Forslag til sjov konditionstræning til børn?


thorgaardskou
 Share

Recommended Posts

Vi laver et projekt på fysioterapeutuddannelsen i bevægelsesfag, der omhandler motivation af drenge i alderen 10-14 år til fysisk aktivitet. Undervisingen har haft fokus på anderledes, sjove og legende øvelser, hvilket har virket meget godt. Men nu er jeg på udkig efter en sjov hovedaktivitet til en kommende træningsgang, gerne med konditions-/udholdenhedstræning som fokus...

Er der nogen, der har nogle gode forslag????

Alle forslag er velkomne!

Edited by thorgaardskou
Link to comment
Share on other sites

Ud fra målgruppen ville jeg tage udgangspunkt i noget konkurrence. Fx forhindringsbane-rundbold eller bare en forhindringsbane (posterne skal her være nemme at komme i gennem, så det bliver cardiotræningen og ikke opgaveløsning, der er fokus på).

En anden mulighed er at lave to hold, der skiftevis skulle finde en øvelse at udfordre det andet hold i. Ud fra redskaber kan I som undervisere sætte rammerne for øvelsesvalget.

Ellers er der diverse fangelege, kongens efterfølger mv.

Held og lykke

Ps. som jeg PM, så tjek www.fysstud.dk og spør' andre studerende

Edited by Don_B
Link to comment
Share on other sites

Ud fra målgruppen ville jeg tage udgangspunkt i noget konkurrence. Fx forhindringsbane-rundbold eller bare en forhindringsbane (posterne skal her være nemme at komme i gennem, så det bliver cardiotræningen og ikke opgaveløsning, der er fokus på).

En anden mulighed er at lave to hold, der skiftevis skulle finde en øvelse at udfordre det andet hold i. Ud fra redskaber kan I som undervisere sætte rammerne for øvelsesvalget.

Ellers er der diverse fangelege, kongens efterfølger mv.

Held og lykke

Ps. som jeg PM, så tjek www.fysstud.dk og spør' andre studerende

Helt sikkert enig. Det skal helst være med noget konkurrence i evt. holdkonkurrence ellers er det svært at motivere drenge i den alder.

Desuden gider de som regel ikke lange distancer i jævnt tempo, men heller mere intervalbaseret træning.

Mener vi ang. løb (hvis det skulle være relevant har haft nogle tråde tidligere med forslag). Har selv løbetrænet lidt med aldersgruppen meget baseret på kort jævn løb kombineret med løbekonkurrencer undervejs (stafetløb, bakkeintervaller (løb op - gå ned), korte intervaller med handicap, trappeløb (ups pas på), alternative løbestile). Smider man en holdkonkurrence ovenpå og evt. en individuel konkurrence bliver de mere tændte.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert enig. Det skal helst være med noget konkurrence i evt. holdkonkurrence ellers er det svært at motivere drenge i den alder.

Desuden gider de som regel ikke lange distancer i jævnt tempo, men heller mere intervalbaseret træning.

Mener vi ang. løb (hvis det skulle være relevant har haft nogle tråde tidligere med forslag). Har selv løbetrænet lidt med aldersgruppen meget baseret på kort jævn løb kombineret med løbekonkurrencer undervejs (stafetløb, bakkeintervaller (løb op - gå ned), korte intervaller med handicap, trappeløb (ups pas på), alternative løbestile). Smider man en holdkonkurrence ovenpå og evt. en individuel konkurrence bliver de mere tændte.

Tak for hjælpen begge to, dejligt at få nogle gode forslag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Evt. noget mild kampsport / tumleøvelser. Kombineret med nogle korte intervaller indimellem. Kunne forestille mig at drenge i den alder godt kan li at tumle lidt rundt.

Problemet bliver selvfølgelig at holde det under kontrol, så ingen kommer til skade.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har erfaringer med forskellige øvelser:

1. 100m rundstrækning hvor man kan se hinanden, lav da "6 dages løb"

det er kanon interval træning og ungersyntes også at det er sjovt.

aftal f.eks. at løbe 20min.

2. En cooper test i starten og i slutningen af et trænings forløb og også en stor motiverende

faktor.

Mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share