Hjælp til squat & dødløft i Billund


J.R.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er startet med at træne i et center i Billund - og det udmærker sig ved ikke at have nogen instruktører :(

Som oftest er jeg der ud over helt alene der - ind imellem er der 2-4 andre mennesker, men ikke nogen der kører øvelser som squat og dødløft.

Jeg er nybegynder og kører med lav vægt. Har en rimelig god ide om hvordan det bør gøres (læst en hel masse her og andre steder og set videor osv...) - men det er svært at se sig selv mens man er igang.

Det er helt præcist squat, front squat og dødløft jeg gerne vil have lidt hjælp til.....

Så.. mon der skulle være en der er erfaren ud i den slags i nærheden - og som har lyst til komme ned i centeret og hjælpe med at rette min stil lidt til og give nogle gode tips??? Det ville være super!

Edited by J.R.
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er startet med at træne i et center i Billund - og det udmærker sig ved ikke at have nogen instruktører :(

Som oftest er jeg der ud over helt alene der - ind imellem er der 2-4 andre mennesker, men ikke nogen der kører øvelser som squat og dødløft.

Jeg er nybegynder og kører med lav vægt. Har en rimelig god ide om hvordan det bør gøres (læst en hel masse her og andre steder og set videor osv...) - men det er svært at se sig selv mens man er igang.

Det er helt præcist squat, front squat og dødløft jeg gerne vil have lidt hjælp til.....

Så.. mon der skulle være en der er erfaren ud i den slags i nærheden - og som har lyst til komme ned i centeret og hjælpe med at rette min stil lidt til og give nogle gode tips??? Det ville være super!

Hej J.R. og velkommen til MOL

Er der ingen spejle i det center hvor du træner? De er der netop for det formål at kunne kontrollere sine øvelser bedre. Kig i spejlet når du kører øvelserne og lyt til din krop.

Hvis du har set nogle videoer osv, burde det derefter være lige til at gå til med træningen foran spejlet...

Jeg kan godt give dig ret i at det kan være en smule akavet i starten når man er nybegynder, derfor er det altid godt med lidt personligt træning samt rådgivning. Men et problem for dig når der ikke er den mulighed. En mulighed for dig ville måske være, at du må finde et center som kan tilbyde dig nogle enkelte timer sammen med en personlig træner. Det er i hvert fald vigtigt at sådanne "basis" øvelser som nævnt køres korret, ellers vil det give dig skader.

Held og lykke med det...

Edited by la Cour
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo der er spejle - masser af dem :4thumbup:

Prøver osse på at bruge dem og indtil videre synes jeg selv der går rimeligt godt .. men jeg har jo heller ikke meget vægt på hehe - men det er som du siger en smule akavet.... og det ville være super lige at få lidt hjælp fra en der var lidt mere erfaren.

Jeg ved der ligger en equinox i Vejle - men den har jeg opgivet at få ordentlig instruktion i på forhånd (har set deres center og de har ingen løse stænger / vægte)...

Men ideen var faktisk meget god.. jeg vil prøve at lede efter andre centre i nærheden der har udstyret+instruktøren. Takker :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved der ligger en equinox i Vejle - men den har jeg opgivet at få ordentlig instruktion i på forhånd (har set deres center og de har ingen løse stænger / vægte)...

Jeg er sikker på at hvis Equinox er det der ligger tættest på dig, så kan du sagtens tage derind og få nogle råd... De har hvad du skal bruge, dog ikke de store håndvægte osv men det er heller ikke det du skal bruge lige nu...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været deroppe.... for noget tid siden....prøvetime.....

ok de har nogle håndvægte - men mht. squat / dødløft så har de et smith-stativ og det er det.......

meeen.. der skulle vist ligge et center i Vejle der hedder Apollo... det vil jeg lige kigge lidt nærmere på :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været deroppe.... for noget tid siden....prøvetime.....

ok de har nogle håndvægte - men mht. squat / dødløft så har de et smith-stativ og det er det.......

meeen.. der skulle vist ligge et center i Vejle der hedder Apollo... det vil jeg lige kigge lidt nærmere på :w00t:

Du bruger da bare stangen fra bænkpres, no prob :cool:

hehe Apollo... Jaa det er rigtigt, men det kommer selvfølgelig an på hvad man er til.

Personligt vil jeg sige :nonono:, men dette er jo bare min mening.

Held og lykke med det.

Edited by la Cour
Link to comment
Share on other sites

nåja stangen fra bænkpres hehe... hvorfor tænkte jeg ikke på det?!

Men.. jeg har det altså ikke så godt med equinox - det kan godt være jeg har været uheldig, men de er altså MEGET forelskede i deres maskiner..... faktisk nævnte jeg at jeg gerne vil træne med fri vægt osv.. drengen som instruerede mig så jo helt forskrækket ud..... :devil:

hmm jasåå.. hvad er der galt med Apollo.. jeg ved overhovedet ikke noget om stedet ?

Link to comment
Share on other sites

Det er YDERST sjældent der sidder nogen ved skranken - og hende den buttede teenagepige tror jeg ikke kvalificerer sig som instruktør hehe.....

I øvrigt var jeg i telefonisk kontakt med en eller anden ansvarlig person da jeg mødte op i åbningstiden for at melde mig ind.. og stedet var tomt.. ingen personale.. nothing - og han sagde de ikke havde nogen instruktører tilknyttet (hvilket var med til at holde prisen nede blablabla) - og han henviste til et lamineret skema der lå på disken med et eller andet tilfældigt træningsprogram på........ :crazy:

Men ideen med lige at tage et par timer ved en instruktør i et andet center var slet ikke så dum - jeg var i forvejen indstillet på at det evt. ville koste mig noget at få nåed kvalificeret instruktion.

Men... La Cour.... jeg mangler stadig lige at høre hvad det var det var mindre godt ved Apollo i Vejle?!

Link to comment
Share on other sites

hmm jae ok.. men jeg vil jo ikke træne der - bare købe en instruktør der i et par timer hehehe - instruktøren kan vel være ok selvom det halve center er på krudt, oder was?

AK Odin siger du? hmm det må jeg osse lige kigge på så.... en styrkeløft klub - de MÅ da have en instruktør/træner der kan give noget kvalificeret starthjælp :4thumbup: - bare de ikke falder om af grin over mine spaghetti-arme :dry::blush:

Edited by J.R.
Link to comment
Share on other sites

Ok - jeg har været nede og træne idag - og jeg gjorde en ekstra stort nummer ud af at benytte spejlene..... og det gik faktisk nogenlunde ok :smile:

Med hensyn til squat synes jeg faktisk at min stil et stort stykke af vejen ser godt ud! Det ligner ihvertfald de videor og billeder jeg har set hehehehe.... på nær en lille detalje!

Jeg har styr på fødderne, knæene og overkrop/ryg - og det med at støde hoften fremad på vej op osv.....men da jeg idag kiggede ekstra godt efter i spejlet lagde jeg mærke til en ting.

Når jeg går ned i squattet ser ryggen fin ud det meste af vejen - indtil jeg når til det sted hvor mine lår er paralelle med gulvet. Herfra og ned sker der det at min lænd krummer..og min røv bøjer lissom lidt ind ad (ok det lød sgu sært ) :bigsmile::blush: og det er ganske ufrivilligt - lige meget hvor meget jeg prøver kan jeg simpelthen ikke holde et svaj i lænden hvis jeg squatter bare det mindste i dybden..... og det er vel ikke ok?!?! For stort set alt jeg har læst om squat gør en stor pointe ud af at man til hver en tid skal holde hele ryggen låst i den rette position....

Edited by J.R.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har problemer med holdningen under squattet, så prøv at holde så smalt som muligt. Det vil samle dine skulderblade og give dig et bedre udgangspunkt.

Iøvrigt så undgå at bruge de der 'børne-puder' til stængerne. Det eneste de bidrager med er, at du kan ligge stangen forkert på skuldrene uden at det gør ondt. Det gør det bare endnu værre i mange tilfælde mht. teknikken.

Håber det måske kan bruges. Men ellers fortsat held og lykke med det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene - de er sådan set fine - og jeg har osse læst en del om hvad der udgør en go' squat.... og prøvet at følge vejledningerne og holde øje i spejlet...

Desværre for mig vil min røv/lænd bare ikke adlyde :mad: det ender med jeg skal squatte iført korset haha....

PS: jeg har opretet en blog så man kan følge med i mine lidelser ..og håber på det kan være med til at holde mig motiveret...

Edited by J.R.
Link to comment
Share on other sites

Nice! - henvendte mig i et center idag for at få nåed instruktion til squat.. og hvad får jeg som svar?!

'squat du SLET ikke køre som begynder - du skal træne i MINIMUM 6 måneder før det overhovedet kan komme på tale at du forsøger dig med squat'

og...

'vi har jo 25 års erfaring og blablablablablablaaaaaaaaa.......'

Og det selvom jeg sagde at jeg jo bare løftede stangen og ikke mere....

sikke da en gang b*llsh*t! :rocketwhore:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share