Gør vi det rigtigt?


Mifle
 Share

Recommended Posts

Min veninde og jeg er begyndt at træne i motionscenter. Vi træner 3 gange om ugen og har gjort det i snart 4 uger. Hver gang træner vi ca 45 min. styrketræning og 20 min på crosstrainer.

Styrketræningen sker ved maskiner til lårmuskler, inderlår, yderlår, baglår, ryg, skuldre, mave, triceps og bryst. På hver maskine laver vi 3 X 12 gentagelser.

Vi er samtidig på kur og følger begge vægtvogternes system, som vi har haft succes med tidligere.

Problemer er, at vi vil tabe os og det gør vi stort set ikke. Vi har tabt 1,5-2 kilo og det er jo ikke ret meget på 4 uger når vi også træner. Vi har også målt os, men vi har heller ikke tabt os i cm. Gør vi et eller andet galt eller er det bare fordi vi er ved at opbygge muskler (men burde vi så ikke tabe os i cm)?

Er der nogen der kan hjælpe og evt. give et godt råd?

Mifle

Link to comment
Share on other sites

Min veninde og jeg er begyndt at træne i motionscenter. Vi træner 3 gange om ugen og har gjort det i snart 4 uger. Hver gang træner vi ca 45 min. styrketræning og 20 min på crosstrainer.

Styrketræningen sker ved maskiner til lårmuskler, inderlår, yderlår, baglår, ryg, skuldre, mave, triceps og bryst. På hver maskine laver vi 3 X 12 gentagelser.

Vi er samtidig på kur og følger begge vægtvogternes system, som vi har haft succes med tidligere.

Problemer er, at vi vil tabe os og det gør vi stort set ikke. Vi har tabt 1,5-2 kilo og det er jo ikke ret meget på 4 uger når vi også træner. Vi har også målt os, men vi har heller ikke tabt os i cm. Gør vi et eller andet galt eller er det bare fordi vi er ved at opbygge muskler (men burde vi så ikke tabe os i cm)?

Er der nogen der kan hjælpe og evt. give et godt råd?

Mifle

I gør det helt rigtigt!! Fysisk træning kombineret med en sund kost er helt sikkert vejen frem.. Problemet med vægten ligger snarere i, at I er begyndt og træne! Noget fedt er blevet til muskler..., derfor er jeres reelle vægttab ikke så stort..., mens jeres reelle fedttab formentligt er noget højere!!

Det smarte ved en sådan plan er, at I ikke taber særlig meget muskelmasse i jeres vægttab, og muskelmasse forbrænder flere kalorier end fedtmasse, knoglemasse mv., så det er en fordel for jer...

Desuden er 1,5-2 kg vægttab på 4 uger et meget pænt resultat - normalt siger man cirka 0,5 kg pr. uge, hvis man ikke skal miste for meget muskelmasse...., men hvis man er meget stor eller lille, så er tommelfinger reglerne lidt anderledes!

Yet

ps. jeres styrketræningsprogram kunne blive meget mere effektivt!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

I gør det helt rigtigt!! Fysisk træning kombineret med en sund kost er helt sikkert vejen frem.. Problemet med vægten ligger snarere i, at I er begyndt og træne! Noget fedt er blevet til muskler..., derfor er jeres reelle vægttab ikke så stort..., mens jeres reelle fedttab formentligt er noget højere!!

Det smarte ved en sådan plan er, at I ikke taber særlig meget muskelmasse i jeres vægttab, og muskelmasse forbrænder flere kalorier end fedtmasse, knoglemasse mv., så det er en fordel for jer...

Desuden er 1,5-2 kg vægttab på 4 uger et meget pænt resultat - normalt siger man cirka 0,5 kg pr. uge, hvis man ikke skal miste for meget muskelmasse...., men hvis man er meget stor eller lille, så er tommelfinger reglerne lidt anderledes!

Yet

ps. jeres styrketræningsprogram kunne blive meget mere effektivt!

Vi skal tabe meget begge to. Jeg skal tabe 20 kg og hun skal 35, så derfor synes jeg ikke det er ret meget vi har tabt.

Hvordan kan vores program blive mere effektivt - vi har absolut ikke noget forstand på det og gør bare sådan som vi er blevet vist. Gode råd vil være meget velkomne.

Mifle

Link to comment
Share on other sites

I gør det helt rigtigt!! Fysisk træning kombineret med en sund kost er helt sikkert vejen frem.. Problemet med vægten ligger snarere i, at I er begyndt og træne! Noget fedt er blevet til muskler..., derfor er jeres reelle vægttab ikke så stort..., mens jeres reelle fedttab formentligt er noget højere!!

Uden at lyde alt for overlegen er det altså ikke korrekt at fedtvæv er blevet til muskelvæv! :nonono: Man TABER fedtvæv og OPBYGGER muskelvæv, men fedtvæv kan altså ikke omdannes til muskelvæv...-ved godt at det måske er en lille (irrelevant?) detalje, bliver bare irretteret over at se det igen og igen og igen...

Alt mulig held og lykke med jeres projekt, I er helt sikkert på rette vej. Hvis I vil tabe jer hurtigere er der kun 2 ting at gøre : Spise mindre energi-rigt eller motionere mere (og endda helst begge dele)! :smile:

Brug evt. et målebånd på udvalgte steder istedet/sammen med badevægt for at følge jeres positive ændring af "krops-proportion". :bigsmile:

Edited by miss Fit
Link to comment
Share on other sites

Uden at lyde alt for overlegen er det altså ikke korrekt at fedtvæv er blevet til muskelvæv! Man TABER fedtvæv og OPBYGGER muskelvæv, men fedtvæv kan altså ikke omdannes til muskelvæv...-ved godt at det måske er en lille (irrelevant?) detalje, bliver bare irretteret over at se det igen og igen og igen...

Ok miss fitt.... :bowdown: Det er har du da fuldstændig ret i... Jeg beklager meget min fejl!! :dry:

Det er godt, du lige kan lege politi-mester, for dem har vi ikke nok af herinde... :laugh:

I kan evt prøve at læse denne tråd, og tilhørende links http://www.motion-online.dk/fora/index.php...mp;#entry933709

Og I skal ikke regne med, at 20 kg. fedt bare ryger af på et par måneder... Tag den tid det tager, så I ikke mister for meget muskel masse... Der er mange studier, der viser, at kontrollerede vægttab, hvor kosten omlægges og gode motionsvaner implementeres er vejen frem til varigt vægttab....

Yet

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var jer ville jeg effektivisere mit vægttab på anden måde.

Hvis i er i Kcal underskud 500-1000 Kcal om dagen er det fint.

Med jeres træning skal i erstatte noget af jeres styrketræning med cardio (træning i får høj puls af). Hvis i overhovedet ikke ved noget om styrketræning, og heller ikke har mulighed for at få hjælp, skal i holde jer til maskinerne. Dårligt udførte øvelser er til mere skade end gavn.

Jeg ville vælge at træne 15 minutters styrketræning 2 * 15 minutter med høj puls. I jeres styrketræning skal i træne benpres, rygmaskinen og brystpres. I jeres cardio skal i bruge de masker hvor i bruger mest energi. En stepmaskine er i dette tilfælde meget effektiv.

Har i mulighed for at få hjælp til øvelserne, så skal i træne: Squat, dødløft og bænkpres som styrketræningsøvelser. Har i brug for mere vejledning skal i være mere end velkomne til at kontakte mig over sitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share