Kostplan (Lavet i Krop&Kost)


VonHeimann
 Share

Recommended Posts

Hej,

til at starte med må jeg hellere sige, at den skal bruges til ABCDE-programmet. Jeg skal spise 3100 kcal om dagen, som i kan se, så mangler der lige lidt - men kunne simpelthen ikke finde mere. Nogen foreslag?

Der bliver taget kreatin 3 gange om dagen.

Jeg vejer 68kg, er 176 høj - Arbejder som bager på fuldtid. SKal jeg mon have flere kcal af den grund? Programmet siger 3100 kcal, men mon jeg ikke skal have flere?

Her er min kostplan:

JimKostplan.JPG

Link to comment
Share on other sites

Smid mere sundt fedt på! Så kommer kcal helt af sig selv :4thumbup: 29g fedt er slet ikke nok. Jeg mener nok at du skal sigte efter ca. 1g pr. kilo kropsvægt, ret mig hvis jeg tager fejl...

Det lyder ikke helt forkert. Jeg fik afvide jeg sku få en energi fordeling på 40-40-20. og det ville jo være være 60g fedt.

Men når du siger sundt fedt. Hvilket tænker du så på? Skulle Øko Peanutbutter ikke være sundt?

Link to comment
Share on other sites

Øko peanutbutter er rigtigt godt. Ellers er ting som tidselolie, rapsolie, olivenolie etc. også rigtigt godt. Hvis man vil have noget i mere fast form er nødder og frø også rigtigt godt. Det består næsten udelukkende af fedt og protein. Du kunne komme mandler og sesamfrø på havregrynene, og måske lidt rosiner for smagens skyld, det er bare mums! Du kan også hælde olie ud over din tun, majs og pasta. Det fedt du skal ungå er det mættede fedt, det er i fx: fedtkanten på koteletten, smør, fløde, ost osv. Som tommelfingerregel kan man vel sige at man så vidt muligt skal skære det animalske fedt væk, og gå efter det vegetabilske.

Held og lykke med det :smile:

Edited by P.E.D.
Link to comment
Share on other sites

Om det er øko eller ej er ligemeget ja, men i den økologiske er fedtet ikke hærdet, det har jo ikke noget med økologi at gøre, det er bare et spørgsmål om at det økoligiske ikke er blevet hærdet. Ekstra ordinært godt er det vel ikke, men det indeholder umættet fedt, hvilket jo er godt. Og så smager det himmelsk efter min mening :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om det er øko eller ej er ligemeget ja, men i den økologiske er fedtet ikke hærdet, det har jo ikke noget med økologi at gøre, det er bare et spørgsmål om at det økoligiske ikke er blevet hærdet. Ekstra ordinært godt er det vel ikke, men det indeholder umættet fedt, hvilket jo er godt. Og så smager det himmelsk efter min mening :4thumbup:
Økologi er ikke ensbetydende med om fedtet er hærdet eller ej. Heller ikke hvor højt indholdet af fedt er eller hvor højt indholdet af transfedt er. En almindelig peanutbutter kan derfor sagtens indeholde færre transfedtsyrer end en økologisk.

Umættet fedt er ikke pr. definition godt. Det afhænger af indtaget af de øvrige fedtsyrer. Oftest indtager vi for lidt N-3 fedtsyrer og fylde peanutbutter på forværrer ratioen, altså en potentiel sundhedsskadelig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Økologi er ikke ensbetydende med om fedtet er hærdet eller ej. Heller ikke hvor højt indholdet af fedt er eller hvor højt indholdet af transfedt er. En almindelig peanutbutter kan derfor sagtens indeholde færre transfedtsyrer end en økologisk.

Umættet fedt er ikke pr. definition godt. Det afhænger af indtaget af de øvrige fedtsyrer. Oftest indtager vi for lidt N-3 fedtsyrer og fylde peanutbutter på forværrer ratioen, altså en potentiel sundhedsskadelig effekt.

Ja okay, jeg vil ikke udnævne mig sig til ekspert på området heh :tongue: Men det var bare for at give en idé om at man ikke bare kunne spise 30g smør ovenpå sin pasta for at få den ekstra fedt som man havde brug for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Prøv google "Krop&Kost", så skulle der gerne komme noget. Det er regneart til execl.

En lille opdatering:

JimKostplan2.JPG

Jeg kan ikke få min kulhydrat % ned, så skal jeg have mere fedt og protiner. Har ikke kunne finde noget, uden at kulhydrat% vil stige. Og jeg har vel ikke behov for flere protiener?

Edited by VonHeimann
Link to comment
Share on other sites

Du har ihverfald ikke behov for mere protein. Du får næsten 4,5g pr. kilo kropsvægt, hvor 2,5 burde være rigeligt. Hvis du vil kan du sagtens trække noget protein fra og ligge fedt og kulhydrat til, men det ser nu også meget fornuftigt ud efterhånden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share