Koffein tilskud


Sqwii
 Share

Recommended Posts

Uha uha...

Der er ca. 50 mg koffein i en stor stærk kop kaffe.

Der er mange der bruger tilskud af guana eller hvad det hedder før træning hvor et typisk tilskud er der 150 mg koffein som svare til 3 store kopper stærk kaffe. Nogle tilskud er så på 200 og de største jeg har været oppe på er 800 mg.

Men det svare så os til 16 store kopper eller 18 små ca.

Når man er oppe i den størrelse ville det smadre din mave at drikke det så derfor er det godt med tilskud i stedet for hvis man vil have sådan en stor effekt også skal det også lige siges at det øger bronkierne nede i lungerne hvor man optager ilten så ens optagelse af ilten bliver bedre. Ud over at man selvfølgelig har mere energi til at træne med.

Det negative ved det er at kroppen kan vende sig til det så ens optagelse bliver dårligere i længden hvis man er oppe i de mængder så du burde ikke køre mere end 2-3 måneder også holde en måned fri...

Håber du kunne bruge det ;)

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg tænkte på, hvad ved I om kaffe ? er det godt eller dårligt ?

Kom både med positive og negative sider om kaffe tak.

Forresten, så drikker jeg kun en kop kaffe om morgenen, bare lige for at være lidt mere frisk :) ellers ikke mere kaffe :).

Hvad med jer? :wink:

Du kan evt læse følgende artikel omkring indtagelse af kaffe/koffein

HER

Mht virkningsmekanismerne, så er "man", så vidt jeg ved, ikke helt enig i præcist hvordan koffein påvirker kroppen. Der er dog forskellige hypoteser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg er bygget andeledes end andre og det er noget jeg har lært på kurser og har hørt det samme fra flere forskellige personer, ved forskellige kurser.

Men jeg kom til at kalde det noget forkert men det har jeg rettet i indslaget nu.

Det er bronkierne i lungerne den udvider så man øger iltoptagelsen ;)

Men jeg kan også personligt mærke at min puls ikke bliver så høj under træning når jeg bruger dem som hvis jeg ikke gør så der er noget om det.

Edited by Konsulent
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fordi jeg er bygget andeledes end andre og det er noget jeg har lært på kurser og har hørt det samme fra flere forskellige personer, ved forskellige kurser.

Men jeg kom til at kalde det noget forkert men det har jeg rettet i indslaget nu.

Det er bronkierne i lungerne den udvider så man øger iltoptagelsen ;)

Men jeg kan også personligt mærke at min puls ikke bliver så høj under træning når jeg bruger dem som hvis jeg ikke gør så der er noget om det.

Ud fra min spinkle viden omkring fysiologi, håber jeg ikke at du har betalt alt for mange penge for at deltage i de kurser hvor du har fået ovenstående informationer :wink:

Som rask person er iltoptagelsen i lungerne som regel ikke en begrænsende faktor for din fysiske udfoldelse. Det er hjertet/pulsen derimod og det giver da ikke særlig meget mening at din arbejdspuls så bliver lavere ved indtagelse af koffein! Tværtimod så stiger din træningspuls lidt ved indtagelse af koffein, hvormed du dermed forøger forbrændingen en smule :smile:

Link to comment
Share on other sites

for at gøre det meget kort; koffeins virkning på kroppen skal først og fremmest findes i effekter på CNS og effekter på det kardiovaskulære system, bronchodilation og øget iltoptag er ret langt ude på den konto...

kort sagt menes koffein at binde sig til en såkaldt adenosin recepter i hjernen, denne recepter er inhiberende og en hæmning af denne øger derfor udskillesen af dopamin (eventuel serotonin vidstnok)... det gør en lidt mere frisk...

samtidig øges udskillesen af adrenalin (epinephrin) fra binyrene ... dette menes at give de kardiovaskulære effekter (øget puls, øget minutvolumen, øget middelblodtryk (MAP) osv...

selvfølgelig har adrenalin en meget beskeden bronkodilatorisk virkning (i forhold til den beskedne øgede dosis), men først og fremmest sker der bronchodilation på baggrund af at koffein metaboliseres i leveren til et stof der hedder teophyllin ... det er dog vel at mærke under 5% af koffeinen der omdannes til theophyllin og det er slet ikke nok til at nå astmaterepeutiske doser... så at sige at een af kaffes bedste virkninger er bronchodilation med øget iltoptagelse er næsten lige så slemt som at sige det øger sekretionen af enzymer i pancreas .... desuden sker dilationen hovedsagligt i de konduktive luftveje ... man får neppe en meget bedre iltforsyning til vakuolerne medmindre man i forvejen har en høj bronchokonstriktions tonus

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

som nævnt får man ikke just lavere puls af koffein :smile: .... tværtimod øges minutvolumen og karrene dilateres i bl.a. skeletmuskulaturen dette gør man kan yde bedre ...

forresten går der omtrent 45minutter-1 time før kaffe virker så hvis det tages lige inden træning er det måske og lidt en nitte

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel fra netdoktor om koffein:

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/kaffe.htm

Der står blandt andet:

En kop stærk kaffe indeholder 100-200 mg koffein, der dels virker opkvikkende, stimulerer kredsløbet så puls og blodtryk stiger, ligesom forbrændingen, især fedtforbrændingen stiger hos personer, der kun lejlighedsvis eller sjældent drikker kaffe. Ved daglig kaffedrikning aftager og forsvinder kredsløbs- og stofskiftevirkningerne, hvorimod den opkvikkende virkning bevares. Den opkvikkende virkning betyder også, at mange mennesker ikke skal drikke kaffe om aftenen, fordi så kan de ikke sove.
Koffein øger forbrændingen, men virkningen forsvinder, hvis man dagligt drikker kaffe eller spiser koffein-tabletter, så kaffe og koffein kan ikke bruges som slankemiddel. Som det har været fremme i medierne kan koffein også påvirke sukkerstofstiftet, men også her gælder det, at det er i småtingsafdelingen, og virkningen aftager ved regelmæssig kaffedrikning. Så der er ingen risiko for, at man får diabetes eller andre sygdomme af sin kaffe.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share