hvordan får jeg min ankel klar til næste weekend?


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Nu har jeg virkelig brug for alle de tips og tricks jeg kan få samlet sammen

Sagen er den, at jeg, da jeg var i skoven i dag og løbe, vrikkede om på en trærod. Lige da det skete forsvandt benet under mig, jeg faldt og det gjorde ondt. Men efter at have sundet mig lidt kunne jeg godt løbe videre uden jeg mærkede ret meget til det

Efter jeg kom hjem sad jeg med is på 2x15min med 15 min imellem, og har herefter holdt den hævet og ikke gået ret meget på den. Jeg kunne godt gå, da jeg kom hjem uden det gjorde specielt ondt (kunne godt mærkes lidt) men hver gang foden kom en smule i yderstillinger gjorde det temmelig ondt, og den føltes meget usikker.

Nu har jeg sovet et par timer, og da jeg vågnede gjorde det temmelig ondt at gå. Både på ydersiden, hvor det er både foran, under knysten, ig lidt på bagsiden af knysten. Dertil spænder det på indersiden af foden foran knysten. Yderstillinger gør stadig ondt

Anklen er ikke hævet

Jeg har før haft mange problemer med anklerne, de har været forstuvet et hav af gange begge to, og jeg det her gør slet ikke ligeså ondt som en grundig forstuvning, selvom det nok sidder i de samme områder.

Jeg skal løbe i Berlin på søndag, hvordan skal jeg behandle min ankel for at få den klar???

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

kan se at mit svar kommer for sent, men måske kan du bruge det til en anden gang

Camilla hvis du går i højhælet sko er det MEGET vigtigt at du træner din ankel, ved godt du ikk løber i højhælet men hvis du går i dem til hver dag så kan det betyde at du får forstrukket og eller forkortet dine sener på hver sin side af foden og derfor nemmere ved at få længere varende skader

men det der lyder meget som et slag jeg har selv prøvet at vrikke om et par gange og det kan blive til noget lignende, men har da os veninder der har prøvet at vrikke om og bare trænet videre det har så gjort så de har skulle til mange tests og muligvis opration

så det jeg vil sige er bare du skal passe på med at sige "det skal løbes væk" for mange gange passer det råd ikk

hvis du stadig har det idag over 1 uge efter så ville jeg nok tage til en fysioterpeut (jeg stoler ikke så meget på lægerne de har det med at give forkerte analyser)

helst en sportsklinik hvis der er det i nærheden af hvor du bor..

håber du klarede din tur til Berlin og at du kan bruge mine små råd, hvis det skulle ske igen

Link to comment
Share on other sites

kan se at mit svar kommer for sent, men måske kan du bruge det til en anden gang

Camilla hvis du går i højhælet sko er det MEGET vigtigt at du træner din ankel, ved godt du ikk løber i højhælet men hvis du går i dem til hver dag så kan det betyde at du får forstrukket og eller forkortet dine sener på hver sin side af foden og derfor nemmere ved at få længere varende skader

men det der lyder meget som et slag jeg har selv prøvet at vrikke om et par gange og det kan blive til noget lignende, men har da os veninder der har prøvet at vrikke om og bare trænet videre det har så gjort så de har skulle til mange tests og muligvis opration

så det jeg vil sige er bare du skal passe på med at sige "det skal løbes væk" for mange gange passer det råd ikk

hvis du stadig har det idag over 1 uge efter så ville jeg nok tage til en fysioterpeut (jeg stoler ikke så meget på lægerne de har det med at give forkerte analyser)

helst en sportsklinik hvis der er det i nærheden af hvor du bor..

håber du klarede din tur til Berlin og at du kan bruge mine små råd, hvis det skulle ske igen

Tak for det.

Jeg går aldrig i højhælede sko andet end de ca 4 gange om året jeg er i byen, så det burde ikke betyde noget

Anklen holdt hele turen rundt i Berlin, men den var da lidt øm på sidste del af turen. Men her dagen efter er der ikke noget at mærke, så jeg tror på at den er ved at være frisk igen. Jeg vil dog seriøst overveje at tape lidt op, når jeg løber i skoven, for det var sgu ikke sjovt. Og det er ikke første gang det er sket :nonono:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

okay er glad for at høre den holdt

okay det positive ved at du ikk går i højhælet er at sandsynligheden for du har svage ankler er mindre..

men at tape den kan godt hjælpe da det vil stabilisere den nemmere, men jeg vil stadig foreslå at du træner dit ankel led, men kan desvære ikke forklare det på skrift

havde ikk lige læst at det er noget du tit får når du løber i skoven.

det kan også betyde at du ikke kan tåle at løbe på det underlag det kan for nogen være usundt da du bruger anklen meget fordi der er så ujævnt

men tilgengæld er det heller ikke så sundt på asfalt hvis du ikke gør det rigtigt

Så mit råd er bare at du må prøve med sports tape (lidt anderledes end almindelige tape men ved du sikkert) ellers spørge din træner hvis du har sådan en, ellers er der altid fysioterpeuter selvom det kan være lidt dyrt...

men giv tapen en chance og se hvordan det udvikler sig

Link to comment
Share on other sites

okay er glad for at høre den holdt

okay det positive ved at du ikk går i højhælet er at sandsynligheden for du har svage ankler er mindre..

men at tape den kan godt hjælpe da det vil stabilisere den nemmere, men jeg vil stadig foreslå at du træner dit ankel led, men kan desvære ikke forklare det på skrift

havde ikk lige læst at det er noget du tit får når du løber i skoven.

det kan også betyde at du ikke kan tåle at løbe på det underlag det kan for nogen være usundt da du bruger anklen meget fordi der er så ujævnt

men tilgengæld er det heller ikke så sundt på asfalt hvis du ikke gør det rigtigt

Så mit råd er bare at du må prøve med sports tape (lidt anderledes end almindelige tape men ved du sikkert) ellers spørge din træner hvis du har sådan en, ellers er der altid fysioterpeuter selvom det kan være lidt dyrt...

men giv tapen en chance og se hvordan det udvikler sig

Jeg er ikke enig i særlig meget af det du skriver.

Jeg ved ikke hvor du har teorien om de høje hæle fra.

Generelt skal man frigøre sig fra "kunstig" hjælp til at stabilisere led. Det kan være nødvendigt i perioder, men ikke for evigt.

At vrikke rundt på ankelen sker engang imellem sådan er det bare. Efterforløbet er så afgjort af hvor hurtigt du får kompression på ankelen og størrelsen af uheldet. Is hjælper også men i mindre grad. Og så ellers de rigtige mængder af aflastning og mobilisering.

Man kan ikke sige at løb på asfalt er usundt. I de rigtige mængder og med det rigtige udstyr så er det fint for gennemsnits mennesket. Og netop derfor kan det jo være en god ide at aflaste med et lidt blødere underlag hvis man gerne vil have nogle kilometer i benene.

Tilgengæld så skriver du at træning af ankelen kunne være en god ide, og der er jeg enig. og her er det netop at det er en god ide at løbe på varierende underlag (Eks skov eller strand). Men hvis CBruun har en ankel der p.t. er for svag til at holde til belastningen så kan det være at træningen skal starte et andet sted.

Ved gentagne distotioner kan det ses at ledbåndene bliver slappe (piger og hypermobilitet er forværende faktorer). Her er det vigtigt at andre strukturer trænes op til at varetage proprioceptionen. Dette gøres ved styrketræning, balancetræning og stabilitets træning.

I det akutte efterforløb af en skade ses tit persisterende hævelser omkring skadesstedet. dette svækker evnen til at mærke stillingsændringer. derfor er der god preventiv effekt af at træne på eks vippebræt.

Tjah det er en lang historie men jeg synes lige jeg ville sige lidt.

Tillyke med gennemførelsen af berlin :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret

Jeg kan da lige for god ordens skyld lige tilføje at jeg faktisk har haft forstuvet anklerne mange gange, og faktisk har brugt en del tid på genoptræning. Jeg har de sidste 3-4 år ikke haft nogen skader eller de store problemer med anklerne, omend de er lidt løse. Så det er ikke uset at jeg vrikker om på ujævnt underlag.

Som regel sker der dog ingen skade og jeg kan løbe videre. Denne gang var skaden heller ikke stor, og var det ikke fordi jeg havde et marathon at løbe 5 dage senere, ville jeg nok ikke have gjort et større nummer ud af det.

Normalt løber jeg i meget varieret terræn, både asfalt og i skoven. Ved jeg, at jeg skal ud og løbe i meget ujævnt terræn taper jeg op for at undgå skader.

Nå, men jeg kom igennem mit marathon, og jo, jeg mærkede da en del til anklen de sidste 20km. Men faktisk brokkede knæene sig mere, og på de sidste 10 km var jeg så træt at det overskyggede det andet. Og anklen har det fint nok nu, så det var nok bare mig der var en anelse hysterisk :tongue: men dte ville nu også have været for surt, hvis jeg ikke havde kunnet løbe

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Nu har jeg virkelig brug for alle de tips og tricks jeg kan få samlet sammen

Sagen er den, at jeg, da jeg var i skoven i dag og løbe, vrikkede om på en trærod. Lige da det skete forsvandt benet under mig, jeg faldt og det gjorde ondt. Men efter at have sundet mig lidt kunne jeg godt løbe videre uden jeg mærkede ret meget til det

Efter jeg kom hjem sad jeg med is på 2x15min med 15 min imellem, og har herefter holdt den hævet og ikke gået ret meget på den. Jeg kunne godt gå, da jeg kom hjem uden det gjorde specielt ondt (kunne godt mærkes lidt) men hver gang foden kom en smule i yderstillinger gjorde det temmelig ondt, og den føltes meget usikker.

Nu har jeg sovet et par timer, og da jeg vågnede gjorde det temmelig ondt at gå. Både på ydersiden, hvor det er både foran, under knysten, ig lidt på bagsiden af knysten. Dertil spænder det på indersiden af foden foran knysten. Yderstillinger gør stadig ondt

Anklen er ikke hævet

Jeg har før haft mange problemer med anklerne, de har været forstuvet et hav af gange begge to, og jeg det her gør slet ikke ligeså ondt som en grundig forstuvning, selvom det nok sidder i de samme områder.

Jeg skal løbe i Berlin på søndag, hvordan skal jeg behandle min ankel for at få den klar???

-Camilla

Stabilitetstræning er et must ellers er det bare et spørgsmål om tid før det går galt igen og næste gang er det højst sandsynligt værre. Vippebræt, airex balancepude, Lunges med udfald med armene for at provokere din balance, 1-bens-stand med åbne eller lukkede øjne. Lige et par hurtige forslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share