Genoptræning


TazDeVille
 Share

Recommended Posts

Jeg har i lang tid døjet MEGET med en skulderskade (inflammation) og har slet ikke kunnet træne f.eks. bryst i en længere periode. Nu har jeg fået lagt en blokade ind og skal igang med genoptræningen hvor målet er at styrke den beskadige scene og styrke mine led. På sigt skulle jeg helst igang med at træne 100% igennem med bænkpres osv. igen.

Jeg mener dog at have hørt, at, i forbindelse med genoptræning, er maskiner bedre end frie vægte det første stykke tid, da de ikke belaster led og scener så meget - er der nogen der ved om det er rigtigt...?

Kører desuden 3 sæt i hver øvelse med 20-25 reps (meget lav belastning, langsom progression - lille stigning hver 2./3. uge)

- den er god nok, ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i lang tid døjet MEGET med en skulderskade (inflammation) og har slet ikke kunnet træne f.eks. bryst i en længere periode. Nu har jeg fået lagt en blokade ind og skal igang med genoptræningen hvor målet er at styrke den beskadige scene og styrke mine led. På sigt skulle jeg helst igang med at træne 100% igennem med bænkpres osv. igen.

Jeg mener dog at have hørt, at, i forbindelse med genoptræning, er maskiner bedre end frie vægte det første stykke tid, da de ikke belaster led og scener så meget - er der nogen der ved om det er rigtigt...?

Kører desuden 3 sæt i hver øvelse med 20-25 reps (meget lav belastning, langsom progression - lille stigning hver 2./3. uge)

- den er god nok, ikke...?

Njaaeehh

Hvis du har haft så store problemer med skulderen at du ikke har kunnet træne så er det ikke sikkert at det er en god ide at lave decideret vægt træning! Ihvertfald vil jeg mene at det ikke er godt at træne i maskiner fordi:

De fleste maskiner styrer bevægelsen modsat frie vægte hvor du selv skal stabilisere bevægelsen.

Til at starte med kan du lave øvelser med ret lille belastning (elastik ell lign.) og fokusere på kvaliteten af bevægelsen/stabiliteten.

Det er svært at give et konkret bud ud fra din sparsomme beskrivelse, men pas på med at gå for hurtigt frem uden at kvaliteten følger med styrken!

Håber du kan bruge det

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share