter humør

Dag 3

- BB Bænkpres 5x5

- DB Lying triceps Extensions 3x8

- Rowing 3x8

- Squat 5x5

- Calf raise 3x8

- DB Curls 3x8

Mave efter humør

PS: Jeg træner derhjemme.

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brænde af på det.

lettere vægt, flere reps, mere unilateralt arbejde så som et bens squats osv.

Derudover langt mere fokus på styrke og stabilitet i mave/ryg.

Hvad med bevægelighed og skulderstabilitet?

Husk du vokser af ALT når du starter så du kan lige så godt lave mindre masseopbyggende øvelser og fokusere på stabilitet. For alt virker lige godt på at genvinde massen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan være kreativ..

Brystpres maskine er så stabil at man skal være handicappet for at noget går galt, eller meget fuld....

Bænkpres med stang... man kan lave mange sjove ting uden det går galt..

Håndvægte begynder at være mere krævende, drop sprutten inden træning :wink:

Et arms dumbell press lige pludseligt sjovt og udfordrende

One arm pushup nu rykker det..

Følgende fremgangsmåde kan man tage på alle øvelser/kropsdele.

Mht mave specifikt har Mike Robertson skrevet en fin artikel om emnet på t-nation.

Det er en af de sidste nye artikler, max en måned gammel.

Cressey har skrevet en artikel om begynder træning, men den er noget mere teknisk. Artiklen af cressey findes samme sted :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, det vil jeg prøve!

Derudover langt mere fokus på styrke og stabilitet i mave/ryg.
Hvordan? - hvilke øvelser?
Hvad med bevægelighed og skulderstabilitet?

Hvordan? - hvilke øvelser?

Ja, undskyld hvis jeg er besværlig, men vil helst gøre det ordentligt, og jeg har ikke den store erfaring med at lave egne programmer.. :smile:

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Well, billederne/filmene i artiklerne kan jeg ikke se af en eller anden grund, og artiklerne virkede ved en gennemlæsning lidt for tekniske til min viden, men jeg prøver at se lidt grundigere på dem så. :smile:

Jeg har nok bare for travlt med at komme igang! :innocent:

EDIT:

Jeg fik "Core training for smart folks" til at vises ordentligt. Jeg "dumpede" selvfølgelig testen, og har prøvet øvelserne af.. Men jeg kan ikke gennemskue dette afsnit?

1) Get some ART!

ART stands for Active Release Techniques. Just as the hip flexors can inhibit the gluteals via reciprocal inhibition, they can also decrease the firing/recruitment of the synergistic muscles (e.g. obliques and lower rectus) via synergistic dominance.

Now, you can stretch and stretch those hip flexors all you want, but if you have any adhesions, scar tissue, or flat-out shortness of the muscle, you need to have it worked on to restore the full length of the musculature. Simply put, if you haven't had any ART done on your psoas, iliacus, rectus femoris or TFL, get it done!

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik "Core training for smart folks" til at vises ordentligt. Jeg "dumpede" selvfølgelig testen, og har prøvet øvelserne af.. Men jeg kan ikke gennemskue dette afsnit?

ART = Bindevævsbehandling, det vil en fysioterapeut måske kunne klare. Men det er ikke nødvendigvis noget du har brug for. Det er mest for gamle dysfunktionelle nisser som mig.

Lav de fine øvelser som de anbefaler og tag den der fra.

bevægelighed er primært igennem dynamisk udstrækning og bevægelser med godt stort bevægeudslag.

Overhead squats vil stille krav til stabilitet af både skulderområdet og mave + optræne din mave.

Zercher squats er et godt bud på en ben/mave øvelse.

Et bens squats i forskellige variationer vil øge bevægelighed og stabilitet7balance. Lunges i alle variationer er også et bud til næste skridt.

Overkrop er pushups på swissball fin opvarmning.

Seated dumbell cleans en fin rotatorcuff øvelse (kan sikkert findes på elitefts.com under q&a og exercize index).

Et hånds dumbell press er en fin øvelse og one arm dumbell row uden støtte til modsat hånd er også et fint bud på en øvelse i tråd med de andre øvelser.

Nogen vil måske mene at dette er overkill, men hvad faen... Alt virker jo når man er n00b så hvorfor ikke fåoparbejdt bedst mulig kropskontrol og stabilitet + bevægelighed når nu man er igang?

Btw: Fokus i alle øvelserne er på at fastholde en 100% rigid torso og at holde skuldrene stabile med skulderbladene trukket tilbage, sammen og ned.

Håber min usammenhængende smøre kan bruges til noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Håber min usammenhængende smøre kan bruges til noget :smile:

Det håber jeg, tak skal du have :smile:

Jeg har prøvet at smide endnu et program sammen, denne gang som et 2-split. Synes jeg har svært ved at begrænse øvelserne...Hvis dette heller ikke funger, så må jeg hugge en eller andens :tongue:

Day 1 - Leg, Back, Biceps

DB single leg squat, 3x12

Good Mornings, 3x12

Deadlift, 3x12

DB Rowing, 3x12

DB curls, 3x12

Reverse curls, 3x12

Day 2 - Chest, Triceps, Shoulder, Abs

DB bench press, 3x12

One arm DB press, 3x12

BB close grip incline press, 3x12

Seated Dumbbell Cleans, 3x12

One arm lateral raise, 3x12

Dead Bug variation, 3x12

Single leg lowering, 3x12

Day 3 - Leg, Back, Biceps

Zercher squat/overhead squat, 3x12

DB single leg squat, 3x12

Deadlift, 3x12

DB Rowing, 3x12

DB concentration curl, 3x12

Reverse curls, 3x12

Day 4 - Chest, Triceps, Shoulder, Abs

BB bench press, 3x12

One arm DB press, 3x12

One arm triceps extension, 3x12

Seated Dumbbell Cleans, 3x12

DB one arm shoulder press, 3x12

Dead Bug variation, 3x12

Single leg lowering, 3x12

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Det håber jeg, tak skal du have :smile:

Jeg har prøvet at smide endnu et program sammen, denne gang som et 2-split. Synes jeg har svært ved at begrænse øvelserne...Hvis dette heller ikke funger, så må jeg hugge en eller andens :tongue:

Day 1 - Leg, Back, Biceps

DB single leg squat, 3x12

Deadlift, 3x12

Good Mornings, 3x12

DB Rowing, 3x12

DB curls, 3x12

Day 2 - Chest, Triceps, Shoulder, Abs

One arm DB press, 3x12

BB close grip incline press, 3x12

Seated Dumbbell Cleans, 3x12

One arm lateral raise, 3x12

Dead Bug variation, 3x12

Single leg lowering, 3x12

Day 3 - Leg, Back, Biceps

Zercher squat/overhead squat, 3x12

DB single leg squat, 3x12

Deadlift, 3x12

DB Rowing, 3x12

Reverse curls, 3x12

Day 4 - Chest, Triceps, Shoulder, Abs

BB bench press, 3x12

One arm DB press, 3x12

One arm triceps extension, 3x12

DB one arm shoulder press, 3x12

Dead Bug variation, 3x12

Single leg lowering, 3x12

Mere fornuftigt bud.

Sådan! :wink: reduceret til mere human (men stadig høj) volumen

Jeg vil anbefale du holder vægtene lave men sænker antallet af reps og øger antallet af reps på Overhead squats og dødløft. Let vægt, teknik og få reps er vejen frem. Mange reps bliver ofte = elendig teknik.

Hvad med at udskifte den ene dag med one leg squats til lunges istedet eller stepups, hvis du hellere vil det?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale du holder vægtene lave men sænker antallet af reps og øger antallet af reps på Overhead squats og dødløft. Let vægt, teknik og få reps er vejen frem. Mange reps bliver ofte = elendig teknik.

Hvad med at udskifte den ene dag med one leg squats til lunges istedet eller stepups, hvis du hellere vil det?

Det er hermed noteret og gjort, mange tak for hjælpen! :smile:

Men, sidste spørgsmål: Kunne ikke finde en film med Seated Dumbbell Cleans, kun et billede hvor start-positionen er ligesom skulderpres vel egentlig. Så vidt jeg forstod, så er bevægelsen også ligesom skulderpres, bare med albue-vinklen i behold, eller hvad?

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Det er hermed noteret og gjort, mange tak for hjælpen! :smile:

Men, sidste spørgsmål: Kunne ikke finde en film med Seated Dumbbell Cleans, kun et billede hvor start-positionen er ligesom skulderpres vel egentlig. Så vidt jeg forstod, så er bevægelsen også ligesom skulderpres, bare med albue-vinklen i behold, eller hvad?

@DB Cleans: ikke helt

du starter med vægtene nede langs siden og har håndryggen fremad ("overhåndsgreb" om så at sige). Derfra skal du have vægtene op i den position du beskriver (skulderpres start). Dette gøres ved at føre albuerne eksplosivt ud- og opad, tilnærmelsesvist som i upright row, inden man i toppen hurtigt vender albuer og arme ind under vægtene og griber dem. -Tænk på en vægtløfter der skal vende stangen. Måden han bevæger armene på er næsten det samme... Burde give dig ideen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

du starter med vægtene nede langs siden og har håndryggen fremad ("overhåndsgreb" om så at sige). Derfra skal du have vægtene op i den position du beskriver (skulderpres start). Dette gøres ved at føre albuerne eksplosivt ud- og opad, tilnærmelsesvist som i upright row, inden man i toppen hurtigt vender albuer og arme ind under vægtene og griber dem. -Tænk på en vægtløfter der skal vende stangen. Måden han bevæger armene på er næsten det samme... Burde give dig ideen.

Det giver mening, takker :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share