Depressions medicin, panik angst og borderline


nicki_h_j
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen!

Jeg skriver fordi jeg har en i min nære familie der lider af depression, panik angst og borderline. Hun er på 3 forskellige slags medicin; Efexor (depression & angst), Syprexa (Nervemedicin) & Oxapax (Nervemedicin).

Hun har igennem hele sit sygdomsforløb været ekstremt inaktiv, hvilket i starten medførte en vægtforøgning (efter min overbevisning) fra ca.50 kg til 80 kg. Denne vægtforøgning medførte en ordinering fra lægen af det ovennævnte medicin Efexor,for halvanden år siden, hvilket formindsker sulten. Herefter har vægten stået stille og indtaget pr. dag er ca. 4 kopper kaffe, med 4 skefulde sukker i hver og en stor portion aftensmad (typisk kartofler med sovs og noget hakket svinekød).

Igennem hele sygdomsforløbet har hun også sovet ca.10-12 timer i døgnet og resten af timer er hun stort set at finde i sofaen for tv'et. Derudover har hun prøvet f.eks. at gå til dans, men dette lader sig ikke gøre, da hun melder sig syg efter nogle gange, på trods af, at hun siger, at det er sjot og at hun hygger sig med det.

Jeg føler ikke, at der sker noget i hendes forløb, hun sidder fast, er overvægtig og er ofte negativ overfor sine omgivelser i hjemmet.

Well, det var meget beskrivende, nu er spørgsmålet så, hvordan jeg skal håndtere problemet? Hvad kan jeg gøre for at motivere hende til at komme ud af sofaen og sengen og lave noget? Har prøvet af få hende til at spise mere, da jeg mener det kunne give hende noget energi og også motivere hende til motion, da jeg vurderer, at dette kunne give hende noget mere "livslyst".

Har overvejet om man kan komme med nogle fysiologiske skræmme-eksempler? Eller er det ikke vejen frem?

Enhver kommentar vil blive taget imod med åbne arme.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal have fat i en tlf hotline hvor du kan spørge om råd, pånær du får råd fra en psykiatrer eller psokolog ville jeg personligt være meget skeptisk overfor "gode" råd givet på nettet af tilfældige personer.

Jeg tænker også mere i form af gode råd om bøger eller andet literatur herom. Dog har du nok ret angående den rent mentale behandling, men det kunne jo godt være andre havde gode råd, der var håndgribelige (:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa :bigsmile:

Du fortæller at din bekendte lider af depression, panikangst og personlighedsforstyrrelsen borderline. Dette er alle 3 tilstande som kan invalidere ens liv totalt, hvis ikke man får den rette hjælp. Jeg er af den overbevisning, at man må starte nede fra og arbejde sig op. Din bekendte skal på den ene eller anden vis behandles for hendes 3 tilstande, før hun/du atter kan forvente, at hun har overskud og energi til at varetage ændringer omkring sine kost og motionsvaner. Selvfølgelig er det altid godt for depressive, at blive hevet med ud af sofaen og gå en lille tur, så man får noget luft, men ens generelle overskud kan ligge på en frimærke. Man kan ikke bare tage sig sammen og komme ud af depressionen, angsten o.lign.

I/du kan evt. læse mere på følgende hjemmesider: www.angstforeningen.dk og www.depnet.dk

Jeg ved godt at jeg ikke besvare dit spørgsmål som sådan, men det er ikke et udtryk for at jeg ikke hører hvad du siger. Jeg mener bare ikke at det primære problem ligger i maden og inaktiviteten. Der er nogle dybere ting som stikker under, og som bør lindres før man atter kan få overskudet og gejsten tilbage.

Jeg håber din bekendte går i en eller anden form for terapibehandling og ikke kun får medicin for hendes lidelse.

Jeg håber I finder en løsning på problemerne.

Med venlig hilsen og rigtig glædelig jul

- Pia (Bambi)

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

Tror du skal have fat i en tlf hotline hvor du kan spørge om råd, pånær du får råd fra en psykiatrer eller psokolog ville jeg personligt være meget skeptisk overfor "gode" råd givet på nettet af tilfældige personer.

Hey

Som skrevet før er det nok ikke ret meget du kan gøre. uanset hvor gode dine hensigter er det en opgave der kræver så meget fokus at det ikke er muligt for et famillemedlem :wink: synes godtnok det lyder vildt med alle de piller der bliver givet i dette her tilfælde. men igen jeg er jo ikke læge og har selv en i min omgangskreds der har og stadigvæk lider af panikangst og som har indset at piller ikke er vejen frem for som med så meget andet giver de som regel altid et eller andet ubehag.

Så mit råd vil lyde at du måske kan gå med hende til lægen og så finde ud af om der ikke kan gøres andet end at give alle de piller i samråd med hendes læge. dog skal du være ret sikker på at hun ønsker din hjælp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de indlægene, vil lige se nærmere på de links der er givet.

En del af min bekymring er faktisk den manglende næring + fedme kan medfører at hun faktisk er mere inaktiv og sover endnu mere. Hvis man kunne få hendes krop til at "fungere" ordentligt, med et stabilt madintag osv. er jeg af den overbevisning, at hun har muligheden for at tabe sig, og at dette vægttab vil medføre en forøget livskvalitet.

Hun har dog læst eller fået at vide, at noget medicin skulle kunne medføre stort besvær for at opnå vægttab, kan der være noget i denne påstand?

Hvor kan jeg finde noget læsestof der kan give hende en indsigt i, hvad et så generelt lavt indtag af næring/kalorier gør ved kroppen? Har læst noget om der herind selv, men synes ikke, at jeg kan finde noget samlet, hvor man kan læse konkret om det.

Link to comment
Share on other sites

Ja hun har fuldkommen ret i at noget medicin kan gøre det svært at tabe sig. Der er en del psykisk syge, der tager meget på når de er i behandling.

Jeg tror personligt at du skal passe på med ikke at stresse, presse hende yderligere. I hvert fald vil det helt sikkert være en dårlig ide at vise hende 'skræmmebilleder' som kun giver hende mere dårlig samvittighed og ikke ligefrem hjælper på en depression.

Du kunne måske give hende en meget simpel mad-plan, som hun kan følge? Så hun ikke selv behøver at bruge kræfter og energi på at skulle vurdere om det ene eller andet er sundt for hende. Når hun så får det bedre rent fysisk får hun måske mere overskud til selv at gøre en indsats.

Angående motion siger du jo hun nyder det når hun kommer afsted. Hvis du bor i nærheden kunne du måske tilbyde at tage med hende (det er nemmere for de fleste at komme afsted hvis det er sammen med en de kender). Fx bare en halv times gåtur hver dag ville jo gøre underværker.

Det er meget svært at motivere andre mennesker og jeg tror faktisk det ville være et alt for stort projekt for dig alene. Få fat i hendes læge og hør om mulighederne (diætist, terapi, motionshold for psykisk syge etc).

Er hun egentlig selv interesseret i en livsstilændring?

Link to comment
Share on other sites

Tak for de indlægene, vil lige se nærmere på de links der er givet.

En del af min bekymring er faktisk den manglende næring + fedme kan medfører at hun faktisk er mere inaktiv og sover endnu mere. Hvis man kunne få hendes krop til at "fungere" ordentligt, med et stabilt madintag osv. er jeg af den overbevisning, at hun har muligheden for at tabe sig, og at dette vægttab vil medføre en forøget livskvalitet.

Hun har dog læst eller fået at vide, at noget medicin skulle kunne medføre stort besvær for at opnå vægttab, kan der være noget i denne påstand?

Hvor kan jeg finde noget læsestof der kan give hende en indsigt i, hvad et så generelt lavt indtag af næring/kalorier gør ved kroppen? Har læst noget om der herind selv, men synes ikke, at jeg kan finde noget samlet, hvor man kan læse konkret om det.

Hej igen :bigsmile:

Jeg ved ikke lige om det er dette du søger. Men på følgende hjemmeside: www.psykiatrifonden.dk kan du bestille følgende bøger, som evt. kunne være relevante for hende. Motion og psyke + Overvægt og livsstilsændringer Du finder bøgerne ved at klikke på Forlag i venstre side af skærmbilledet.

Håber det måske kunne være en hjælp.

Hilsen Pia (Bambi)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share