krampe


b_skaal
 Share

Recommended Posts

Jeg sad lige og kiggede på billeder af muskelbiopsier her på MOL (så bliver man ikke så sulten til frokost) og kom til at tænke på at det må være svært at få nogen til at melde sig til at få taget sådan en, når de har krampe...

Ved nogen, hvad en krampe egentlig er og hvorfor den opstår?

Og nu vi er i gang, hvad med sidesting?

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

hmm, nu findes der jo ca. en halv million slags kramper og ca. lige så mange forklaringer - god er de fleste årsager ukendte(i hvert fald for mig) men hvis du vil vide noget om en speciel slags krampe, må du spørge igen, så må vi se, om der er gevinst :)

mht. sidesting, så mener jeg(ikke 100% sikker), at der er tale om forhøjet blodtilførsel til milten, hvorved trykket i den stiger, hvilket giver smerte, men hæng mig ikke op på det :)

Nogen, der kender til nogen, som har fået fjernet deres milt?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa :wave:

Tillader mig at copy-paste et indlæg fra www.sportspoint.dk:

Re: Hvad er sidestik egentlig? (Maja Thiele, 17-08-2001 22:59)

Jeg er stud.med.'er, og her er den forklaring, jeg har fået på sidesting:

Milten er det organ, der renser menneskets blod, og derfor er det forståeligt nok meget blodfyldt. Blodet transporterer som bekendt ilt til musklerne. I "gamle dage", hvor det var nødvendigt at kunne mobilisere store mængder ilt til en arbejdende muskelgruppe (når man hurtigt skulle flygte fra fx en vred bøffel!!) kunne man få ekstra blod - og dermed ilt - ud til musklerne, ved at "tømme" milten for blod. Dette lod sig gøre, fordi der var glat muskulatur i miltens væg. Denne trak sig sammen i forbindelse med meget anstrengende arbejde, og man fik vha det ekstra ilt fra miltblodet mere energi til det pågældende arbejde.

Der er kun svage anstrøg af glat muskulatur tilbage i menneskers milt nu, da man ikke længere behøver den funktion. Men det kan altså komme igen i forbindelse med sidesting, hvor den glatte muskulatur i miltvæggen trækker sig sammen i forbindelse med arbejde.

Der kan endvidere opleves sidestingslignende smerter hvis bindevævet omkring leveren (som er fyldt med nerver) "rystes" meget i forbindelse med sport - jeg har selv oplevet det hvis jeg løb hurtigt/tungt ned ad bakke.

-----------------------------------------

Krampe i benet - haven't got a clue - håber det ku bruges alligevel(det med milten)

vh Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share