Saltindhold i neutralmarinerede kyllingefileter


angel
 Share

Recommended Posts

Som overskriften siger...

Er der nogen som ved hvor meget salt der er i en neutralmarinerede kyllingfilet per 100 gr

Kom til at tænke på det her til morgen i det jeg simptlhen ikke kan forstå at min vægt nogle gange svinger op og ned med flere kg ... også de dage hvor jeg ikke føler mig stresset!!!

Kom så til at tænke på kosten og umiddelbart så vejer jeg mindst når jeg spiser oksekød (tilberedes altid helt uden salt!!) og så vejer jeg altid mest dagene eften en dag at have indtaget neutralmarinerede frostkyllingfileter....

Eks. i går fik jeg 400-500 gr og her til morgen vejer jeg næsten 1.5 kg mere på trods af at jeg intet andet har ændret end kødet og endda har svedt en del under træning i går??

Kunne det tænkes at de indeholder omkring 2 gr. per 100 gr.... for så er der sgu ikke noget at sige til at jeg ofte oplever væskerespons med et dagligt indtag på + 12 gr. salt (eks. hvis jeg også indtager hytteost + magerost) :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Der kan godt være et højere saltindhold end det ikke-marinerede, navnlig hvis de er importerede fra ikke-EU-lande. Der kan være tale om en let saltning. Det skyldes nogle komplicerede forhold både vedrørende fødevarelovgivning og toldregler.

Hvis du vil være sikker på at saltindholdet ikke er højere end det naturligt forekommende, så hold dig til ikke-marineret kylligekød af dansk eller EU-oprindelse

Link to comment
Share on other sites

... men det er almindelig kylling ... jeg snakker om det man kalder neutral marineret kylling :smile:

Jeg ved ikke, om du mener "naturel"-marineret kylling, som fås i de fleste supermarkeder. Jeg mener, at det dækker over, at man har pumpet vand i kødet og selvfølgelig noget natrium-agtigt noget til at binde vandet. Hvor meget salt der er i, ved jeg ikke, men mener at der er en eller anden lovmæssig maxgrænse, der gælder.

Jeg har ingen referencer til ovenstående, men BT eller Ekstra Bladet kørte en kampagne på et tidspunkt, hvor de undersøgte hvad der lå bag alle de smarte navne på diverse madvarer.

Link to comment
Share on other sites

Den gængse neutralmarineret kylling indeholder 80% kød og 20% marinade!

(dvs. per 100 gr. i posen er 80 gr. kylling og 20 gr. marinade)

Marinaden består af vand, salt, dextrose, citronsyre og nogle andre småting...

Mit spørgsmål er hvor meget salt er der per 100 gr i sådan en pakke?

(jeg vil selv skyde på omkring et par gram!)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Den gængse neutralmarineret kylling indeholder 80% kød og 20% marinade!

(dvs. per 100 gr. i posen er 80 gr. kylling og 20 gr. marinade)

Marinaden består af vand, salt, dextrose, citronsyre og nogle andre småting...

Mit spørgsmål er hvor meget salt er der per 100 gr i sådan en pakke?

(jeg vil selv skyde på omkring et par gram!)

Kunne man ikke skrive en mail til producenten og få et svar på den måde?

Tror du har ret i din antagelse om at saltindholdet er et par gram, men en bedre tilnærmelse tror jeg ikke vi kan komme.

Ellers kan man vel købe en pakke neutralmarineret, tilberedt kyllingefilet (ikke egentlige pålægspakker, men de filetpakker der fås) - her burde saltindholdet være opgivet - og herved at få en tilnærmelse? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke skrive en mail til producenten og få et svar på den måde?

Har jeg gjort men intet svar... prøver at ringe en af dagene hvis jeg stadigvæk intet hører!!

Tror du har ret i din antagelse om at saltindholdet er et par gram, men en bedre tilnærmelse tror jeg ikke vi kan komme.

Ellers kan man vel købe en pakke neutralmarineret, tilberedt kyllingefilet (ikke egentlige pålægspakker, men de filetpakker der fås) - her burde saltindholdet være opgivet - og herved at få en tilnærmelse? :blink:

I disse pakker er indholdet som ofte mellem 1.5-2.5 gr :crazy:

Det er bare så meget slut med det kylling nu hvis man risikerer at få flere gram salt per 100 gr man spiser!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Har jeg gjort men intet svar... prøver at ringe en af dagene hvis jeg stadigvæk intet hører!!

I disse pakker er indholdet som ofte mellem 1.5-2.5 gr :crazy:

Det er bare så meget slut med det kylling nu hvis man risikerer at få flere gram salt per 100 gr man spiser!!

Fik du fat i nogle af producenterne?

Forresten er der i øjeblikket en tråd om at koge kyllingefileter. Kunne det egentlig ikke være en løsning på saltproblemet? :blink: Eller i det mindste medvirke til en reduktion af saltindholdet?

Jeg forestiller mig at saltet sidder på ydersiden af kødet, det er jo en marinade, og så vil en del af det vel komme ud i vandet? Det er bare min egen teori :bigsmile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Fik du fat i nogle af producenterne?

Nej... har ikke hørt noget og gider ikke rykke pt. ... har ikke lige overskudet!

HAr dog lagt dem på hylden hvilket også har resulteret i at jeg er gået næsten 1.5 kg ned på får dage i overflødig væske!!

Forresten er der i øjeblikket en tråd om at koge kyllingefileter. Kunne det egentlig ikke være en løsning på saltproblemet? :blink: Eller i det mindste medvirke til en reduktion af saltindholdet?

Jeg forestiller mig at saltet sidder på ydersiden af kødet, det er jo en marinade, og så vil en del af det vel komme ud i vandet? Det er bare min egen teori :bigsmile:

Det hjælper næppe noget at koge dem når først saltet er bundet i kødet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share