Kostprogram for 23årig


KPC
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er

Jeg vil starte på at træne mere seriøst og spise rigtig (dvs efter kostplan), her når det nye år begynder.

Jeg har lavet en kostplan som jeg utroligt gerne ville høre jeres mening på, jeg er super til at lave kostplan, men mener selv at den er okay.

Målet er jo at gaine en masse og gerne øge min vægt omkring 5-7kg

PT SER JEG SÅDAN UD I TAL:

23år

Har trænet meget forskelligt (on/off) 3år Både HST, 2-split og fullbody. Men aldrig seriøst

183cm høj

Vejer omkring 73kg

Kan træne 5 dage om ugen (ca 1-1½time pr gang).

post-6720-1167172711_thumb.jpg

:POPP:

Edited by KPC
Link to comment
Share on other sites

Tjahh siden du spørger, kan du godt droppe de aminosyrer tabs og bruge dine penge på noget mere fornuftig som f.eks nytårskrudt :smilejap: . Du får vist mere end rigeligt protein uden dem :smile:

De er købt for lang tid siden. Ville det så ikke være dumt ikke at bruge dem...? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type müsli spiser du?

Her tænker jeg på at dit sidste måltid måske ville have fordel af at indeholde en müsli med lavt sukkerindhold og komplekse kulhydrater. Hvis det er en sukkerholdig og ikke fuldkornsbaseret müsli vil jeg således anbefale at skifte müslien ud med noget fuldkorn, eks. rugbrød, fuldkornspasta, fuldkornsknækbrød osv. fordi det sikrer et stabilt blodsukkerniveau - du har ikke brug for et sukkerchok før sengetid men derimod noget der rækker lidt længere ud på natten :smile:

Dette var det eneste jeg lige kunne komme op med for ellers er det en på mange måder seriøs og gennemovervejet kostplan :smile: :4mewantfood:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hvilken type müsli spiser du?

Her tænker jeg på at dit sidste måltid måske ville have fordel af at indeholde en müsli med lavt sukkerindhold og komplekse kulhydrater. Hvis det er en sukkerholdig og ikke fuldkornsbaseret müsli vil jeg således anbefale at skifte müslien ud med noget fuldkorn, eks. rugbrød, fuldkornspasta, fuldkornsknækbrød osv. fordi det sikrer et stabilt blodsukkerniveau - du har ikke brug for et sukkerchok før sengetid men derimod noget der rækker lidt længere ud på natten :smile:

Dette var det eneste jeg lige kunne komme op med for ellers er det en på mange måder seriøs og gennemovervejet kostplan :smile: :4mewantfood:

Mange tak for den meget seriøse udmelding. Det er sku rart med noget ordenlig feedback. Jeg vil lige kigge på det med "sukkerchoket". :4thumbup:

PS. Har smidt posen ud til müslien, da vi smider det over i glasskåle. Så kan ikke huske hvilken slags det er...!

Edited by KPC
Link to comment
Share on other sites

Synes proteinindtaget i måltid 2 ser lidt sølle ud, der synes jeg du bør fyre lidt mere kylling i, eller evt. supplere med en shake.

Samtdig synes jeg også at din middagsmad lider af carb-overkill, der ville det IMO være mere fornuftig at flytte frugten fra middagsmaden til pre-workout.

Post-workout ville jeg også foretrække flere carbs end det du får fra en banan, evt en ekstra banan, juice, rosiner, dextrose osv. de kcal kunne du så evt trække fra aftensmaden.

Ang. det med komplekse kulhydrater inden sengetid kunne du bare blende dit proteinpulver med en 50g havregryn og evt supplere med en spsk. sund olie (Hørfrø, tidsel, olivenolie).

Generelt får du lidt for mange kulhydrater til 73 kg, der ville jeg hellere booste protein og fedt indtaget en smule i stedet! Det kunne så gøres med mere kylling i måltid 2+3 og et scoop protein mere pre-workout, og ang fedt så f.eks. spise en avocado til et måltid i løbet af dagen..

Just my 5 cents :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kenneth, et par kritiske ord; Hvor er grøntsagerne?, og så helt klart for mange carbs omkring aftensmaden, her bedre at få flyttet nogle af dine frugter over til pre workout, du skal også have flere simple carbs efter træning med din vægt mindst 70 g. Og som der bliver sagt kan du med fordel smide noget mere fedt ind i den diæt, der er simpelthen for lidt til en offseason plan. Avocado er totlat yndlings... :4thumbup: men også solsikkekerner, græskar osv smager godt. Ellers er der for få kulhydrater til morgenmåltidet, flyt noget af al din frugt herover.

Link to comment
Share on other sites

Synes proteinindtaget i måltid 2 ser lidt sølle ud, der synes jeg du bør fyre lidt mere kylling i, eller evt. supplere med en shake.

Samtdig synes jeg også at din middagsmad lider af carb-overkill, der ville det IMO være mere fornuftig at flytte frugten fra middagsmaden til pre-workout.

Post-workout ville jeg også foretrække flere carbs end det du får fra en banan, evt en ekstra banan, juice, rosiner, dextrose osv. de kcal kunne du så evt trække fra aftensmaden.

Ang. det med komplekse kulhydrater inden sengetid kunne du bare blende dit proteinpulver med en 50g havregryn og evt supplere med en spsk. sund olie (Hørfrø, tidsel, olivenolie).

Generelt får du lidt for mange kulhydrater til 73 kg, der ville jeg hellere booste protein og fedt indtaget en smule i stedet! Det kunne så gøres med mere kylling i måltid 2+3 og et scoop protein mere pre-workout, og ang fedt så f.eks. spise en avocado til et måltid i løbet af dagen..

Just my 5 cents :4mewantfood:

Så har jeg ændret på det, så burde det se mere rigtigt ud.

Har valgt noget mere kød, og proteiner, og skåret lidt med på kulhydraterne.

post-6720-1167663210_thumb.jpg

Høre gerne nye kommentare...!

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg ændret på det, så burde det se mere rigtigt ud.

Har valgt noget mere kød, og proteiner, og skåret lidt med på kulhydraterne.

post-6720-1167663210_thumb.jpg

Høre gerne nye kommentare...!

Jeg synes der er for mange hurtigt optagelige kulhydrater i form af den hvide ris. Erstat med en fuldkornsvariant :smile: For du mangler klart fibre! Der er stort set ingen i din kost? Rugklapperne vil umiddelbart være din eneste større kilde.

Ville gerne se lidt grønt i din aftensmad. Grove grøntsager som f.eks. gulerod, broccoli, spinat og bælgfrugter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes der er for mange hurtigt optagelige kulhydrater i form af den hvide ris. Erstat med en fuldkornsvariant :smile: For du mangler klart fibre! Der er stort set ingen i din kost? Rugklapperne vil umiddelbart være din eneste større kilde.

Ville gerne se lidt grønt i din aftensmad. Grove grøntsager som f.eks. gulerod, broccoli, spinat og bælgfrugter.

Det er vilde ris jeg spiser. Har desværre pt. ingen tal på dem, så derfor er det bare hvide ris der står i tabellen.

Grove grøntsager...? :blink:

Lad mig sige det som det er. Jeg spiser næsten igen grøntsager. Peberfrugt...! Det kan lige gå. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Det er vilde ris jeg spiser. Har desværre pt. ingen tal på dem, så derfor er det bare hvide ris der står i tabellen.

Grove grøntsager...? :blink:

Lad mig sige det som det er. Jeg spiser næsten igen grøntsager. Peberfrugt...! Det kan lige gå. :innocent:

Man må jo starte et sted :wink: Pointen var blot at dit aftenmåltid savner lidt grønt. Prøv dig frem :smile: Jeg anbefaler ekstra fine ærter, mmmm :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg lagt min kostplan ind i kropKostHK-programmet :4thumbup:

Vil starte på mit kostplan fra imorgen. Derfor vil jeg gerne lige høre de sidste ting som kan rettes inden den bliver taget i brug...! :devil:

Glæder mig helt til at starte på træningen igen :innocent:

post-6720-1168182806_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er også slettet på min egen kostplan...! Tænkte på hvordan udregner jeg mit ligevægtindtag..! Findens der en tabel for det eller...?

Lyder fornuftigt.

Tænkte på hvordan udregner jeg mit ligevægtindtag..! Findens der en tabel for det eller...?

Man kan få en idé ud fra følgende beregnere:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...skifteberegner/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Herefter prøver man det af ved at veje sig en morgen, spise det x-antal kalorier man har regnet sig frem til (vær opmærksom på at beregnerne ofte skyder lidt højt), hvorefter man vejer sig på samme tidspunkt om morgenen igen. Udfra vægten justerer man så og sætter antallet af kalorier op eller ned hvis man ikke har opnået det ønskede. Vejer du det samme, tadaaa så har du fundet dit ligevægtsindtag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder fornuftigt.

Man kan få en idé ud fra følgende beregnere:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...skifteberegner/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Herefter prøver man det af ved at veje sig en morgen, spise det x-antal kalorier man har regnet sig frem til (vær opmærksom på at beregnerne ofte skyder lidt højt), hvorefter man vejer sig på samme tidspunkt om morgenen igen. Udfra vægten justerer man så og sætter antallet af kalorier op eller ned hvis man ikke har opnået det ønskede. Vejer du det samme, tadaaa så har du fundet dit ligevægtsindtag :smile:

SUPER. Lige i øjet...! :4thumbup: Tak for det...!

Link to comment
Share on other sites

SUPER. Lige i øjet...! :4thumbup: Tak for det...!

Hmmm...! Den siger lige omkring 3800Kcal :blink:

Ikke lige det jeg havde regnet med..! Jeg havde regnet med omkring 2800 Kcal

Nogle der kan sige ud fra mine tal om det er rimeligt rigtigt...?

23 år

183 cm høj

73 kg

Træner 4 gange ugenligt á 1 time

Arbejder som tømrer...!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...! Den siger lige omkring 3800Kcal :blink:

Ikke lige det jeg havde regnet med..! Jeg havde regnet med omkring 2800 Kcal

Nogle der kan sige ud fra mine tal om det er rimeligt rigtigt...?

23 år

183 cm høj

73 kg

Træner 4 gange ugenligt á 1 time

Arbejder som tømrer...!

Hos Bestrong er det 2850 Kcal pr. dag...!

Men hvad er rigtigt...?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere skrevet - beregnerne skyder ofte lidt højt - men PRØV DIG FREM. Det er den eneste sikre metode. Beregnerne er blot vejledende. Prøv evt at starte med de 2800 kcal som du selv tror vil være passende. Du kan jo altid justere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere skrevet - beregnerne skyder ofte lidt højt - men PRØV DIG FREM. Det er den eneste sikre metode. Beregnerne er blot vejledende. Prøv evt at starte med de 2800 kcal som du selv tror vil være passende. Du kan jo altid justere :smile:

Det havde jeg nu også tænkt mig...! Har lavet en kostplan som rammer lige omkring 3100Kcal...!

Men kunne jo være der var nogle der havde de samme sats som mig, og kunne sige at det var HELT hen i vejret, eller det virker meget rigtigt...!

Men pt. prøver jeg frem...!

(Eller skal finde mig et andet center, for kan slet ikke træne seriøst oppe i mit center. Jeg syntes det er alt for små, og utrolig dårlig indklima (altså der er mega varmt, selvom vi kun er 3-4 personer der træner...! :crazy: )

- Så SPORTSCLUB - Få noget ordenligt udstyr..:!

Nu vil jeg TrimShop i Ballerup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share