Træning OG løb?


marcv
 Share

Recommended Posts

Jeg træner fullbody 3 x om ugen. Man, ons og fredag. Derudover laver jeg ikke rigtig noget motion, hvilket jeg er lidt træt af. Jeg vil gerne vokse så meget som overhovedet muligt ved at træne, hvilket også er hovedårsagen til jeg ikke laver andet end det. Men hvad med 5-8 km løb om lørdagen eller søndagen? Ville det nedsætte muskelvæksten det store?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg træner fullbody 3 x om ugen. Man, ons og fredag. Derudover laver jeg ikke rigtig noget motion, hvilket jeg er lidt træt af. Jeg vil gerne vokse så meget som overhovedet muligt ved at træne, hvilket også er hovedårsagen til jeg ikke laver andet end det. Men hvad med 5-8 km løb om lørdagen eller søndagen? Ville det nedsætte muskelvæksten det store?

Ikke nødvendigvis. Hvis bare du spiser fornuftigt, med tilstrækkelig mængder protein, så kan jeg ikke se, hvorfor styrketræning og løb ikke kan kombineres.

Hvad andet er, så er en enkelt tur om ugen ikke tilstrækkelig til at forbedre konditionen væsentlig (CMIIAW). Derfor: hvis du vil forbedre iltoptagelsen, udholdenhed osv., skal du ud på flere ture... ellers vil det primære formål være fedtforbrænding.

/Projac

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville klart vælge at løbe om søndagen hvis jeg var dig men i starten måske løbe det kortere så du ikke er øm om mandagen når du skal til at træne igen også øge din længde af træning.

Men det er rigtigt at din kondition ikke vil blive voldsomt meget bedre ved kun at tage en tur i ugen så du burde mindst tage to ture.

Så du kunne tage og løbe en tur om torsdagen hvor du kun presser dig ca. 50-60 % også når du er ude at løbe om søndagen så presse dig 80 % for der er du næsten færdig med at restituere hvis du ikke allerede er det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville klart vælge at løbe om søndagen hvis jeg var dig men i starten måske løbe det kortere så du ikke er øm om mandagen når du skal til at træne igen også øge din længde af træning.

Men det er rigtigt at din kondition ikke vil blive voldsomt meget bedre ved kun at tage en tur i ugen så du burde mindst tage to ture.

Så du kunne tage og løbe en tur om torsdagen hvor du kun presser dig ca. 50-60 % også når du er ude at løbe om søndagen så presse dig 80 % for der er du næsten færdig med at restituere hvis du ikke allerede er det.

Det er nok de færreste som kan "løbe" ved en intensitet omkring 50% (!)

Link to comment
Share on other sites

jeg har i perioder løbet 30-40km om ugen helt uden at bemærke nogen som helst negativ indflydelse på vægttræningen, jeg tror det er et stærk overvurderet problem.

Det er vel kun et problem hvis du løber ofte og du pga. motionen ryger under dit ligevægtsindtag. Så er det jo vel ikke særlig hensigtsmæssigt hvis man ønsker at vokse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share