Skal jeg løbe eller cykle?


shaze
 Share

Recommended Posts

Det kan lige så godt siges med det sammen, jeg er ingen løbefreak. Trives bedst på de små distancer, og er ikke i form til mere end 3 km af gangen.

Men når jeg nu alligevel skal til træning (kampsport, to km. fra hvor jeg bor), giver det så mere at løbe frem og tilbage i forhold til at cykle? Eller er det nærmest hip som hap hvad jeg gør?

Vil gerne smide nogle kg. og få en bedre kondi, så hvis det kunne give lidt at løbe turen ville det være ganske rart.

Link to comment
Share on other sites

Det kan lige så godt siges med det sammen, jeg er ingen løbefreak. Trives bedst på de små distancer, og er ikke i form til mere end 3 km af gangen.

Men når jeg nu alligevel skal til træning (kampsport, to km. fra hvor jeg bor), giver det så mere at løbe frem og tilbage i forhold til at cykle? Eller er det nærmest hip som hap hvad jeg gør?

Vil gerne smide nogle kg. og få en bedre kondi, så hvis det kunne give lidt at løbe turen ville det være ganske rart.

Det giver noget mere mere at løbe....!!, men 2 km er ikke noge, du hverken taber dig meget på eller kommer i superman form af...!

Mht. vægttab så skal kosten regnes med ind i ligningen.., men det ved du sikkert allerede..

go fornøjelse...

Link to comment
Share on other sites

Jæss jeg er med på kostens betydning, og har også tjek på hvad jeg skal spise etc. - om jeg så lige overholder det er jo bare et selvdisciplinsspørgsmål.

Så fortsætter jeg med at løbe :smile: Mellem de to små løbeture ligger der jo også halvanden times slåsning, det er dét jeg i sidste ender satser på gi'r noget på form-og-ninja-fronten.

Link to comment
Share on other sites

Det kan lige så godt siges med det sammen, jeg er ingen løbefreak. Trives bedst på de små distancer, og er ikke i form til mere end 3 km af gangen.

Men når jeg nu alligevel skal til træning (kampsport, to km. fra hvor jeg bor), giver det så mere at løbe frem og tilbage i forhold til at cykle? Eller er det nærmest hip som hap hvad jeg gør?

Vil gerne smide nogle kg. og få en bedre kondi, så hvis det kunne give lidt at løbe turen ville det være ganske rart.

Det vil helt sikkert være bedre for kondien at løbe til træning, og hvis du er varm efter træningen, kan du jo prøve at løbe rigtig igennem på vej hjem for at komme i bedre form. Hvis du træner en to-tre gange om ugen, burde du mærke forskel efter en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Jæss jeg er med på kostens betydning, og har også tjek på hvad jeg skal spise etc. - om jeg så lige overholder det er jo bare et selvdisciplinsspørgsmål.

Så fortsætter jeg med at løbe :smile: Mellem de to små løbeture ligger der jo også halvanden times slåsning, det er dét jeg i sidste ender satser på gi'r noget på form-og-ninja-fronten.

Jaaah.. og så kunne der vel også - sådan rent teoretisk - ske det at du kunne finde på at løbe en lille omvej og på den måde forlænge løbeturen hjem en smule :cool:

Det er bedre at forlænge løbeturen hjem, end løbeturen ud, simpelthen fordi så har du mere overskud til at fyre den max af til ninja-slåsningen, og dér er der meget større risiko for faldskader osv. pga. træthed (fordi teknikken betyder så meget). Så dér skal du jo helst være frisk.

Link to comment
Share on other sites

Creole: Ja det kunne jo ske, det er faktisk forbavsende så meget energi man har efter træning.

Før skulle jeg nærmest slæbe mig op på cyklen og afsted, og 70 % af træningstiden gik med at komme igang, og så bagefter skulle jeg jo bare hjem. Nu, efter løbeturen derhen, er jeg da godt nok lidt træt i benene, men energiniveauet under træningen ligger betydeligt højere end ellers, og på hjemturen er jeg bare så frisk. Naturligvis er musklerne trætte, men rent mentalt og gå-på-mods-mæssigt der kører det.

Nu skal jeg så bare lige over den hurdle, der består i at vi flytter lokaler så jeg får dobbelt så langt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Creole: Ja det kunne jo ske, det er faktisk forbavsende så meget energi man har efter træning.

Før skulle jeg nærmest slæbe mig op på cyklen og afsted, og 70 % af træningstiden gik med at komme igang, og så bagefter skulle jeg jo bare hjem. Nu, efter løbeturen derhen, er jeg da godt nok lidt træt i benene, men energiniveauet under træningen ligger betydeligt højere end ellers, og på hjemturen er jeg bare så frisk. Naturligvis er musklerne trætte, men rent mentalt og gå-på-mods-mæssigt der kører det.

Nu skal jeg så bare lige over den hurdle, der består i at vi flytter lokaler så jeg får dobbelt så langt :blink:

Her ville jeg passe på at overtræne. Måske er det nemt de første uger, måske måneder, men vis du overtræner eller overreacher kan du ikke træne optimalt til det du ønsker og du vil altid lave en "mellem" præstation. Kender det kun alt for godt og det er sindsygt frustrende. Evt. kunne du cykle derind og løbe hjem, og næste gang løbe ind og cykle hjem.

Link to comment
Share on other sites

Triple T: Det forstår jeg ikke lige, forklar gerne pædagogisk --> "men vis du overtræner eller overreacher kan du ikke træne optimalt til det du ønsker og du vil altid lave en "mellem" præstation."

Forstået sådan at hvis jeg overtræner og får en skade, kan jeg ikke træne så meget som jeg gerne ville? Eller at overtræning generelt nedsætter præstationen til en konstant mellem-præstation?

Igen, pædagogisk ikke-fagudtryksagtig forklaring tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

..og hvordan kan man så vide, hvornår man overtræner, hvis man ikke kan stole på det ens krop fortæller?

Altså, det skal jo gøre lidt nas at træne, men hvornår er det så for meget? Troede jeg kunne regne med, at så længe min krop gad lege med, så var det ok .. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Triple T: Det forstår jeg ikke lige, forklar gerne pædagogisk --> "men vis du overtræner eller overreacher kan du ikke træne optimalt til det du ønsker og du vil altid lave en "mellem" præstation."

Forstået sådan at hvis jeg overtræner og får en skade, kan jeg ikke træne så meget som jeg gerne ville? Eller at overtræning generelt nedsætter præstationen til en konstant mellem-præstation?

Igen, pædagogisk ikke-fagudtryksagtig forklaring tak :bigsmile:

Jeg mener at man ikke vil have det overskud til at give den maks til den egentlige træning, fordi du har trænet lidt i forvejen og efter. På den måde kan man måske blive ved med at lave de "mellempræstationer", fordi man ikke har det overskud til at give sig 100%

Link to comment
Share on other sites

..og hvordan kan man så vide, hvornår man overtræner, hvis man ikke kan stole på det ens krop fortæller?

Altså, det skal jo gøre lidt nas at træne, men hvornår er det så for meget? Troede jeg kunne regne med, at så længe min krop gad lege med, så var det ok .. :w00t:

Ja, men med overtræning menes der (vist) ikke led- eller muskelskader, eller skinnebensbetændelse eller noget andet meget smertefuldt og dermed "synligt". Med konditionstræning som løb og cykling risikerer man at komme i overtræning på en måde der giver symptomer mest som influenza...

Man bliver tung i hovedet og får ømme muskler i hele kroppen - føler en slags overfølsomhed i huden ligesom ved influenza. Nogle bliver også irritable og alle får meget forhøjet hvilepuls. Jeg havde på et tidspunkt en hvilepuls omkring de 38. Jeg trænede ca 20 timer om ugen (imod noget triathlon), og tog på træningslejr på Mallorca. Jeg blev helt vildt motiveret og trænede som en gal. Allerede efter 3 dage måtte jeg blive i sengen om morgenen pga. forhøjet hvilepuls :-(

Hvis ikke man passer på med den slags overtræning, får man næsten helt sikkert inflammationer som fx lungebetændelse, bronchitis eller noget lignende. Immunforsvaret svækkes af det.. Og hvis ikke det sker, risikerer man langtidskonsekvenser som forhøjet cortisol-niveau (stresshormonet) - dvs. fysiologisk stress. Det kan også tage lang tid at komme af med, og medfører også en masse uheldige bivirkninger.

Bedste parameter er din hvilepuls - og din almene tilstand. Hold øje med dem når du ikke træner, og hold en "hvileuge", hvis du begynder at føle dig sløj (hvileuge = mindst 1/3 mindre træning end normalt).

Ovenstående er alt sammen mine egne konklusioner på egne oplevelser. Jeg er ikke ekspert udi fysiologi eller noget, men kender til overtræning :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share