Hvad er der galt med min kost?


rieweb
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes det er underligt at de perioder hvor jeg virkelig prøver at tage mig sammen og spise sundt sker der intet. Jeg træner hårdt cirka 4 gange om ugen samtidig med at jeg har skåret ned på brød/pasta og især slik.

Jeg har i en nu i cirka 2 måneder trænet stabilt men vægten har ikke rykket sig og jeg spiser ikke mere end jeg ellers ville gøre?

Jeg skriver ned hvad jeg spiser daglit i min log bog samt min træning. Og det må jo være min kost der er noget galt, jeg ville derfor blive rigtig glad hvis nogen måske ville kigge på det? riewebs log.

Jeg er endnu ikke kommet ordenligt igang med et styrkeprogram, men jeg har aftalt med en pige herfra MOL at starte sammen på noget styrke - de frie vægte.

Kan det være derfor der ikke sker noget???

Kan det være fordi jeg ikke spiser fisk???

Kan det være fordi jeg drikker cola light hele dagen???

Det burde jo ikke være derfor, da det vel bare handler om kcal i sidste ende?

Jeg vejer omkring 65 kilo og det har jeg gjort de sidste mange år og jeg har alt for meget fedt...for det kan jeg se på min krop. Og det skal altså bare væk nu for jeg gider det ikke mere, jeg vil gerne af med det så jeg ikke skal gå og tænke på det hver dag. Det drejer sig vel om at jeg skal tabe et sted mellem 5-10 kilo.

Jeg har prøvet vægtkonsulenterne,..tabte mig et par kilo og så stod det stille mens min veninde bare tabte sig ti kilo. Så stoppede jeg og prøvede vægtvogterne, det var i sommers og jeg var der kun 2 gange, tabte mig 1,5 den første uge... men det gjorde jkeg også hos vægtkonsuletnerne men så pludselig stopper vægttabet. Jeg gør jo åbenbaret noget forkert vil man jo mene, men jeg kan ikke selv se det. Jeg overveje rat starte på vægtvogterne igen da deres program passer bedre til mig og så passer det også bedre når man træner ved siden af.

Jeg har nogengange tabt mig mere end de der typiske yoyo-agtige 1-3 kilo - men så har jeg skulle ned på sultegrænsen...og det kan jo heller ikke være rigtigt..? og det holder jo heller ikke. Men nogengange virker det som om at min krop kun kan tabe sig ved at stoppe med at spise. Min fornuft siger mig bare at det ikke er rigtigt..og jeg vil ikke rode med mit stofskifte.

Det ville bare være så rart hvis nogen kunne give mig nogle råd...

Kh

Rie

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at du ikke skal sammenligne din venindes og dit vægttab. Det er så forskelligt fra person til person...

Ved ikke om du er klar over det - Men der er jo nogle generelle og på papiret ret enkle retingslinjer for hvad man skal gøre i forbindelse med vægttab (og vægtforøgelse)..

Hvis du vil tabe fedt - som jo altid er den primære grund til man går på slankekur - så skal man være ca. 500Kcal under sit ligevægtsindtag. På denne måde ændre stofskiftet sig ikke en så stor grad.. Man kan nærmest sige at man på denne måde, sniger fedtet af kroppen...

At være i et så moderat underskud, kaldes at cutte, og er en ret langsomlig process hvis man sammenligner med f.eks. en "sultekur". Rent teoretisk kan man tabe ca. 4-500g om ugen ved at være 500Kcal under sit ligevægstindtag. SÅ det tager lidt tid. Men på denne måde er man mere sikker på at kroppen forbrænder fedt, frem for muskelvæv, som jo gerne må bevares.

Ang. dine kost vaner, så vil jeg ikke mene at du ikke kan tabe dig pga. du ikke spiser fisk. Men på den anden side så er der heller ingen grund til IKKE at spise det. Fisk - fed fisk som markrel og laks - indeholder gode fedtsyre som Omega 3, 6 og 9. Som er livsvigtige for kroppen.. Under vægttab som såvel under bulk.

Dit indtag af cola light er - efter min mening - lidt højt. Hvis du altså drikker det hver dag, og hele tiden... Det er rigtig at der ikke er nogle kalorier i, men hos nogle kan det kunstige sødestof bevirke en øget appetit...! Desuden er det ikke kun sukkeret i alm. cola der ødelægger emalgen omkring tænderne, men ihøj grad også kulsyren. Hvilket du ikke slipper for ved at drikke light..... !

Ved ikke om du har fundet dit ligevægtsindtag, hvis ikke så vil jeg råde dig til det... Med den vide i hånden er du meget bedre stillet end hvis du ikke ved hvad det er...

Den nemmeste måde at finde det på, er at holde styr over sin kost mere eller mindre nøjagtigt. Dette kan du bl.a. gøre via Programmet Krop og kost som du kan downloade helt gratis her: http://www.bestrong.dk/downloads/KropKostHK.xls

Du spiser så det sammen antal kcal i en periode på f.eks. 7-14 dage. Har du tabt dig efter de dage, har du spist for lidt og derfor er dit ligevægtindtag højere... Omvendt har du taget på, så har du spist for mange Kcal og må skrue ned. Det er også en lidt langsomlig process, men det er bedre end bare at gætte sig frem. Hvilket ofte ender i frustration...

Det er vigtigt at du fortager dig det du plejer, imens du prøver at finde dit ligevægstindtag... Sådan at du finder ud af hvor mange Kcal du skal bruge for at holde dig i gang med dagens gøremål... Skole, arbejde, træning ect.

Jeg ved ikke om jeg har besvaret alle - eller bare nogle - af dine spørgsmål. Men du er velkommen til at spørge igen..!

Link to comment
Share on other sites

Jo bestemt:-)

Jeg skulle bare lige tænke lidt over tingene og tak for dit svar! :bigsmile:

Du har jo nok ret i at det ville være en god idé at finde ud af hvad mit ligevægtindtag er. Jeg har hentet programmet til at udregne, nu mangler jeg bare lige at få installeret en office pakke på min computer..en af de nærmeste dage når jeg får fat i det. Jeg skal jo bruge regneprogrammet.

Det har bare været en lidt kedelig weekend med trøstespisning efter en ellers lang periode uden dårlig sukker mad. Men jeg er tilbage igen nu :4thumbup:

Du er i øvrigt meget velkommen til at følge med i min log og kommenetere hvis du får lyst, jeg mangler nemlig nogengange lidt feedback.

Jeg ved godt at retningslinjerne for vægttab er enkle, men alligevel er det ikke. Ikke når man tror man følger retningslinjerne og der så intet sker, derfor frustrationen. Men jeg må jo gøre noget forkert. Jeg prøver nu igen at ændre lidt i min kost..har indført flere grøntsager og skåret lidt ned på brød og mælkeprodukter...eller jeg prøver da. Det er jo første dag i dag. Forhåbenligt kan det hjælpe lidt.

Grunden til jeg ikke spiser fisk er fordi jeg ikke kan lide det, kun makrel i tomat. Men skal nok til at supplere med noget fiskeolie tabletter...det kan jo ikke være godt for kroppen at den ikke får de essentielle.

Mht. cola light, ja det er så endnu et af mine problemer, jeg er dybt afhængig..især nu hvor jeg skal ændre kostvaner. Men prøver at skære ned :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok er retningslinjerne enkle, men giver dig ret i at de ikke altid er nemme at efterfølge... Især fordi det kan være svært at gennemskue mange af de produkter der kan købes.

Jeg er ikke nogen ekspert - som så mange andre MOL'ere er - men prøver ihærdigt på at lære mere og mere... Kender alt til det at være frustreret og træt af der ikke sker nogle synlige ændringere i den retning man nu ønsker sig... Kæmper stadig med "hvalpefedt" og løst hud, i en alder af 19 somre (!!!!!)

Jeg vil med glæde tjekke din log, havde helt glemt og tjekke om du havde sådan een...

Ang. majerriprdukter, så har jeg f.eks. skåret alt væk der hedder smør, margarine osv. Hvis jeg skal friske en tør fiberbolle eller ligende op, så kommer der gerne lidt Miracel Wrip Balance på. Som findes i en 16% og 8% udgave. Hvor der faktisk ikke er forskel på de to - sådan smagsmessigt.

En ting som Chesys 0.1% serie er super god. Der findes et relativt stort udvalg af gode yoghurter og A38 også. Kan varm anbefale A38 med lidt sød ovenpå, et æble eller nogle græskarkerner også!

Kan du heller ikke lide tun? Synes at tun er en super spise, især hvis man f.eks. blander det med lidt Tidselolie, slat og peper. Også oven på lidt grovbrød med tomat på, eller sød chili souce!

Jeg har tit det problem, at jeg kommer til at spise det samme om og om igen. Pga. det tit er lidt svært at gennemskue hvad der er godt, og hvad der er mindre godt!

Jeg er pt. inde i en fase hvor kalkun er et hit. Især fordi man kan købe nogle kalkun bryster der er vakuumpakket med en marinade. Tilberedningen består i at koge en gryde vand op, slukke for blusset. Også lægge brystet i (med embelagen) i vandet i ca. 24 min. Herefter er det bare at åbne pakken og gå ombord med kniv og gaffel. Sådan et bryst kan sagtens fordeles ud på 3 nemme måltider - alt afhængigt hvor meget kød man spiser selvfølgelig. Så nogle grønsager til, og nogle brune ris. Hvis du kan få dem der er "parboiled" så er det super. Der er vitaminerne bedre bevaret - fordi de er blevet "dampkogte" hvor vitaminerne "vandre" fra risskallen over i selve riset. Bedre for mave og fordøjelsen.

Men vil som tidligere sagt, helt klart anbefale dig at finde dit ligevægtsindtag. Det vil været et super værktøj i din kostplanlægning. Fordi du mere eller mindre nøjatigt ved hvad du skal have for at bevare vægten. Hermed også nemmere at nogle kilo på en rigtig måde...

Har selv først fundet mit ligevægtsindtag for 1½ måned siden, og skal cutte her i slutnigen af november eller december. Så jeg er lige så meget på herrens mark som dig... :blush::blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share