Hjælp til kost


TechnoTrold
 Share

Recommended Posts

hej har lige et spørgsmål angående Protein hoved,

Jeg har læst på nogen sider omkrig at jeg er lille og er i under vægt og træner 3 gange om ugen

har jeg læst at man skal gange kilo kropsvægt med 2 eller 2,5 protein = at jeg vejer 66,4 ganget med 2 = 132,8 G Protein hver dag

Og hvd jeg også ved at jeg skal være i overskud af kalorier som jeg ikke har regnet ud endnu om jeg er,

Men en anden sagde at jeg skal havde 78 gram protein hver dag fordi jeg kun træner 3 gange om ugen hvad er rigtigt

132,8 eller 78 g protein

venlig hilsen TechnoTrold

Link to comment
Share on other sites

hej har lige et spørgsmål angående Protein hoved,

Jeg har læst på nogen sider omkrig at jeg er lille og er i under vægt og træner 3 gange om ugen

har jeg læst at man skal gange kilo kropsvægt med 2 eller 2,5 protein = at jeg vejer 66,4 ganget med 2 = 132,8 G Protein hver dag

Og hvd jeg også ved at jeg skal være i overskud af kalorier som jeg ikke har regnet ud endnu om jeg er,

Men en anden sagde at jeg skal havde 78 gram protein hver dag fordi jeg kun træner 3 gange om ugen hvad er rigtigt

132,8 eller 78 g protein

venlig hilsen TechnoTrold

Hej. 78g ved jeg ikke hvor ham 'den anden' har fra. Men de fleste anbefaler 2 - 2,5 g protein pr kg kropsvægt som du selv har læst. Det ville jeg nok snarere holde mig til end hvad en enkelt person siger?

Link to comment
Share on other sites

Der er næppe noget eksakt antal gram der er "det rigtige", men ifølge den anerkendte forskning der er lavet på proteinbehov, så går de typisk ikke højere end max 1,5g pr kg kropsvægt (kan ikke huske det præcise tal).

Du skal i første omgang bekymre dig om at du i det hele taget for kalorier nok til at tage på. Gør du det får du sandsynligvis også protein nok med mindre din kost er meget mærkelig.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok Men næste alle sider jeg har læst rundt omkrig Bodybuling og styrke træning skriver de 2 eller 2,5

det andet 1,5 har jeg aldrig heller ikke gørt før.

Men altså jeg drikker 2 scoops nu om dagen og skal til når jeg får købt noget mere at drikke det 3 gange om dagen

3 scoops = 150 g det er ca 50 g protein og 594 kalorier igennem Weight Gainer

men tænkte på hvor mange kalorier skal kroppen havde hver dag for at man øger i vægt selv om jeg er gået 3,4 kg op

kunne jeg stadig godt tænke mig at vide hvor mang kalorier man skal havde

Link to comment
Share on other sites

Er en beregner på forsiden...

Brugte jeg til det med hvor mange kcal jeg skal bruge.. Er ligeledes ude på at tage på i vægt..

Men vil tværtimod sige 3 gange om ugen er temmelig voldsomt, forhåbenligt ikke samme muskler du træner hver gang, vel?

Og en sidste ting, en huskeregl, MaxPower har altid ret ;) Motion og kost er hans domaine, og han er vild til det, så sug til dig af al' den info han kan give :)

- Vil ligeledes mene at proteinen kommer MEGET let til en hvis man har en fornuftig kostplan, indtog igår 232 gram protein i min kost, vejer 72kg, altså en god 3.2gram pr. kg kropsvægt, og min hensigt er blot at få så mange CARBS indenbords som overhovedet muligt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du bør så vidt muligt få dækket dit kalorie- og proteinbehov fra almindelige fødevarer. Pulveret kan bruges som et supplement, men bør altså ikke dække hovedparten af dit behov.

Beregneren kan give dig et fingerpeg om hvor dit daglige kaloriebehov ligger, men hvis du vil tættere på sandheden, skal du i gang med trial-and-error - altså indtag et givent antal kalorier og tjek efter to ugers tid, om du er steget eller faldet i vægt. Stiger din vægt er du i overskud, falder din vægt er du i underskud.

Edited by Cache
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ALLER højeste tal jeg har læst for proteinbehov var 1,8 gr. pr. kg. kropsvægt (hvisman går ud fra videnskabelige studier). Højere tal kommer ALTID fra alternative "kosteksperter" eller producenter som har en interesse i at sælge så meget pulver som muligt.

Jeg TVIVLER stærkt på at du har behov for mere end 1,5 gr. pr. kg. kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Men vil tværtimod sige 3 gange om ugen er temmelig voldsomt, forhåbenligt ikke samme muskler du træner hver gang, vel?

Det er da netop fornuftigt

Et fullbody program, hvor man kommer hele kroppen rundt tre gange om ugen er da noget nær det optimale for de fleste mennesker.

Det siger selvfølgelig sig selv at man så ikke kører 25 sæt for hver muskelgruppe. Men med et fornuftigt program er det absolut ikke for voldsomt.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Men vil tværtimod sige 3 gange om ugen er temmelig voldsomt, forhåbenligt ikke samme muskler du træner hver gang, vel?

Og en sidste ting, en huskeregl, MaxPower har altid ret ;) Motion og kost er hans domaine, og han er vild til det, så sug til dig af al' den info han kan give :)

- Vil ligeledes mene at proteinen kommer MEGET let til en hvis man har en fornuftig kostplan, indtog igår 232 gram protein i min kost, vejer 72kg, altså en god 3.2gram pr. kg kropsvægt, og min hensigt er blot at få så mange CARBS indenbords som overhovedet muligt.. :)

træning 3 gange om ugen voldsomt? det mener du vel ikke?

Ingen regler uden undtagelser, og selvom det er en god regel du skriver :laugh: , så ville jeg ikke stole blindt på alt hvad jeg skriver. Jeg er ingen ekspert, hverken på træning eller kost, mange herinde ved meget mere end mig om begge dele. Men overvejende synes jeg da selv det er ganske fornuftigt det jeg skriver, og jeg forsøger da så vidt muligt at gøre opmærksom på hvis det er et emne jeg er usikker i.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men hvis problemet netop er at tage på, fordi man muligvis ikke får nok af det rette - vil 2 gange muligvis være fordel over 3... Ville jeg ihvertilfælde tro..

Har ihvertilfælde taget mest vægt på selv med 2 gange om ugen frem for tre, jeg syretræner så også tilgengæld.. - og det er mere end 25 reps i første sæt...

EDIT:

Og så er 2 også en mere optimal løsning iflg. min opfattelse, såfremt man får en del.. "drikkelse" ned i weekenden..

Edited by 12k
Link to comment
Share on other sites

Ingen regler uden undtagelser, og selvom det er en god regel du skriver :laugh: , så ville jeg ikke stole blindt på alt hvad jeg skriver. Jeg er ingen ekspert, hverken på træning eller kost, mange herinde ved meget mere end mig om begge dele. Men overvejende synes jeg da selv det er ganske fornuftigt det jeg skriver, og jeg forsøger da så vidt muligt at gøre opmærksom på hvis det er et emne jeg er usikker i.

La' nu vær' med at være så beskeden! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men hvis problemet netop er at tage på, fordi man muligvis ikke får nok af det rette - vil 2 gange muligvis være fordel over 3... Ville jeg ihvertilfælde tro..

Har ihvertilfælde taget mest vægt på selv med 2 gange om ugen frem for tre, jeg syretræner så også tilgengæld.. - og det er mere end 25 reps i første sæt...

EDIT:

Og så er 2 også en mere optimal løsning iflg. min opfattelse, såfremt man får en del.. "drikkelse" ned i weekenden..

For silvan hvor du vrøvler. Kan du ikke gøre dig bare lidt mere umage med at gøre dine indlæg nogenlunde læsbare?

Hvis du ikke tager på spiser du ikke nok totalt set, så kan fordelingen af protein, kulhydrat og fedt være underordnet.

En omgang styrketræning bruger selvfølgelig mere energi end hvis du slet ikke lavede noget, men det er ikke voldsomt meget, og bestemt ikke grund nok til at anbefale 2 gange styrketræning om ugen frem for 3.

Hvad har "syretræning" med noget som helst at gøre i denne sammenhæng?

Jeg kan godt se det kan være svært at nå 3 gange træning om ugen, hvis man ligger i sprit hele weekenden, men så er det også lidt lige meget at snakke proteinindtag, optimalt kalorieoverskud osv.

La' nu vær' med at være så beskeden! :wink:

Jeg tror en del mennesker ville være fornærmede hvis jeg kaldte mig ekspert i kost og træning. :laugh:

Jeg har jo bare interesseret mig lidt for emnet og været her længe nok til at få nogenlunde styr på basis. Måske er det beskedent - jeg ved bare hvor meget jeg ikke ved, derfor kan jeg ikke rigtig tillade mig andet :wink:

Link to comment
Share on other sites

For silvan hvor du vrøvler. Kan du ikke gøre dig bare lidt mere umage med at gøre dine indlæg nogenlunde læsbare?

Hvis du ikke tager på spiser du ikke nok totalt set, så kan fordelingen af protein, kulhydrat og fedt være underordnet.

En omgang styrketræning bruger selvfølgelig mere energi end hvis du slet ikke lavede noget, men det er ikke voldsomt meget, og bestemt ikke grund nok til at anbefale 2 gange styrketræning om ugen frem for 3.

Hvad har "syretræning" med noget som helst at gøre i denne sammenhæng?

Jeg kan godt se det kan være svært at nå 3 gange træning om ugen, hvis man ligger i sprit hele weekenden, men så er det også lidt lige meget at snakke proteinindtag, optimalt kalorieoverskud osv.

Rolig nu Max, ingen grund til at blive.. Flabet.

My point being, som jeg læser det, prøver han at gå op i vægt men mener ikke denne process går hurtigt nok. Dette kan meget vel være fordi han ikke får nok carbs kontra hvor meget han forbrænder! Såfremt min antagelse er korrekt, vil at fjerne motionen den ene af dagene være en optimal løsning for at få et overskud??? Selvfølgelig kan han indtage anden kost, men det er ofte lettere sagt end gjort selvom det ser fornemt ud på skriftform..

Det med syretræning var ment som et spørgsmål, beklager hvis det skabte forvirring,.. Jeg var ikke lige bekendt med det gjorde forskel på hva' træningsform man anvendte på forbrændingen...? - Derfor jeg nævnte det, da det selv er sådan jeg træner, og tog mere på da jeg trænede tirsdag+torsdag end tirsdag+torsdag+lørdag...

Sidste punkt..

Så er det altså ikke alle der ligger alkohollen på hylden blot fordi der er motion vedsiden af, og begge ting kan snildt lade sig gøre, men træning en fredag eller lørdag, hvis der samme dag ryger en god sjat alkohol ned - er ikke just optimalt, eller vil ihvertilfælde våve den påstand..

- Problemstillingen er vel at han mener det er protein indtaget som er for småt, men det reelt er mere realistisk det er carbs..

Eller går vi forbi hinanden her?

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu Max, ingen grund til at blive.. Flabet.

Jeg mener ikke jeg er flabet. Flere af dine indlæg er rodede, dårligt formuleret og decideret forvirrende. Alt sammen ting der gør det sværere at svare fyldestgørende og så korrekt som muligt. Jeg skriver det kun for at hjælpe dig.

My point being, som jeg læser det, prøver han at gå op i vægt men mener ikke denne process går hurtigt nok. Dette kan meget vel være fordi han ikke får nok carbs kontra hvor meget han forbrænder! Såfremt min antagelse er korrekt, vil at fjerne motionen den ene af dagene være en optimal løsning for at få et overskud??? Selvfølgelig kan han indtage anden kost, men det er ofte lettere sagt end gjort selvom det ser fornemt ud på skriftform..

Dette kan meget vel være fordi han ikke får nok energi kontra hvor meget han forbrænder! Protein, fedt eller carbs.

Det er meget fint, men med det argument kan du jo altid sige at folk skal træne mindre for at stige i vægt. Så ender det bare desværre med at de tager mest fedt på, fordi det ikke er træning nok til at stimulere muskelvækst. Det er netop en mere optimal løsning at spise tilstrækkeligt i forhold til den mængde træning han ellers kan klare.

Det er bestemt lettere sagt eller skrevet :wink: end gjort, hvis man ikke er disciplineret nok til at spise mere. Ligesom det er svært for mange at tabe sig. Har aldrig påstået det var let i praksis.

Det med syretræning var ment som et spørgsmål, beklager hvis det skabte forvirring,.. Jeg var ikke lige bekendt med det gjorde forskel på hva' træningsform man anvendte på forbrændingen...? - Derfor jeg nævnte det, da det selv er sådan jeg træner, og tog mere på da jeg trænede tirsdag+torsdag end tirsdag+torsdag+lørdag...

"syretræning", som jeg hellere vil kalde styrke-udholdenhed, gør ikke den store forskel på energiforbruget ift styrketræning i et mere almindelige rep-område.

Som sagt, hvornår du tog mest på afhænger af indtag vs forbrug, og det er klart hvis du spiser det samme men laver mindre, så vil du tage mere på.

Sidste punkt..

Så er det altså ikke alle der ligger alkohollen på hylden blot fordi der er motion vedsiden af, og begge ting kan snildt lade sig gøre, men træning en fredag eller lørdag, hvis der samme dag ryger en god sjat alkohol ned - er ikke just optimalt, eller vil ihvertilfælde våve den påstand..

Man må acceptere ringere resultater, hvis man går på druk i weekenden, sådan er det bare. Det kan stadig være gode resultater for den enkelte naturligvis. Der er ingen tvivl om at det ikke er sjovt at skulle træne med tømmermænd, men spørgsmålet om det er en god ting at gøre alligevel synes jeg ikke har noget klart svar. Det giver sig selv at man ikke går efter rekorder eller lignende på sådan en træning.

- Problemstillingen er vel at han mener det er protein indtaget som er for småt, men det reelt er mere realistisk det er carbs..

Eller går vi forbi hinanden her?

Jeg ved ikke om vi går forbi hinanden - synes jeg skriver rimelig ligetil :smile:

I og med vi faktisk ikke engang kender spørgers protein- eller energiindtag i øvrigt er det svært at gætte på hvor der konkret er problemer. Men vi kan dog være helt sikre på at hvis han ikke tager på, eller han tager for langsomt på, så skal der mere energi indenbords i en eller anden form. Alternativt kan han lave mindre, hvilket jeg dog næppe vil anbefale hvis han bare træner 3 gange om ugen pt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share