Skade i underarm (og til albue)


Steen2000
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny på denne side, men kan forstå at det er stedet at hente rådgivning om bl.a. skader.

Jeg har i længere tid (minimum ½ år) har en skade i venstre underarm. Det er som om at der er en lille bule midt på underarmen når jeg "flexer" den. På undersiden af underarmen hvis man kan sige sådan.

Jeg ved ikke om det er en lille fibersprængning men den har været der længe nu. Når jeg har vægttrænet eller windsurfet gør det ondt og trækker op i albuen. Når jeg trykker med tommelfingeren omkring albuen gør det ondt, og ligeså når jeg spænder underarmen.

Jeg har i hvertfald konstateret at det ikke kan trænes væk. Men 2-3 ugers pause hjælper heller ikke. Det hjælper i pauseperioden, men når jeg starter op igen er det lige så slemt som før.

What to do??

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er ny på denne side, men kan forstå at det er stedet at hente rådgivning om bl.a. skader.

Jeg har i længere tid (minimum ½ år) har en skade i venstre underarm. Det er som om at der er en lille bule midt på underarmen når jeg "flexer" den. På undersiden af underarmen hvis man kan sige sådan.

Jeg ved ikke om det er en lille fibersprængning men den har været der længe nu. Når jeg har vægttrænet eller windsurfet gør det ondt og trækker op i albuen. Når jeg trykker med tommelfingeren omkring albuen gør det ondt, og ligeså når jeg spænder underarmen.

Jeg har i hvertfald konstateret at det ikke kan trænes væk. Men 2-3 ugers pause hjælper heller ikke. Det hjælper i pauseperioden, men når jeg starter op igen er det lige så slemt som før.

What to do??

Hmm jeg vil da gerne prøve at leve op til dine forventninger. :cool:

Men det er en lidt for overfladisk beskrivelse du giver.

Her er lidt spørgsmål at starte ud med:

Er det tommel eller lillefinger siden af underarmen? Hvilke øvelser provokerer smerten? Er det før under eller efter træning?

Er der forskel på om du laver øvelser med bøjet eller strakt albue? Når du siger flexer armen ar det så albue eller håndled vi taler om? Efter den omtalte pause hvordan gik så første træningspas? Hvad træner du typisk? Har du underhånds eller overhåndsgreb på sejlet?

Ellers så bare fortæl lidt om i hvilke situationer du oplaver symptomerne.

Et foreløbigt bud ud fra din beskrivelse og ud fra hvad jeg ved om vindsurfing så kunne det dreje sig om en betændelses tilstand i dine muskel tilhæftninger ved albuen også kaldet en Tennisalbue eller golfalbue.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis jeg vender armen med håndfladen opad, så sidder "bulen" ca, ud for ringfingeren og 2/3 op af underarmen målt fra håndleddet.

I vægttræning gør det ondt når jeg træner bænkpres med håndvægte - ikke når jeg træner med stang. Derudover kan jeg mærke det i rygøvelser som fx. Træk til nakke hvor holder hårdt om stangen da jeg ikke bruger "aflastningsstropper" (kører med ca. 100 kg. i træk til nakke, og 40 kg håndvægte i bænkpres).

I træk til nakke sidder smerten i albuen - på indersiden. Med håndvægte er det mere der hvor bulen er på underarmen.

Efter træning gør det ondt bare jeg laver dagligdags ting som at tage ungerne op etc.

Mens jeg windsurfer mærker jeg intet uanset over- eller underhåndsgreb, men det kan ligeså godt skyldes fuldt fokus på hvad jeg laver.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hvis jeg vender armen med håndfladen opad, så sidder "bulen" ca, ud for ringfingeren og 2/3 op af underarmen målt fra håndleddet.

I vægttræning gør det ondt når jeg træner bænkpres med håndvægte - ikke når jeg træner med stang. Derudover kan jeg mærke det i rygøvelser som fx. Træk til nakke hvor holder hårdt om stangen da jeg ikke bruger "aflastningsstropper" (kører med ca. 100 kg. i træk til nakke, og 40 kg håndvægte i bænkpres).

I træk til nakke sidder smerten i albuen - på indersiden. Med håndvægte er det mere der hvor bulen er på underarmen.

Efter træning gør det ondt bare jeg laver dagligdags ting som at tage ungerne op etc.

Mens jeg windsurfer mærker jeg intet uanset over- eller underhåndsgreb, men det kan ligeså godt skyldes fuldt fokus på hvad jeg laver.

Well det lyder lidt spøjst.

Jeg vil foreslå dig at kontakte en fagperson (Læge/fys) og få en vurdering.

En fysioterapeut vil hurtigt kunne vurdere om det er noget muskulært og måske også afhjælpe generne.

Men ang den knude så kan det jo være flere ting. Jeg er flere gange stødt på fedtknuder som kan genere en del, men det kan være svært at vurdere alt efter hvor fast den føles.

Men det lyder som om den generer dine underarmsmuskler, så foreløbigt ville jeg kaste mig over nogle udspændings øvelser. Prøv at gå lidt ned i vægt og se hvad der så sker? (altså træningsbelastning :blush: )

Tjah det var nok ikke så meget, men som sagt så tror jeg du skal opsøge nogle proffer.

Håber det har givet dig lidt trods alt.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej

Jeg er ny på denne side, men kan forstå at det er stedet at hente rådgivning om bl.a. skader.

Jeg har i længere tid (minimum ½ år) har en skade i venstre underarm. Det er som om at der er en lille bule midt på underarmen når jeg "flexer" den. På undersiden af underarmen hvis man kan sige sådan.

Jeg ved ikke om det er en lille fibersprængning men den har været der længe nu. Når jeg har vægttrænet eller windsurfet gør det ondt og trækker op i albuen. Når jeg trykker med tommelfingeren omkring albuen gør det ondt, og ligeså når jeg spænder underarmen.

Jeg har i hvertfald konstateret at det ikke kan trænes væk. Men 2-3 ugers pause hjælper heller ikke. Det hjælper i pauseperioden, men når jeg starter op igen er det lige så slemt som før.

What to do??

Udfra havd jeg kan læse ligner det en golfalbue (epicondylitis medials) hvis du vil slå det op på nettet. Det er en overbeklastningsskade og kan derfor ikke trænes væk.

Søg en prof behandler kiropraktor eller fys. Du skal behandles med triggerpunkt terapi, ANT og manipulation samt aflastning. (ultralyd har ingen effekt) En kraftig laserbehandling kan ogå være effektiv.

Bulen på din arm er højst sandsynligt en lille brist/svaghed i din muskelhinde. Ved træning/belastning af muskulaturen kan denne bule lidt ud og være øm. Det er ikke farligt og ses ret ofte på underbenene.

Med venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share