CrossFit


Gizmo7913
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og læst lidt på crossfit.com og synes det lyder til de har en meget god tilgang til træning. Det undre mig dog jeg ikke har kunnet finde et træningsprogram på deres side, så en der kan fortælle mig hvor jeg finder sådan et træningsprogram, eller kan forklare mig hvorfor jeg ikke kan finde et?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro man enten bare laver sin WOD eller også er deres træning så individuel, at det er lidt lige meget at fremvise den enkeltes træningsprogram.

Ud over det handler det vel om de samme principper som øvrig træning. Volumen/intensitet skal gradvist øges for fortsat fremgang.

Link to comment
Share on other sites

Hel ideen med crossfit er at træningspassene varieres hele tiden. De har skrevet et eller andet stort antal pas, som de så vælger et af hver dag = WOD, som står på forsiden.

Thats it.

Hvis man ikke vil køre strikt efter WOD kan man jo følge principperne, som for så vidt er ret simple, og så selv skrue noget sammen. Det ville være i direkte modstrid med crossfits træningsfilosofii at køre efter et fast program (altså under forudsætning af at det er et uge program der gentager sig).

Link to comment
Share on other sites

jeg har det lidt sådan med crossfit's træning: Jeg tror man kan komme i ret god form af det og få en god dækkende muskulær funktionsevne (hvis man da kan sige sådan), men jeg tror aldrig at man bliver rigtig stærk af det!! :smile:

Er der nogen som påstår det?

Det kan vel nærmest ikke være anderledes, at hvis en person træner målrettet efter at blive stærk eller udholdende eller hurtig altid vil han/hun altid kunne nå længere inden for denne ene disciplin, end hvis man forsøger at forbedre sin præstation i alle tre samtidig.

Det store spørgsmål er så bare hvad man helst vil - være rimelig god til det meste eller rigtig god på ét område.

Link to comment
Share on other sites

Kan meget godt lide ideen om en allround form, er bare ikke helt sikker på Crossfit er det bedste bud til den enkle. F. eks finder jeg det lidt svært at planlægge sin trænings uge, hvis man først i løbet af dagen finder ud af hvad man skal træne. Dette problem kunne selvfølgelig løses ved man bare hele tiden er en uge bagefter på crossfit.com

Ellers synes jeg også det er lidt problematisk man køre nogenlunde samme program lige meget hvor god form man er i, der burde vel være en ca. 3 niveauer man kunne vælge imellem.

Jeg tror derfor et hjemmelavet crossfit program ville være perfekt til mig, spørgsmålet er så om programmet skulle forgå på måneds basis, eller hvordan det ville være bedst at skrue sammen.

Link to comment
Share on other sites

francis -> helt ok, det lød bare så nedsættende, som om eneste formål med styrketræning var at blive absolut stærk :wink:

gizmo -> Som du selv siger kan jeg godt se problemet i først at vide hvad du skal træne på selve dagen, så idéen med at være nogle dage bagude deres WOD er en udmærket plan. Du kan også bare samle alle de navngivne workouts sammen, eller alle du finder brugbare, og stykke et program sammen uge for uge. Tvivler også kraftigt på at der er noget magisk ved den sammensætning og rækkefølge WOD'erne kommer i. Det skal bare være godt og blandet :smile:

I øvrigt er der så godt som altid mindst én variabel at skrue på i træningerne, typisk enten tiden eller belastningen så alle træner på deres eget niveau. Hvis det foreslåede imod forventning er for let står det vel også én frit for at gøre den hårdere :devil: - tvivler kraftigt på det sker særlig tit :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Gizmo> Det mener jeg da netop de gør.

(Damn jeg missede crossfit da jeg var i USA 14 dage siden :blush:)

Edit:

De er vel ikke tilfældigt at Crossfit trænes af mange brandmædn, politifolk, soldater osv - det er ikke noget der giver stor styrke eller størrelse, men hurtighed, relativ styrke og funktionel styrke (gys - ikke DET udtryk :-()

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share