Sundt at svede?


Martin_R
 Share

Recommended Posts

Hej

Har siddet og diskuteret med min far om det er sundt at svede. Han mener at man både taber sig og at kroppen har godt af det.

Har læst artiklen på forsiden, så ja, han taber sig midlertidigt.

Mit spørgsmål er "er det sundt at svede"

Bor i Spanien og han spiller tennis 2 gange hver uge mellem 2-4 om eftermiddagen. Ofte i 35+ graders varme uden nogen form for skygge.

Når han er færdig er han altid gennemblødt, tøjet kan vrides og ja, han har svedt. (Han drikker nok 1½ liter vand efter sådan en tur)

I sådanne varme kan jeg ikke forestille mig det er sundt. Eller er det?

Der er vel også lidt forskel på alderen, han er 62, så han er jo ved at være oppe i alderen, det kan vel også give problemer?

Håber i kan give mig et fornuftigt svar :smile:

PS. har prøvet at søge i forummet, men har ikke rigtigt fået nogle resultater...

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart kan jeg ikke se noget usundt i at svede. Kroppen får tæsket evt. skidt der skulle side i huden ud og når du sveder vil din krop under normale omstændigheder arbejde lidt hårdere hvilket heller ikke skader noget.

Så sålænge han drikker rigeligt med væske så han ikke dehydrere så er der godt nok...

Link to comment
Share on other sites

At man sveder er et udtryk for at kroppens varme- og væskeregulering er "aktiveret".

Citat fra Erik og Lotte Tybjerg-Pedersens "Krop og træning" s. 79, som jeg måske tror kan besvare dit spørgsmål (jeg har set at dit spørgsmål drejer sig om sved "generelt" og ikke lige i forbindelse med træning, men vil tro at det er de samme mekanismer der sættes i gang ved kropsopvarmning forårsaget af ydre faktorer)

Varme- og væskeregulering

Som tidligere nævnt reguleres kropstemperaturen efter arbejdets relative størrelse. Et arbejde på 50 % af maksimal aerob kapasitet medfører en kropstemperatur på 38, mens en på 75% giver 38,7 grader celsius osv. Denne stigning er uafhængig af træning og køn. Denne temperatur vil unde normale forhold kunne holdes under hele arbejdet.

Denne regulering begynder at bryde sammen, når væsketabet på grund af svedproduktionen bliver for stort. Her er der en stor fordel ved at være i god kondition, idet væsketabet øges med stigende kropstemperatur, som jo ved samme absolutte belastining vil være lavere for den der er i god kondition.

Svedproduktionen er altså et udtryk for denne regulering og må vel derfor anses som en naturlig, nødvendig og "sund" ting.

Link to comment
Share on other sites

der er ikke noget usundt i at svede i følge det jeg har læst

med mindre man gør det som boksere og mange andre kampsports udøvere gør (som vidst også står skrevet i artiklen om at svede)

men når han er begyndt at komme op i årene kan han nemmere få nogle problemer med at lave fysisk aktiviteter i så høj en varme... men han er muligvis vand til varmen og føler det ikke så slemt som os andre men jeg vil mene han skal passe på med hedeslag for kroppen arbejder på højtryk på at musklerne arbejder og på samme tid køle den ned pga varmen det er meget hårdt for kroppen, men hvis han har gjort det gennem lang tid tror jeg at hans krop er trænet til at kunne klare det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share